تعداد روزهای دارای هوای پاک اصفهان در نیمه نخست امسال «صفر» است!

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: از ابتدای سال‌جاری تا بیستم شهریورماه، تعداد روزهای هوای پاک در استان اصفهان «صفر» بوده است.

بابک صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه براساس آمارها طی سال گذشته روزهای قابل قبول و سالم (زرد) ۱۲۱ روز، ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ۵۱ روز و ناسالم برای عموم (قرمز) نیز سه روز در استان اصفهان ثبت شده است، اظهار کرد: امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روزهای سالم و قابل قبول صد روز و ناسالم برای گروه‌های حساس ۶۸ و ناسالم برای عموم هفت روز برآورد شده که تعداد روزهای ناسالم (نارنجی) برای گروه‌های حساس و نیز ناسالم (قرمز) برای عموم افزایش داشته است.

وی افزود: آمار کیفی سنجش هوا در استان براساس میانگین غلظت ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون ثبت می‌شود که این ذرات به دلیل عمق نفوذپذیری بالا می‌توانند مشکلات بهداشتی و سلامتی بسیاری را ایجاد کنند که جزئیات و عوارض حاصل آلودگی آن را باید از سازمان مرکز بهداشت استان پیگیری کنید.

نسبت به سال گذشته شرایط آلودگی هوا در اصفهان نامناسب‌تر است

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته شرایط آلودگی هوا در اصفهان نامناسب‌تر است، گفت: از ابتدای سال‌جاری تا بیستم شهریورماه، تعداد روزهای دارای هوای پاک در استان اصفهان «صفر» بوده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته تا دوازدهم تیرماه ۱۴۰۰ و بازه زمانی ۱۰۵ روز سال‌جاری تعداد روزهای هوای پاک در استان اصفهان نیز «صفر» بوده است، از فروردین سال گذشته تا تیرماه ۱۴۰۰ تعداد روزهای قابل قبول یا هوای سالم ۷۶ روز بوده و طی بازده زمانی ۱۰۵ روز نخست امسال تعداد این روزها ۴۶ روز ثبت شده است.

صادقیان تعداد روزهای بسیار ناسالم را از ابتدای سال گذشته تا دوازدهم تیرماه ۱۴۰۰ یک روز و طی سال‌جاری پنج روز اعلام کرد و افزود: در این بازه زمانی، تعداد روزهای هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ۲۸ روز و امسال ۵۴ روز ثبت شده است.

وخیم‌تر شدن اوضاع گردوغبار و شدت آن در استان‌های غربی و جنوب‌غربی

وی درباره نگران‌کننده بودن شرایط آلودگی هوا در اصفهان، گفت: طی یک دهه اخیر با پدیده گردوغبار روبه‌رو هستیم و وضعیت کیفی هوا از سال گذشته تاکنون به دلیل خشکسالی‌های متوالی، وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید با فعالیت کانون‌های داخلی استان و استان‌های همجوار در مناطق مختلف استان اصفهان وخیم‌تر شده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: زمان‌هایی که کانون‌های داخلی فعال نیستند از سمت غرب و جنوب غرب کشور به‌دلیل پدیده گردوغبار در کشورهای عراق و سوریه متأسفانه کشور ما با پدیده گردوغبار و ریزگردها روبه‌رو می‌شود که زبانه‌های این غبارها شاید تا مرکز کشور هم کشیده شوند، اما شدت آن بیشتر در استان‌های غربی و جنوب غربی است.

وی با بیان اینکه امسال تعداد روزهای ناسالم به دلیل پدیده گردوغبار بیش از زمان مشابه سال گذشته است، اظهار کرد: با خشکسالی‌های متوالی و کاهش محسوس نزولات جوی رطوبت سطحی خاک به حداقل رسیده است و علاوه بر فعال شدن کانون‌های گردوغبار داخل استان، این لایه‌های سطح خاک با وزش باد در معرض وزش باد قرار می‌گیرند که اقدامات صنعتی، معدنی، کوره‌های آجرپزی و معادن گچ و خاکی در ناحیه سجزی به دلیل تغییر بافت و دست‌کاری خاک، مزید بر علت افزایش ریزگردهای داخل استان شده‌اند.

شناسایی ۱۴ کانون بحران در استان اصفهان

صادقیان با بیان اینکه اکنون شهرهای کاشان، نطنز، آران‌و بیدگل جزو کانون‌های گردوغبار داخل استان هستند اما مناطق سجزی و قسمت وسیعی از شمال‌شرقی نائین به عنوان حادترین این کانون‌های شناخته شده‌اند، تاکید کرد: ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان شناسایی شد و در سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان نهال‌کاری، نصب بادشکن غیرزنده و زنده و مالچ‌پاشی در مناطق بیابانی توسط سازمان منابع طبیعی استان انجام شده است.

وی ادامه داد: طی خشکسالی‌های متوالی و پیشرفت عرصه‌های درگیر کانون‌های فرسایش بادی، شاید تاکنون این میزان اقدامات هم از نظر سرعت توسعه و هم تکاپوی جلوگیری از این پدیده خاص پاسخ‌گوی دغدغه‌های داخل استان در مواجهه با پدیده‌گردوغبار نبوده، بنابراین لازم است اعتبارات ویژه‌ای در نظر بگیریم هرچند پیگیری‌هایی لازم را انجام دادیم.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان افزود: اگر هر شهروندی خود را موظف بداند که در ساعات اوج آلودگی هوا از تردد در سطح شهر خودداری کند در آینده نزدیک مراجعات ما به مراکز درمانی کمتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: توصیه می‌شود در وضعیت روزهای آلودگی هوا برای تمام گروه‌ها به‌ویژه کودکان و سالمندان، شهروندان جهت حفظ سلامت خود از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند، چراکه در شرایط هوای ناسالم تمام افراد به خصوص گروه‌های حساس با قرار گرفتن درازمدت در معرض هوا ممکن است دچار پیامدهای از آلودگی هوا بیشتری شوند.

کد خبر 605386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.