کنترل و تثبیت کانون‌های داخلی گردوغبار با اجرای برنامه ۱۰ ساله

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: کانون‌های داخلی منشأ گردوغبار مطالعه و کاملاً شناسایی شده و در قالب برنامه ۱۰ ساله و با تخصیص اعتبارات، اقدامات مناسبی برای کنترل و تثبیت گردوغبار در حال انجام است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه در هشتمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار، اظهار کرد: متأسفانه پدیده بیابان‌زایی در کشور ما درحال پیشروی است و روند آن درحال پیشی گرفتن از سرعت بیابان‌زدایی است.

وی افزود: براساس برنامه ۱۰ ساله، دستگاه‌های ذیربط در حال عمل به تکالیف خود هستند و با تخصیص اعتبارات، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز درحال انجام کار است، با این وجود برای سرعت در انجام کار باید تمام فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی به صورت یکپارچه انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بر پیگیری دستاوردهای نشست مسئولان محیط‌زیست کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: دستاوردهای این نشست براساس تقویم زمانی برای دیگر کشورهای منطقه ارسال و داده‌های عملیاتی کشورها تبادل شود.

وی با بیان اینکه تجربیات باید ساماندهی و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود، اظهار کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید نقش اول را در مدیریت این کار داشته باشد و سازمان برنامه و بودجه هم در کنار کار بایستد.

سلاجقه افزود: در قالب یک طرح جامع همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شناسایی ایستگاه‌هایی که قرار است نصب شوند را در دستور کار قرار داده و دریک بازه زمانی مشخص اقدام کند، سازمان هواشناسی کشور هم باید در کنار کار باشد تا ایستگاه‌ها در مکان‌های مناسب قرار بگیرد و نقشه‌های پرفشار را برای تعیین وضعیت، با داده‌های اتمسفری انطباق دهد.

وی ادامه داد: برای مدیریت بحران گردوغبار نقشه راه جامعی ترسیم شود و برمبنای نقشه راه، محل تأمین اعتبار و بازه زمانی اجرای آن مشخص گردد تا بتوان عملیات تثبیت و کنترل گرد و غبار را به صورت عالمانه انجام داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اهمیت مشخص کردن و سنجیدن شاخص ارزیابی گفت: دستگاه‌ها با قدرت تکالیف خود را انجام دهند و گزارش دستگاه‌ها به صورت متوالی اخذ تا با برنامه ریزی‌های مناسب فعالیت‌ها به شکل مناسبی انجام شود.

نشست مسئولان محیط‌زیست کشورهای منطقه به ابتکار ایران و با حضور وزرای محیط‌زیست کشورهای ارمنستان، عراق، سوریه، عمان، قطر و امارات و معاونان وزرای محیط‌زیست جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و هیئت‌هایی از ترکیه و ازبکستان بیست و یکم تیرماه سال جاری در تهران برگزار شد. یافتن راهکاری مشترک برای حل معضلات زیست محیطی به‌ویژه مشکل ریزگردها، از جمله اهداف این نشست بین‌المللی بود. راه‌اندازی صندوق منطقه‌ای مقابله با گردوغبار و تشکیل سازمان وزرای محیط‌زیست منطقه از دستاوردهای مهم این اجلاس محسوب می‌شود.

کد خبر 605083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.