اقدامات قهری یک‌جانبه، نقض حقوق بشر ملت‌ها است

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ما انتظار داریم تمام گزارشگران ویژه موضوعی، به خصوص آنانی که با حقوق اقتصادی سروکار دارند، از دولت‌ها بخواهند به موانع پیش روی اجرای حق توسعه، به ویژه اقدامات قهری یک‌جانبه، رسیدگی کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی در ادامه برنامه‌های خود در جریان اجلاس ۵۱ شورای حقوق بشر سازمان ملل، با سعدالفرجی، گزارشگر ویژه حق توسعه سازمان ملل، در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار، ضمن اشاره به اهمیت تحقق حق توسعه برای کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته، حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از مأموریت گزارشگر ویژه را اعلام کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، درخصوص تحقق حق توسعه گفت: تضمین و اجرای حق توسعه نیازمند همکاری بین‌المللی، همبستگی جهانی و مسئولیت‌پذیری مشترک است.

غریب‌آبادی افزود: ما انتظار داریم تمام گزارشگران ویژه موضوعی، به خصوص آنانی که با حقوق اقتصادی سروکار دارند، از دولت‌ها بخواهند که به موانع و چالش‌های پیش روی اجرای حق توسعه، به‌ویژه اقدامات قهری یک‌جانبه، نیز رسیدگی کنند. اقدامات قهری یک‌جانبه، نقض حقوق بشر ملت‌ها است. این اقدامات، هزینه توسعه را برای دولت‌ها افزایش می‌دهد و فرصت برابر برای توسعه را هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی از ملت‌ها سلب می‌کند.

وی همچنین ضمن اشاره به آثار مخرب تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق بشر مردم ایران، از گزارشگر ویژه پرسید که چگونه می‌توان دسترسی به درآمد اصلی و منابع مالی یک کشور را به‌ویژه از طریق تحریم صادرات نفت محدود کرد و سپس انتظار داشت که حق توسعه و رفاه مردم آن کشور تحت تأثیر قرار نگیرد؟!

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان این ملاقات، ضمن تشریح اقدامات ایران در راستای تحقق حق توسعه، با اشاره به گزارش بازدید گزارشگر ویژه اقدامات قهری یک‌جانبه از جمهوری اسلامی ایران، از گزارشگر ویژه حق توسعه خواست تا توجهات بین‌المللی را به این مانع اساسی بر سر راه توسعه کشورهای تحت تحریم، جلب کند.

گزارشگر ویژه حق توسعه نیز اعمال تحریم‌های یک‌جانبه را مصداق سوءاستفاده از قدرت خواند که می‌تواند تحقق حق توسعه را با مشکل مواجه سازد.

کد خبر 605111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.