اقتصاد مدور لوازم ورزشی در خدمت شهر «روبه»

مسئولان شهر «روبه» فرانسه، فروشگاهی را برای دوستداران ورزش ایجاد کرده‌اند که شهروندان با مراجعه به آن می‌توانند لوازم ورزشی مورد نظر خود را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنند؛ چراکه اجناس به صورت بازیافت تهیه شده است و در آن تمام استاندارهای کاربری رعایت شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضای جدیدی در شهر «روبه» فرانسه به فروش وسایل ورزشی با قیمت بسیار مناسب اختصاص داده شده است. این مرکز توسط یک انجمن غیرانتفاعی بازیافت لوازم ورزشی مدیریت می‌شود. ساکنان این شهر می‌توانند تجهیزات بازسازی شده مستعمل را با قیمت‌های پایین در این مکان پیدا کنند. افراد می‌توانند هر چیزی مانند دوچرخه‌های دست دوم، منسوجات، وسایل تناسب اندام و پیاده‌روی، دستگاه‌های وزنه‌برداری و راکت‌های تنیس را بدون ایجاد تأثیر مخرب بر محیط زیست و بدون از بین بردن بودجه خود برای خرید وسایل گران‌قیمت، بخرند.

این ایده ابتدا در ژوئن ۲۰۱۵ با هدف ایجاد پل بین دنیای ورزش و مدیریت زباله متولد شد. این انجمن استدلال می‌کند که آنها کالاها و خدمات را به شیوه‌ای پایدار ارائه می‌دهند و مصرف و اتلاف منابع (مواد خام، آب، انرژی) و همچنین تولید زباله را محدود می‌کنند. هدف آن‌ها شکستن مدل اقتصاد خطی (استخراج، تولید، مصرف و دور ریختن) برای حرکت به سمت یک مدل اقتصادی «دایره‌ای» در حوزه ورزش است.

پروژه در چند مرحله کار می‌کند: اول، مسئولان تجهیزات ورزشی استفاده شده را جمع‌آوری می‌کنند (این اقلام از افراد اهداکننده و از طریق مشارکت با مراکز ورزشی و فروشگاه‌های تخصصی تهیه می‌شود.) سپس وسایل جمع‌آوری‌شده در ظروفی موسوم به «ظروف محیط زیستی» با دسترسی آزاد یا در محل مشخصی از سازمان انجام می‌شود.

سپس مواد جمع‌آوری‌شده دسته‌بندی، در صورت لزوم تعمیر و در فروشگاه‌های لوازم ورزشی بازیافتی توزیع می‌شود. بخشی از اجناس نیز برای انجام پروژه‌های هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این ترتیب، سازمان و شهرهای حامی چنین اقدامی، به نوعی از اقتصاد دایره‌ای بهره می‌برند‎ و در عین حال انجام تمرین‌های ورزشی و آگاهی از ضایعات صفر در حوزه ورزش را تسهیل می‌کنند.

اقتصاد مدور لوازم ورزشی در خدمت شهر «روبه»

کد خبر 605191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.