رایزنی تلفنی پوتین و گوترش پیرامون اوکراین

کرملین اعلام کرد: رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل درباره امنیت غذایی جهانی، معامله غلات و جنگ در اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایمنا، کرملین در این بیانیه اعلام کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این تماس تلفنی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره اقدامات سازمان ملل برای رفع تمامی محدودیت‌ها در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی و کودهای روسیه اطلاع داد.

مسکو و سازمان ملل با همکاری بیشتر برای تضمین امنیت غذایی جهانی توافق کردند.

آنها همچنین درباره اوضاع پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی در اروپا که در اوکراین قرار دارد اما از مارس سال جاری میلادی تحت کنترل روسیه است، صحبت کردند.

مسکو بارها نیروهای کی‌یف را به بمباران این نیروگاه و زمین‌های اطراف آن متهم کرده و هشدار داده است که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به یک فاجعه اتمی در مقیاس چرنوبیل شود. کی‌یف این اتهامات را رد کرده و در مقابل روسیه را مقصر اتفاقاتی که در این تأسیسات رخ داده، دانسته است.

پوتین روز چهارشنبه از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف مشارکت در امنیت این نیروگاه استقبال کرد و به گوترش درباره اقدامات روسیه در راستای تضمین امنیت این نیروگاه اطلاع داد.

گوترش و پوتین همچنین درباره یک هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل که قرار است درباره حمله ژوئیه سال جاری میلادی به زندانی که محل بازداشت زندانیان جنگ اوکراینی در جمهوری خودخوانده دونتسک بود، تحقیق کند، تبادل نظر کردند.

مسکو، کی‌یف را مقصر این حمله می‌داند که در آن ۵۰ زندانی کشته و ۷۳ تن دیگر زخمی شدند. اما کی‌یف ضمن رد این اتهامات مدعی است که نیروهای روسیه این حمله را ترتیب دادند تا اوکراین را مقصر جلوه دهند. وزارت دفاع روسیه از کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دعوت کرده است تا یک تحقیقات بی‌طرفانه انجام دهند. گوترش در این تماس تلفنی به پوتین گفت که سازمان ملل همچنان در حال فراهم کردن مقدمات برای این مأموریت است.

منبع: ایسنا

کد خبر 605440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.