بازار بزرگ، آتش زیر خاکستر اصفهان/ آب همدان چقدر سالم است؟

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تلاش مدیریت شهری برای هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل، مخاطره‌آمیز شدن وضعیت بازار اصفهان به‌دلیل مرکزیت آن در بافت فرسوده محلی، معضلات احداث پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو، لزوم صداقت مسئولان همدان در مورد سلامت آب و شاخص‌ترین پروژه حمل‌ونقل مشهد را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

تلاش مدیریت شهری برای هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل

محمدرضا فلاح، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص رویکرد مدیریت شهری در زمینه هوشمندسازی، گفت: در دوره ششم شهرداری را مجاب کردیم که در تمام حوزه‌ها به سمت هوشمندسازی حرکت کند. در زمینه شهرسازی اقداماتی در این راستا انجام گرفته است تا با همراهی و همگامی شهروندان و توجه مسئولان و مدیران شهرداری بتوانیم به‌صورت صددرصد پروانه‌های ساختمانی را به صورت هوشمند صادر کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه‌های دیگر به ویژه حوزه حمل‌ونقل نیز شهرداری را مجاب کردیم در قسمت‌های مختلف از جمله مترو، اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی به‌ویژه در بحث ترافیک و حمل‌ونقل مباحث را به سمت هوشمندسازی سوق دهد تا شهروندان از این مزایا بهره‌مند شوند، چرا که سود و منفعت این اقدام برای شهرداری و شهروندان خواهد بود.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امیدواریم طی چند سالی که در خدمت مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان هستیم، حوزه‌های ترافیکی و حمل‌ونقل را به سیستم هوشمندسازی تجهیز کنیم.

مرکزیت بازار در بافت فرسوده محلی، وضعیت آن را مخاطره‌آمیز کرده است

محمد حسین‌زاده، کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص ایمنی بازار اصفهان، اظهار کرد: بازار اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه، از معماری و عناصر متنوعی برخوردار بوده است و در طول تاریخ توانسته از دل حوادث جان سالم به در ببرد.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر این بازار با معضلات جدی از جمله نبود ایمنی روبه‌رو بوده که اقداماتی جهت رفع این معضلات انجام گرفته است، ادامه داد: به‌دلیل کالبد بازار و مرکزیت آن در بافت فرسوده محلی، وضعیت موجود این بازار مخاطره‌آمیز شده است و اقدامات انجام شده به‌دلیل این‌که از پیوستگی و استمرار کمتری برخوردار بوده باعث اثرگذاری کمتری در بهبود این وضعیت شده است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با مشخص شدن رویکرد و هدف اصلی در شناسایی آسیب‌های بازار که ایجاد امنیت بود، در ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شناسایی مسئله و تعیین متولیان حل مسئله پرداخته شد، بر اساس اهمیت موضوعات و اهداف اصلی ۴۵ گروه مسئله شناسایی شد که ۲۷ مورد آن موضوعات کالبدی، هفت مورد مسائل اقتصادی، شش مورد آسیب‌های مربوط به حوزه اجتماعی و سیاسی و پنج مورد آن مربوط به مسائل فرهنگی بود.

وی افزود: تفاوت مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری با دیگر متولیان این بود که شهرداری در راستای حل بسیاری از مسائل اقداماتی انجام داده بود، اما از آن جایی که آن اقدام اثرگذار نبود یا در زمان شناسایی هنوز مسئله و مشکل وجود داشت، مشکلات به‌عنوان اینکه حل نشده است، شناسایی شد.

معضلات احداث پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو

سیدوحید میرنظامی، عضو شورای اسلامی شهر اراک در خصوص معضلات پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو، اظهار کرد: احداث پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو یکی از اولویت‌های شورای ششم بوده و در ابتدای امر نیز ۷۰ میلیارد بودجه برای این امر اختصاص داده شده است و در صورت ایجاد کسری در بودجه سعی می‌کنیم متمم دومی نیز برای دیگر هزینه‌های این پروژه داشته باشیم، تاکنون نیز تأسیسات روشنایی و آبی خریداری شده و پیمانکارها برای عقد قرارداد مشخص شده‌اند تا عملیات اجرایی در منطقه ورودی این پروژه آغاز شود و شهروندان هرچه سریع‌تر بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: معضلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم؛ در خصوص ۲۳ هکتار از زمین‌های این منطقه است که از اراضی ملی به‌شمار می‌رود و اجرای پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو مشروط بر آن است که سازمان ملی زمین و مسکن این قطعه زمین را به شهرداری تحویل دهد، به‌دنبال پیگیری‌های بسیاری که داشته‌ایم، این زمین‌ها برای واگذاری به شهرداری قیمت‌گذاری و با تأیید مسئولان استانی نامه آن به وزارت‌خانه ارسال شده، اما چندین ماه است که این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است و این مشکل مانع از تسریع اجرای پروژه خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر اراک افزود: کندی در اجرای پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو باعث محروم شدن شهروندان اراک از یک تفرجگاه خواهد شد، از همین‌رو در روزهای اخیر اعضای شورای اسلامی شهر اراک در نشستی با استاندار مرکزی این معضل را مطرح کردند، چرا که این گره تنها به دست مسئولان استانی باز خواهد شد.

مسئولان همدان در مورد سلامت آب صادق باشند

محمود مسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان در صد و بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر همدان، اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر همدان بر اساس وظیفه ذاتی خود در امر بهداشت محیط و سلامت شهروندان باید نظارت داشته باشند و انتظار می‌رود مسئولان در مورد سلامت آب شرب با شهروندان صادق باشند.

وی با اشاره به تأمین آب شرب و مصرفی شهروندان از آب چاه‌های مناطق مختلف شهرستان همدان، ادامه داد: لازم است در خصوص نحوه مصرف و رعایت بهداشت اطلاع‌رسانی‌ها به‌صورت دقیق انجام شود و این وظیفه مرکز بهداشت استان همدان است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان این‌که از ظرفیت رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم در خصوص مصرف آب، استفاده شود، گفت: مدیریت شهری همدان آمادگی همکاری با مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را در زمینه در تبلیغات محیطی آب و سلامتی را دارد.

وی تصریح کرد: رسیدگی به بهداشت شهر از جهات مختلف جزو مسئولیت‌های ذاتی شورای اسلامی شهر است که بر این اساس با توجه به شرایط ویژه‌ای که در شهر همدان به وجود آمده است، در زمینه آب و نیز حضور زائران اربعین حسینی لازم است موارد و هشدارهای لازم توسط مرکز بهداشت اطلاع‌رسانی شود.

خط سه قطار شهری شاخص‌ترین پروژه حمل‌ونقل مشهد

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی در مشهد، گفت: امروزه حمل‌ونقل یکی از نیازهای ضروری به‌ویژه در کلان‌شهرها است، از این‌رو نیاز به ظرفیت‌سازی برای توسعه حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل همگانی وجود دارد، در شهرهای بزرگ مانند مشهد سیستم ریلی می‌تواند پاسخگوی نیاز شهروندان برای حمل‌ونقل باشد و به‌طور قطع کمک شایانی به تقویت حمل‌ونقل شهری می‌کند، لذا مدیریت شهری به‌صورت ویژه از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی‌هایی در راستای توسعه حمل‌ونقل ریلی داشته است و تلاش کرده است نیاز شهروندان را با تأمین زیرساخت‌ها فراهم کند.

فرهمندی ادامه داد: در حال حاضر خط یک قطار شهری مشهد فعال و حدود دو ایستگاه برای تکمیل خط دو باقی مانده است. همچنین بخش زیادی از خط سه حفاری شده و جبهه جنوب شرقی در حال اتمام است، حفاری جبهه شمال غربی نیز طی سال‌های آینده به اتمام می‌رسد، همچنین حفاری خط چهار قطار شهری طی یک سال گذشته آغاز و تاکنون حدود یک کیلومتر از این خط حفاری شده است و برنامه داریم در این دوره مدیریت شهری علاوه‌بر تکمیل خط دو و رفع کمبودهای ناوگان خط یک بتوانیم فاز اول خط سه (شش کیلومتر میانی) را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: به‌صورت قطعی خط سه قطار شهری پروژه شاخص مدیریت شهری مشهد در حوزه حمل‌ونقل است.

کد خبر 605396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.