کاهش چشمگیر ذخایر نفت اضطراری ایالات‌ متحده

ذخایر نفت اضطراری ایالات‌متحده آمریکا به کمترین میزان از سال ۱۹۸۴ رسیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، براساس داده‌های وزارت انرژی ایالات‌متحده آمریکا (DOE)، ذخایر نفت خام اضطراری این کشور طی هفته گذشته با ۸.۴ میلیون بشکه کاهش، به ۴۳۴.۱ میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین سطح از اکتبر ۱۹۸۴ به‌شمار می‌رود. آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی (SPR) تا نهم سپتامبر نیز که شامل حدود ۶.۳ میلیون بشکه نفت خام شیرین و تقریباً دو میلیون بشکه نفت خام ترش بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در راستای مقابله با قیمت بالای سوخت در ایالات‌متحده که نقشی اساسی در افزایش تورم ایفا کرده است، در ماه مارس برنامه‌ای را برای آزادسازی روزانه یک میلیون بشکه طی شش ماه از محلSPR تدوین کرد که وزیر انرژی کشور در این زمینه اعلام کرده که در وهله کنونی دولت در حال بررسی نیاز به انتشار نفت بیشتر از محل این ذخایر پس از پایان برنامه فعلی در ماه اکتبر است.

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا پس از آن تصریح کرد که کاخ سفید در زمان تدوین این برنامه به فکر تولید نفت تا بیش‌از ۱۸۰ میلیون بشکه نبود اما در حال حاضر این میزان را مدنظر دارد. البته تحلیل‌گر پژوهشی ایالات‌متحده اعلام کرد که هفته گذشته میانگین متحرک ۵۰ روزه قیمت‌های آمریکا و اروپا هر دو به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه رسیده است و در صورت ادامه روند کاهش قیمت‌های آتی نفت، احتمال کمتری وجود دارد که دولت ایالات‌متحده پس از ماه اکتبر به آزادسازی ذخایر نفت خود از SPR ادامه دهد.

کاهش چشمگیر ذخایر نفت اضطراری ایالات‌ متحده

کل ذخایر نفت خام آمریکا از اواسط سال ۲۰۲۰ به‌دلیل فروش ناشی از دستورات کنگره و ابتکارات قیمت‌گذاری رئیس‌جمهور وقت در حال کاهش بوده است و تحلیل‌گران معتقدند بدون آزادسازی SPR، ذخایر نفت خام تجاری ایالات‌متحده بسیار کمتر از آن چیزی خواهد بود که در حال حاضر است. آزادسازی‌های ذخایر استراتژیک تا این لحظه به کاهش میانگین قیمت بنزین خرده‌فروشی ایالات‌متحده از پنج دلار برای هر گالن ماه ژوئن به ۳.۷۵ دلار کمک کرده اما میزان ذخایر اضطراری ایالات‌متحده را به زیر ۴۵۰ میلیون بشکه کاهش داده است که پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۸۴ محسوب می‌شود.

از سوی دیگر فروش نفت با پیروی از دستورات کنگره و ابتکارات قیمت‌گذاری رئیس‌جمهور آمریکا که مطابق آن‌ها نفت از طریق مزایده آنلاین به شرکت‌های نفت واجد شرایط فروخته می‌شود و قیمت‌ها با استفاده از میانگین پنج روزه در براکت تاریخ تحویل تعیین می‌شود باعث کاهش سهام SPR شده است.

اوپک و متحدانش در حال حاضر با اندکی کاهش در میزان تولید نفت از ماه آینده موافقت کرده‌اند تا قیمت‌ها را که به دلیل ترس از کاهش رشد اقتصادی پایین آمده است، تقویت کنند. رئیس بخش نفت جهانی در این زمینه توضیح داد: «کمی زود است که بگوییم عرضه‌های SPR بیشتری وجود خواهد داشت، اما اگر اوپک رویکرد تهاجمی خود را برای کاهش عرضه آغاز کرده است می‌توان گفت این احتمال وجود دارد.»

وزارت انرژی ایالات‌متحده آمریکا پیشنهاد کرده است ذخایر استراتژیک نفتی کشور با عقد قراردادهایی برای خرید نفت در سال‌های آینده با قیمت‌های ثابت و از پیش تعیین شده بار دیگر پر شود. دولت آمریکا باور دارد این طرح به افزایش تولید نفت داخلی کشور کمک خواهد کرد.

کد خبر 605251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.