منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست‌وسوم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد» نوشت: روز گذشته ساعاتی پس از آغاز درگیری‌های جدید در منطقه قفقاز میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، آیت‌الله رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، ضمن ابراز نگرانی از تداوم تنش در منطقه، تأکید کرد که منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد.

یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید رئیس جمهور در این تماس تلفنی، اشاره به مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بود؛ مرزهایی که بستر رفاه، همگرایی و امنیت دو کشور محسوب می‌شود. آیت‌الله رئیسی در این باره نه تنها تأکید کرد که تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینه‌ها به نفع رفاه و ثبات منطقه است، بلکه از امضاءکنندگان بیانیه سه جانبه آتش‌بس خواست به مفاد آن پایبند بوده و از هرگونه اقدامی در جهت ایجاد تنش در منطقه دوری کنند.

بیست‌وهشتم تیرماه امسال، رهبر معظم انقلاب در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن ابراز خرسندی از بازگشت قره‌باغ به آذربایجان، تأکید داشتند: اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.

آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر دیروز در پاسخ به تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، با ابراز نگرانی از تداوم تنش در منطقه گفت: منطقه قفقاز شرایط خاصی را طی می‌کند و متأسفانه هنوز آرامش به این منطقه بازنگشته است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه، حضور آن را ضد امنیت و تهدیدی برای کل منطقه ازجمله میزبانانشان معرفی کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه پیوسته اوضاع و تحولات را در منطقه قفقاز رصد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امنیت در منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: امضاءکنندگان بیانیه سه‌جانبه آتش‌بس به مفاد آن پایبند باشند و از هرگونه اقدامی در جهت ایجاد تنش در منطقه دوری کنند.

آیت‌الله رئیسی افزود: مرزهای تاریخی ایران و ارمنستان بستر رفاه، همگرایی و امنیت منطقه محسوب می‌شود و تهران مصمم به ادامه همکاری در همه زمینه‌ها به نفع رفاه و ثبات منطقه است.

منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امنیت و اقتدار منطقه تابعی از مناسک اربعین است» نوشت: از ظاهرش پیداست متمول و سرمایه دار نیست، اما با جان و دل موکبی برپا کرده و هر آنچه در توان دارد، بی منت و با اخلاص عرضه کرده است؛ به وقت ظهر پشت بلندگو این‌گونه زائران ایرانی حاضر را در مشایه دعوت می‌کند: «خوش آمدید، خیلی خوش آمدید، به کشور دوست و برادرتان عراق خیلی خوش آمدید، دو سال نبودید، امسال قسمتتان شده که به اینجا بیایید، زیارتتان قبول باشد، اگر حاج قاسم را دوست دارید، بفرمائید قیمه نجفی.»

این جملات را که در مسیر نجف به کربلا می‌توان هزاران مورد مشابه دیگر آن را دید، روایتگر یک حماسه عظیم است؛ حماسه‌ای که دو ملت را به هم پیوند زده و همه کارشکنی‌ها را هم خنثی کرده‌است.

حاج قاسم سلیمانی، نه فقط یک استراتژیست برتر نظامی که یک ایده‌پرداز بی‌بدیل در برقراری پیوندهای عمیق بین ملل مسلمان هم بود.

نمودها و نمادهای این کار بزرگ حاج قاسم را می‌توان در اربعین و همین اظهارات موکب داران عراقی هم دید. حالا دیگر حماسه اربعین به یک پدیده تمدنی هم تبدیل شده است.

در همین رابطه «جوان» با ابراهیم فیاض، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران گفت‌وگو کرده است.

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با «جوان» درباره مناسک اربعین می‌گوید: ما بدون افغانستان و عراق به هیچ جایی نمی‌رسیم، چون جاده تمدنی ایران قبل و بعد از اسلام از آسیای میانه شروع می‌شود، وارد افغانستان می‌شود و بعد از آن ایران و بعد می‌رود عراق و از آنجا تا شمال آفریقا؛ یعنی ما اگر بخواهیم تمدنی داشته‌باشیم دو رکن مهم آن عراق و افغانستان است.

من این موضوع را حوالی سال ۷۵ در سخنرانی در دانشگاه امام‌صادق (ع) مطرح و در آن زمان تأکید کردم به احتمال ۹۰ درصد آمریکایی‌ها این محل‌ها را اشغال کنند، آن زمان صدام بر سر کار بود و طالبان هنوز این‌گونه نبود؛ دیدیم که هر دو اشغال شدند.

فیاض تصریح می‌کند: در آن زمان به شکل بنیادین مطرح کردم که ما سه چهارراه تمدنی اسلامی داریم که باید این سه چهارراه در اختیار قرار بگیرد تا تمدن اسلامی شکل بگیرد؛ یکی از آن‌ها فلسطین است که چهارراه بین آفریقا، خاورمیانه و اروپاست، یک چهارراه تمدنی عراق است که چهارراه بین خاورمیانه شمالی، ایران، شام و حجاز است و دیدیم که بعد از قصه صدام می‌خواستند داعش را در آنجا مسلط کنند، چهارراه بعدی افغانستان است که چهارراه بین ایران، روسیه، هند و چین است و شاهد هستید که آمریکا هنوز هم این منطقه را ول نکرده‌است.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در عراق می‌گوید: الان در عراق هم می‌خواهند خلأ قدرت ایجاد کنند و کاری که برخی از طرف‌های عراقی دارند از طرف عربستان و آمریکا انجام می‌دهند، در ادامه همین هدف است. در شرایطی که افغانستان و عراق در حال رسیدن به روابط صحیحی با ایران هستند، در این چارچوب خود به خود اسرائیل هم رفتنی است.

منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مگاپروژه ۲۰ میلیارد دلاری» نوشت: معاون اجرایی رئیس جمهور روز گذشته از توافق با وزیر راه برای تکمیل طرح‌های کلان راه آهن کشور از محل تهاتر نفت خبر داد که یکی از این پروژه‌های مهم این توافق پروژه قطار سریع‌السیر تهران - مشهد است.

قطار سریع‌السیر مشهد تهران، مگا پروژه ۲۰ میلیارد دلاری که قرار است به‌صورت تهاتر نفتی بر اساس اجماع ملی سرنوشتی مانند برقی‌سازی خط آهن مشهد تهران یا آزادراه حرم تا حرم نداشته باشد، اما تأمین این منابع از کجا و چرا این پروژه جایگزین برقی‌سازی خط آهن شده است، ضمانت اجرایی آن چیست؟

برای عموم مردم سفر به مشهد، سفری زیارتی است زیرا مسافتی که باید طی کنند حداقل از مبدأ تهران بیش از نصف روز زمان می‌برد، همین یک جمله خود گویای بسیاری از مسائل است. دومین کلان‌شهر کشور، بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی خدماتی در حوزه هتل و رستوران، گوشه کشور واقع شده و دسترسی به آن تنها در قالب سفر زیارتی تعریف می‌شود.

مسافت هزار کیلومتری از پایتخت به عاملی ضد توسعه برای خراسان رضوی تبدیل‌شده است، دلیلش هم مشخص است؛ با افزایش فاصله فیزیکی با مرکز معمولاً سطح دسترسی‌ها کاهش می‌یابد و کاهش دسترسی‌ها عاملی ضد توسعه است.

تصور کنید مسافت هزار کیلومتری مشهد تهران را به‌جای نصف روز در دو ساعت طی کنیم و حتی برای کارهای اداری هم صبح به تهران برویم و ظهر به مشهد بازگردیم و برعکس آن وقت شاهد انقلاب خواهیم بود؛ انقلاب در دسترسی، چیزی مانند تونل زمان.

مشهد سالانه حدود ۴۰ میلیون زائر را پذیراست زائرانی که حدود ۳۰ ساعت مسافت را طی می‌کنند تا به مشهدالرضا برسند، اقتصاد مشهد متکی بر خدمات زائر محور است البته در بخش‌هایی مانند پوشاک، تولیدات کشاورزی معادن هم مانند هتلداری و رستوران مشهد قطب اقتصادی است اما فاصله زمانی دسترسی مانعی عمده است.

خراسان رضوی ازنظر زیرساخت‌های جاده‌ها و شاهراه‌ها مانند بزرگراه و آزادراه جزو استان‌های فقیر است و پروژه‌های زیادی وجود دارد که دولتیان به اسم مشهدالرضا کلنگ‌زنی کردند و بهره‌برداری سیاسی آن را کردند اما بعضاً به سرانجام نرسیدند یا به‌طورکلی فراموش شدند؛ نمونه آن پروژه برقی سازی راه‌آهن مشهد-تهران، آزادراه حرم تا حرم، قطار مشهد- زاهدان، قطار مشهد گرگان و حتی پروژه‌های درون استانی مانند آزادراه مشهد چناران.

اما امروز مدیران دولتی «مگاپروژه‌ای» بر سر زبان‌ها انداخته‌اند، استاندار خراسان رضوی احداث «قطار سریع‌السیر» مشهد-تهران را جزو سه پروژه اصلی استان در دوره مدیریت خود معرفی کرده است.

حالا دولت سیزدهم می‌خواهد مسیر هزار کیلومتری مشهد - تهران را با احداث قطار سریع‌السیر کوتاه کند. پروژه‌ای که در ذیل راهبرد سهل‌سازی زیارت مشهدالرضا تعریف شده است.

بدون شک اولین واکنش به این وعده این است که با توجه به کسری شدید بودجه دولت از یک‌سو، نبود زیرساخت‌های لازم و فناوری مورد نیاز و تحریم‌ها، این پروژه هم مانند ده‌ها پروژه دیگر بخشی از اعتبارات دولتی را به خود اختصاص می‌دهد و مطالعات آن انجام و سپس بایگانی می‌شود. هر چند مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور از تهاتر نفت به عنوان محل تأمین بودجه این پروژه سخن به میان آورده است موضوعی که باید در عمل دید تا چه حد تحقق خواهد یافت.

منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد

کد خبر 605020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.