اعتماد سیاسی را در منطقه تقویت کردیم/مبادلات تجاری با ازبکستان در مرز ۵۰۰ میلیون دلار است

رئیس‌جمهور هدف از سفر به ازبکستان را تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمومیت بخشیدن به چندجانبه‌گرایی دانست و گفت: در گام اول توسعه سیاست همسایگی توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را در منطقه تقویت کنیم و در گام دوم حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز _چهارشنبه، بیست‌وسوم شهریورماه_ پیش از عزیمت به ازبکستان در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر اظهار کرد: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور ازبکستان برای دیدار دوجانبه رسمی و نیز شرکت در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای انجام می‌شود.

وی هدف از این سفر را تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمومیت بخشیدن به چندجانبه‌گرایی دانست و گفت: در گام اول توسعه سیاست همسایگی توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را در منطقه تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی اثرگذار جمهوری اسلامی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این مسیر به دنبال آن هستیم تا بتوانیم زیرساخت‌های موجود در آسیا و در وهله اول در کشورهای همسایه، اعم از قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و همه ظرفیت‌های دیگر اقتصادی موجود در منطقه را کنار هم قرار دهیم تا بهترین و بیشترین بهره از آنها را در جهت منافع ملت ایران داشته باشیم.

رئیسی در ادامه روابط دوجانبه با ازبکستان را خوب توصیف کرد و ادامه داد: البته این میزان از روابط، به ویژه در حوزه مبادلات تجاری و اقتصادی کافی نیست. در حال حاضر روابط و مبادلات تجاری دو کشور در مرز ۵۰۰ میلیون دلار است که در سه دهه اخیر شاید بالاترین سطح باشد، اما هم از نظر مسئولان ازبکستان هم از نظر همکاران ما در وزارت امور خارجه و بخش‌های اقتصادی کشور، این میزان کافی نیست و می‌تواند به سطح بسیار بالاتری افزایش پیدا کند.

وی تبادلات تجاری و اقتصادی، ترانزیت، حمل‌ونقل و همکاری‌های فرهنگی را از ظرفیت‌ها و زمینه‌های توسعه روابط ایران و ازبکستان برشمرد و تصریح کرد: حوزه تمدنی مشترک دو کشور می‌تواند تأثیر سازنده‌ای در ارتقای سطح روابط دوجانبه داشته باشد. با مذاکرات انجام گرفته میان مقامات تهران و تاشکند، تفاهم‌نامه‌هایی برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی آماده شده است که در این سر به امضای طرفین خواهد رسید.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به تأیید ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای در نشست قبلی این اتحادیه مهم منطقه‌ای در تاجیکستان خاطرنشان کرد: در یک‌سالی که از تغییر عضویت ایران در سازمان شانگهای سپری شده، لازم بود اسناد این مجموعه مورد بررسی وزارت امور خارجه قرار گیرد که این کار انجام شده و اسناد در دولت به تصویب رسیده است و در حال طی مراحل قانونی خود است.

رئیسی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در این اجلاس، قطعی شدن این اسناد است تا مسیر حقوقی آنها نیز طی شود و به امضای وزیر امور خارجه کشورمان و وزرای خارجه کشورهای عضو برسد.

وی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس شانگهای برگزاری دیدارهایی نیز با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در این نشست برنامه‌ریزی شده است، گفت: برگزاری این دیدارها به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

رئیس‌جمهور افزود: در این دیدارها و مذاکرات درباره مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک کنیم تا نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان بیش از پیش ارتقا بیابد و اثربخش‌تر شود و روابط با کشورهای همسایه هرچه بیشتر تقویت شود.

کد خبر 605170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.