هیچ اقدام فرهنگی به اندازه اربعین مؤثر نیست

بی تردید هیچ اقدام فرهنگی نمی‌تواند به اندازه اربعین مؤثر، مهم و دارای ضریب نفوذ باشد، به همین دلیل برنامه‌های امسال با شعار «انا من حسین» و «سلام یا مهدی» برنامه ریزی شد و برگزاری پویش‌های مختلف فرهنگی در دستور کار ستاد اربعین قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی از نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، با شیوع ویروس منحوس کرونا، مراسم معنوی اربعین حسینی (ع) نیز مانند بسیاری دیگر از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، تحت تأثیر قرار گرفت و طی این سال‌ها حضور در پیاده وی با مشکلاتی مواجه شد.

امسال با کاهش آمار بیماری، مجالی دوباره برای برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی و کنگره بین‌المللی اربعین فراهم آمد و باعث شد تا عاشقان حسینی از ماه‌ها پیش خود را آماده حضور در این مراسم پر نور و برکت کنند. مراسمی که هم‌زمان در قلب پایتخت نیز برگزار می‌شود تا آن دسته از دلدادگان حسینی (ع) که از غافله عاشقان کربلا جامانده‌اند به عرض ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) بپردازند.

با توجه به اینکه پیش بینی‌ها حکایت از حضور خیل عظیم زائران در مسیر طریق دارد، ضروری بود تا به منظور ساماندهی هر چه بهتر خدمات‌رسانی به زائران همراهی، همکاری و برنامه‌ریزی دقیقی بین تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی کشور ایجاد شود.

در همین خصوص مدیریت شهری پایتخت با توجه به مأموریت‌های تعریف شده، با ارائه لایحه‌ای، مجوزهای لازم برای مشارکت در مراسم اربعین را از شورای اسلامی شهر تهران دریافت و گام‌های اولیه برای آماده‌سازی بسترهای خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را فراهم آورد.

در نخستین روزهای شهریورماه اولین تیم‌های خدمات‌رسان شهرداری به مناطق مرزی اعزام شدند. برنامه‌ریزی‌ها در خصوص ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین (ع) به گونه‌ای انجام شد تا خدمات تنها در مرزهای کشور متمرکز نباشد و در موقف‌ها با ایجاد قرارگاه در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا خدماتی در حوزه‌های شهری، حمل و نقل عمومی و بهداشتی درمانی که در سال‌های گذشته نیز ارائه می‌شد در اختیار زائران قرار داده شود.

اکنون نیروهای خدوم مدیریت شهری در مرزهای شلمچه، چذابه، مهران، ضرباطیه، خسروی و مرز ایران و پاکستان در شهر میرجاوه مشغول به ساماندهی و پذیرایی از زائران هستند تا در این رویداد فرهنگی و بین‌المللی که نقطه عطف جهان اسلام است نقشی سازنده و پررنگ داشته باشند.

بی‌تردید هیچ اقدام فرهنگی نمی‌تواند به اندازه اربعین مؤثر، مهم و دارای ضریب نفوذ باشد، به همین دلیل برنامه‌های امسال با شعار «انا من حسین» و «سلام یا مهدی» برنامه‌ریزی شد و برگزاری پویش‌های مختلف فرهنگی در دستور کار ستاد اربعین قرار گرفت.

هم‌زمان نیز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری راهپیمایی دلدادگان حسینی (ع) مصادف با اربعین از مبدا میدان امام حسین (ع) تا مقصد حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری انجام شده و طبق پیش‌بینی‌ها موکب‌های مختلفی به منظور ترویج فرهنگ و زندگی حسینی (ع) با مشارکت شهروندان و هیئت‌های مذهبی در طول مسیر برپا خواهد شد.

تهران اکنون آماده برگزاری حماسه مراسم دلدادگان حسینی است. امیدواریم با فضاسازی که توسط مدیریت شهری در مراسم پیاده‌روی دلدادگان حسینی ایجاد می‌شود، بخشی از عطش زیارت امام حسین (ع) پاسخ داده شود.

کد خبر 605441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.