۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
کلاف سردرگم سرویس مدارس

این روزها در آستانه بازگشایی حضوری مدارس، به‌رغم شهریه‌های چند ده میلیونی، افزایش بی‌سابقه هزینه سرویس مدارس، کمبودها، دغدغه‌های نبود رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خودرو و امنیت آن، خانواده‌ها را با کلاف سردرگم سرویس مدارس مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شمارش معکوس برای فرا رسیدن ماه مهر آغاز شده است. دانش‌آموزان به‌زودی راهی مدرسه می‌شوند و پس از دو سال خانه‌نشینی، از قاب تلفن‌های همراه و تبلت‌های مجازی خارج و در مدرسه حاضر می‌شوند، اما رفت‌وآمد دانش‌آموزان با سرویس به مدارس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری والدین است.

همه‌گیری کرونا، تعطیلی اجباری آموزش‌ها و رفتن دانش‌آموزان به سمت آموزش مجازی فضای جدیدی ایجاد کرد که تعطیلی طولانی مدت مدارس موجب افت تحصیلی، کم تحرکی، کاهش روابط اجتماعی و فقدان تقویت مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان، کاهش کیفیت آموزشی شد، همچنین رانندگان سرویس مدارس نیز به‌دلیل تعطیلی مدارس مجبور به تغییر شغل شدند و بسیاری از آن‌ها برای تأمین امرار معاش زندگی به تاکسی‌های اینترنتی پناه بردند.

در دو سال شیوع کرونا، درصد بسیاری از رانندگان باسابقه سرویس مدارس از این شغل بیرون رفتند و این امر سبب کمبود شدید راننده شد؛ اکنون با فرا رسیدن مهرماه، نبود سرویس به اندازه کافی و بیم از تعطیلی دوباره مدارس، گرانی هزینه‌ها همه دست‌به‌دست هم داده است تا ماجرای سرویس مدارس به کلافی سردرگم و یکی از چالش‌های اصلی والدین و مدیران مدارس تبدیل شود.

برای تأمین سرویس مدارس و امنیت دانش‌آموزان همکاری چند دستگاه لازم بوده و ایمنی خودروها نیز بسیار مهم است، چراکه خانواده‌ها برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندانشان در مواجهه با مشکلاتی از قبیل ترافیک‌های سنگین، ازدحام جمعیت، خطر رانندگان مبتدی و تهدیدهای اجتماعی در مسیر رفت و آمد ترجیح می‌دهند از سرویس دانش‌آموزی مناسب استفاده کنند.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید

یک برآورد سرانگشتی از نیازها اولیه دانش‌آموزان نشان می‌دهد که به غیر از گرانی و افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید، هزینه سرویس مدرسه نیز نسبت به منطقه و فاصله کیلومتری متفاوت است، به طوری‌که هزینه سرویس یک دانش‌آموز با ۳.۵ کیلومتر از منزل تا مدرسه طی هزینه ۴۰ هزار تومان رفت و برگشت، ماهیانه در حدود ۸۸۰ هزار تومان می‌رسد؛ همچنین حداقل شهریه مدارس غیرانتفاعی سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ از سوی وزارت آموزش و پرورش چهار میلیون تومان و حداکثر ۳۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده که این رقم هزینه‌های سنگینی را بر دوش خانواده‌ها متحمل کرده است.

شهریه مدرسه از اصلی‌ترین موضوعات مورد بررسی و همواره یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، چراکه طی سال‌های اخیر، مسئله اخذ شهریه‌های مازاد از دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی همواره چالش جدی والدین بوده است، اما مسئولان گاهی با رد برخی تخلفات تنها قول برخورد با متخلفان را دادند، اما امسال شهریه‌های چند ده میلیونی مدارس غیرانتفاعی شیرینی این ایام را به کام عده‌ای از خانواده‌ها تلخ کرده است.

کلاف سردرگم سرویس مدارس

دریافت وجه در مدارس دولتی با عنوان «کمک به مدرسه»

به قول مسئولان امر در مدارس دولتی مبلغی به اسم شهریه وجود ندارد و براساس ماده ۱۱ قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش، هزینه‌های دریافتی تنها به منظور کمک‌های داوطلبانه و با رضایت اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌شود. اما با وجود اعلام وزارتخانه و ادارات آموزش و پرورش در استان‌ها مبنی بر اینکه دریافت شهریه در هنگام ثبت‌نام ممنوع است، مدارس چه به صورت رسمی یا در هنگام تحویل کارنامه و پرونده تحصیلی اقدام به دریافت وجه می‌کنند که فقدان نظارت دستگاه‌های مسئول، بسیاری از خانواده‌ها را در بازگشایی مدارس با دلواپسی‌های فراوانی روبه‌رو کرده است.

پرس‌وجوی محله‌ای و منطقه‌ای خبرنگار ایمنا درباره شهریه در مدارس غیرانتفاعی، نتایج جالب و تلخی به همراه دارد؛ مدرسه غیرانتفاعی در خیابان میرداماد زیرنظر ناحیه پنج آموزش و پرورش اصفهان در مقطع دوم و سوم ابتدایی، شهریه‌ای که امسال برای خانواده‌ها تعیین کرده، ۱۳ میلیون تومان است که به گفته یکی از اولیا مبلغ را در چند قسط به یک شماره حساب واریز می‌کنند؛ سال گذشته شهریه این مدرسه هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

البته در دوره دبیرستان شهریه به بیش از ۳۰ میلیون تومان می‌رسد که نحوه پرداخت هم مطابق توافق با مدرسه است. بعضی‌ها ماهیانه پرداخت می‌کنند و برخی دیگر چند ماه یک بار مبلغی بابت شهریه می‌دهند. قسط اول را در مدرسه کارت می‌کشند و قسط‌های دیگر را به یک شماره حساب واریز می‌کنند. شهریه پایه‌های دبیرستان هرچه پایه تحصیلی بالاتر می‌رود بر اساس کلاس‌های فوق‌برنامه و فعالیت‌های پیش از کنکور، رقم دریافتی مدرسه هم افزایش پیدا می‌کند.

افزایش شهریه در مدارس با عناوین مختلف!

پرس‌وجو درباره دیگر مدارس غیرانتفاعی که حتی شاید برند هم نبوده و آن‌چنان هم معروف نباشند، نشان می‌دهد که شهریه‌ها عموماً بر اساس آپشن‌های مدرسه کم و زیاد شده و توجیهی هم برایش آورده می‌شود که برای آموزش‌وپرورش هم قابل قبول است. برای نمونه مدرسه‌ای در منطقه پنج خیابان اشرفی‌اصفهانی واقع و معروف هم شده به اینکه بین‌المللی است و با مدرک این مدرسه بچه‌ها می‌توانند برای تحصیل در خارج از کشور هم اقدام کنند.

این مدرسه برای دوره پیش‌دبستانی ۲۷ میلیون تومان شهریه می‌گیرد که این میزان در پایه‌های بعدی دبستان به مراتب بیشتر می‌شود. یا دبستان هوشمند پسرانه در ناحیه دو اصفهان با برند و چند شعبه برای سال تحصیلی جدید ۲۲ میلیون تومان شهریه می‌گیرد. البته در شهر اصفهان هرچه منطقه مسکونی بالاتر رود، شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی بیشتر می‌شود. به طوری‌که مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان طی ماه‌های گذشته از افزایش ۴۵ درصدی شهریه مدارس غیرانتفاعی در اصفهان برای سال تحصیلی جدید خبر داده بود.

گفته‌های والدین از هزینه‌های میلیونی سرویس مدارس

یکی از والدین دانش‌آموز مدرسه‌ای در خیابان میرداماد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: خیلی از مدرسه‌هایی که چند شعبه دارند، پول اسم و برندشان را هم از خانواده‌ها می‌گیرند. معتقدم در این مدارس به قول معروف هوشمند غیر از چند فوق‌برنامه که برای برخی از خانواده‌ها تنها به‌عنوان شهرت و خودنمایی در اطرافیان طی سال‌های اخیر با هزینه‌های سرسام‌آور باب شده است هیچ‌گونه مزیت دیگری در مقایسه با دیگر مدارس دولتی ندارند.

این مادر دانش‌آموز با گلایه از اینکه برخی مدارس لاکچری دست والدین را در پوست گردو می‌گذارند و از شرایط و میزان شهریه تا لحظه آخر اطلاعات دقیقی نمی‌دهند، اظهار می‌کند: برای شهریه ثبت‌نام فرزند پسرم در پایه دوم دبیرستان علی‌الحساب ۱۵ میلیون تومان پرداخت کردیم و مابقی هم به‌صورت اقساط تا قبل از اسفندماه باید به حساب مدرسه واریز کنیم. در این موارد اغلب خانواده‌ها مذاکره می‌کنند و تخفیف‌هایی هم می‌گیرند اما دریافت هزینه‌های جانبی و سنگین کتب کمک آموزشی، اردوها، جشن‌ها، سرویس مدارس، لباس ورزشی و فرم مدارس توسط مسئولان مدرسه جبران آن مقدار تخفیف‌ها را به هیچ‌وجه نمی‌کند و با شرایط اقتصادی فعلی، تمام این دریافتی‌ها بار مضاعفی را به اجبار بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت اعلام شده به آنها بابت چهار کیلومتر رفت و برگشت روزانه ۴۰ هزار تومان و با احتساب شش روز در هفته ۲۴۰ هزار تومان و ماهیانه ۹۶۰ هزار تومان با تمام ملاحظات تعیین شده است که برای یک سال تحصیلی نزدیک به هشت میلیون و ۹۴۰ تومان می‌شود؛ آن هم برای مسیری به کوتاهی چهار کیلومتر. البته این هزینه سرویس مدرسه یکی از فرزندانم است و هزینه‌های پسر دیگرم با بیش از هفت کیلومتر قطعاً سربه فلک خواهد کشید.

این مادر نادیده‌گرفتن پروتکل‌های بهداشتی با حضور بیش از سه دانش‌آموز را یکی دیگر از معضلات سرویس مدارس می‌داند و تصریح می‌کند: هزینه سرویس‌ها برای سال تحصیلی جدید آنقدر بالا رفته که برخی از خانواده‌ها انگار ترجیح می‌دهند تعداد نفرات بالاتر و هزینه‌ها کمتر باشد اما همین نبود فاصله اجتماعی احتمال افزایش بیماری را بالا می‌برد.

نظارت بر عملکرد مطلوب سرویس مدارس مهمترین دغدغه‌های والدین

پدر دو دانش‌آموز دبستانی که خود را عضو انجمن اولیا و مربیان معرفی می‌کند به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هزینه شهریه هر فرزندم به غیر از هزینه‌های کلاس‌های فوق‌برنامه، لباس ورزش، کتب کمک آموزشی و اردوها البته قبل از اعلام رسمی شهریه‌ها، بالغ بر ۱۵ میلیون تومان برآورد شد که باید خانواده‌ها تا قبل از مهرماه شهریه را در چند مرحله به حساب مدرسه واریز می‌کردند.

این پدر درباره اینکه به‌رغم گرانی لوازم‌التحریر و نرخ‌های سرسام‌آور بازار کیف و کفش؛ افزایش بی‌سابقه قیمت سرویس مدارس نیز بسیاری از خانواده را شوکه کرده است، اظهار می‌کند: دانش‌آموزانی که به مدارس نزدیک خانه‌هایشان می‌روند به سرویس نیاز ندارند اما آن‌ها که به هر دلیل در مدارس دورتر ثبت‌نام کرده‌اند به خدمات حمل‌ونقل نیاز دارند، هنوز از نرخ‌های نهایی مطلع نشده‌اند یا اگر تکلیفشان مشخص شده باید قیمت‌های عجیب و غریبی بابت رفت‌وآمد بپردازند.

وی پیرامون اینکه با حضور دانش‌آموز طی ۹ ماه تحصیلی در سرویس مدارس، این موضوع یک فرصت آموزشی و تربیتی است که باید صلاحیت رانندگان مورد تأیید قرار گیرد، می‌افزاید: سالانه بسیاری از دانش‌آموزان از سرویس‌های مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده می‌کنند اما درعین‌حال هنوز ساماندهی و نظارت بر عملکرد مطلوب آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و مسئولان تعلیم و تربیت است.

این عضو انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس با بیان اینکه کمتر از ۱۰ روز به بازگشایی مدارس باقی‌مانده است اما تعیین نشدن رانندگان سرویس دانش‌آموزان به دغدغه مهم خانواده‌ها تبدیل شده است، تصریح می‌کند: والدین برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندانشان در مواجهه با مشکلاتی از قبیل ترافیک‌های سنگین و ازدحام جمعیت در مسیر رفت و آمد ترجیح می‌دهند از سرویس دانش‌آموزی مناسب استفاده کنند اما نبود نظارت و ساماندهی به موقع این موضوع مهم خانواده‌ها را هر ساله با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

ثبت‌نام خارج از منطقه مسکونی دانش‌آموزان و گره‌های ترافیکی

در این میان یکی از رانندگان سرویس مدارس با سابقه ۱۲ ساله به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ۴۶ شرکت حمل‌ونقل دانش‌آموزی در شهر اصفهان داریم و مسئولان مرتبط با نرخ‌های مصوب امسال و بسته‌های حمایتی درصدد دعوت و جذب نیروهای جدید هستند چراکه با شیوع کرونا طی دو سال اخیر بسیاری از رانندگان با سابقه ۱۵ و ۲۰ سال از این شغل بیرون رفتند، اما هنوز با دودلی خانواده‌ها برای گرفتن و نگرفتن سرویس، تکلیف ما هم مشخص نشده است.

وی پیرامون اینکه هر ساله با هماهنگی کارگروه آموزش و پرورش و اعلام آمادگی سازمان آمادگی تاکسیرانی، مدارس اقدام به درخواست سرویس دانش‌آموزان کرده و تاکسی‌هایی برای این منظور درنظر گرفته می‌شود، اظهار می‌کند: براساس تجربیات در آغاز سال تحصیلی با حجم انبوه درخواست برای سرویس مدارس مواجه می‌شویم، توصیه ما به خانواده‌ها این است که قبل از آغاز سال تحصیلی درخواست خود را به مدیر مدرسه تحویل دهند تا با کمبود رانندگان طی سال‌جاری به نسبت سال‌های گذشته سامان‌دهی بهتری صورت گیرد.

این راننده سرویس می‌گوید: ثبت‌نام خارج از منطقه مسکونی دانش‌آموزان در مدارس مختلف شهری موجب طولانی شدن مسافت و مشکلاتی در فرآیند حمل‌ونقل ایجاد می‌کند، یکی از دلایل عمده ایجاد ترافیک در ساعات صبح و ظهر در روزهای بازگشایی مدارس، ناهماهنگی برای سرویس مدارس و حمل‌ونقل دانش‌آموزان با خودروهای شخصی والدین است.

وی اضافه می‌کند: وقتی هزینه سرویس مدارس، بالا باشد، بدون شک والدین تمایلی برای گرفتن سرویس نخواهند داشت و این مسئله می‌تواند موجب گره‌های ترافیکی در زمان آغاز به‌کار مدارس می‌شود، نرخ نهایی سرویس‌های مدارس بر اساس مسیر منزل تا مدرسه، نوع خودرو و تعداد دانش‌آموزان با هماهنگی شورای شهر مصوب و به مدارس اعلام می‌شود، در تعیین نرخ سرویس مدرسه مؤلفه‌های مختلفی دخیل هستند؛ از جمله مسافت خانه تا مدرسه که طبق مصوبه شورای شهر تا زیر هفت کیلومتر نرخ‌های مشخصی دارد و پس از آن قیمت‌ها توافقی می‌شود.

کلاف سردرگم سرویس مدارس

رفع کمبود سرویس مدارس با جذب بیش از ۴ هزار خودرو

شهرام صانعی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه حدود هشت هزار خودرو مسئولیت سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان را در شهر اصفهان برعهده داشتند، می‌گوید: با شیوع کرونا آمار سرویس مدارس به یک‌هزار و ۶۰۰ خودرو کاهش یافت به طوری‌که در فروردین و اردیبهشت امسال با همین تعداد ساماندهی دانش‌آموزان را اجرایی کردیم.

وی پیرامون اینکه با آموزش حضوری مدارس از اول مهرماه امسال، برنامه‌ریزی سرویس مدارس برای آسودگی خیال خانواده‌ها حائز اهمیت است، اظهار می‌کند: تاکنون جلسات متعدد کارگروه ماده ۱۸ در شهر اصفهان برگزار شده و بسته‌های تشویقی از سوی سازمان تاکسیرانی برای جذب رانندگان سرویس مدارس نیز تعریف شده است. پیش‌بینی می‌کنیم بیش از چهار هزار خودرو برای سرویس‌دهی دانش‌آموزان جذب شوند تا با ساماندهی آن‌ها طی بازگشایی مدارس مشکل خاص نداشته باشیم.

صانعی ادامه می‌دهد: کارگروه ماده ۱۸ حمل‌ونقل دانش‌آموزی برای تصمیم‌گیری سرویس مدارس هر شهر است، شهر اصفهان برای خود به طور جداگانه و همه نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان این کارگروه را دارند، رئیس آموزش و پرورش هر ناحیه رئیس کارگروه، یکی از نمایندگان اولیای دانش‌آموز آن منطقه به عنوان عضو و نماینده شهرداری یا تاکسیرانی عضو دیگر این کارگروه است و با توجه به موضوعات مختلف نماینده راهور یا پلیس راه یا وزارت کشور برای حضور در این کارگروه دعوت می‌شود.

۲۰ درصد دانش‌آموزان اصفهانی متقاضی سرویس مدارس

وی می‌افزاید: تاکنون حدود ۳۲ شرکت حمل‌ونقل دانش‌آموزی دارای مجوز و امتیاز رسمی تحت‌نظر سازمان تاکسیرانی اصفهان به سازمان آموزش و پرورش استان معرفی شده‌اند و احتمالاً با معارفه شش شرکت دیگر در مجموع ۳۸ شرکت بتوانند رفت‌وآمد دانش‌آموزان را اول مهرماه برعهده بگیرند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تصریح می‌کند: نزدیک به ۲۰ درصد از دانش‌آموزان اصفهان متقاضی استفاده از سرویس مدارس هستند، دستورالعمل‌های لازم سرویس مدارس به انجمن اولیا و مریبان نواحی شش‌گانه شهر اصفهان ابلاغ شده تا براساس ظرفیت شرکت‌ها، هماهنگی‌ها تا قبل از بازگشایی مدارس اجرایی شود. البته در برخی نقاط و محله‌های شهر به دلیل کمبود راننده و خودرو با مشکلاتی مواجه هستیم اما درصدد رفع آن‌ها تا اول مهرماه هستیم.

وی پیرامون اینکه چه تعداد راننده سرویس مدارس تاکنون به طور قطعی اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌گوید: با تعریف بسته‌های تشویقی برای جذب رانندگان سرویس مدارس از سوی سازمان تاکسیرانی و شرکت‌ها آمارها روزانه درحال تغییر است و نمی‌توانیم تعداد دقیق رانندگان را مطرح کنیم اما در نیمه مهرماه با تثبیت خودروها و راننده‌ها ارائه آمار دقیق‌تر است.

صانعی درباره اینکه مهم‌ترین موضوع برای شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان نرخ کرایه است، اظهار می‌کند: نرخ کرایه با بررسی در جلسات متعدد کارشناسی در کارگروه ماده ۱۸ به‌عنوان اساس کار سرویس مدارس، طی سیر قانونی به شورای اسلامی شهر اصفهان ارسال می‌شود و پس از بررسی‌های مختلف در کمیسیون حمل‌ونقل و کمیسیون تلفیق شورا در جلسه علنی مصوب شده و با تأیید فرمانداری به نواحی شش‌گانه ابلاغ می‌شود.

اهمیت به‌گارگیری رانندگان باصلاحیت برای سرویس مدارس

وی در خصوص درصد افزایش نرخ سرویس مدارس در مقایسه با سال‌های گذشته، می‌افزاید: نرخ سرویس مدارس شهر اصفهان از حدود یک ماه گذشته با طی مراحل قانونی فوق؛ به صورت نامه رسمی به تمام مدارس اصفهان ابلاغ شده است. براساس پایه‌گذاری مبنایی، مبلغی را برای نرخ خدمات سرویس دانش‌آموزی مصوب کردیم تا از طرفی به خانواده‌ها فشار نیاید و از سویی دیگر رانندگان انگیزه جذب داشته باشند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان پیرامون اینکه آیا پیش‌بینی‌های لازم برای کنترل ترافیک در زمان بازگشایی مدارس اجرایی شده است، می‌گوید: هرچه جذب رانندگان سرویس مدارس بیشتر شود قطعاً در ترافیک شهری هم اثرگذار است. البته برای ساماندهی سرویس‌ها به دنبال انتخاب رانندگان شایسته و با تجربه‌ای هستیم که بتوانند امنیت خاطر را برای خانواده مهیا کنند.

افزایش ‬تعداد اتوبوس در مسیرهای پرتردد

صانعی با اشاره به کمبود سرویس مدارس در اصفهان، اظهار می‌کند: برای جبران این کمبودها و جابه‌جایی دانش‌آموزان مقرر شد با همکاری و کمک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان تعدادی اتوبوس در مسیرهای پرتردد شهر مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین برای هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم باید طی چند روز آینده مسیرها را به شهرداری معرفی کنیم تا این سازمان از اتوبوس ویژه دانش‌آموزی بهره‌گیری کند.

وی می‌افزاید: با تعریف بسته‌های تشویقی برای جذب رانندگان سرویس مدارس از سوی سازمان تاکسیرانی و شرکت‌ها، ساماندهی سرویس حمل‌ونقل عمومی از طریق معاون شهرداری اصفهان و فراخوان‌های مختلف، اگر آمار جدیدی به درصد دانش‌آموزان فعلی متقاضی سرویس اضافه نشود به‌جز برخی نقاط شهر اصفهان به دلیل کمبود شرکت و راننده مشکل چندانی نداریم. البته برای رفع مشکلات این محله‌ها هم در حال رایزنی و تعامل با شهرداری هستیم.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید بر اینکه تنها دغدغه آموزش و پرورش به‌کارگیری رانندگان با صلاحیت‌های مختلف در سازمان تاکسیرانی و شرکت‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزی است چراکه این سازمان سرویس مدارس را یک کلاس درس می‌داند، اظهار می‌کند: در حال تلاش هستیم که خانواده‌ها روز اول مهرماه با بازگشایی مدارس کمترین چالش را داشته باشند و اگر در نقاط و محله‌ای از شهر با کمبود سرویس مدارس مواجه هستیم از والدین خواستاریم که با شکیبایی ما را یاری کنند تا در همین ابتدای مهرماه مشکلات این نقاط را برطرف کنیم.

کد خبر 605304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.