چهارباغ، بستر تاریخی سینما

یک مورخ و پژوهشگر تاریخ سینما گفت: اینکه سینماهای مختلفی به غیر از بافت چهارباغ ساخته نشد، نشان می‌دهد این خیابان بستری بود که حضور سینماها را تقویت می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفیسه باقری سه‌شنبه _بیست‌ودوم شهریورماه_ در برنامه‌های سه‌شنبه‌های فصل سخن که در شهر کتاب برگزار شد، اظهار کرد: در کتاب شهر سینما در ایران به اولین شهرهایی که به جریان ساخت سالن سینما پیوستند، اشاره می‌کند بدون اینکه از اصفهان نامی ببرد و در آن به اشتباه اشاره می‌شود به اینکه اولین سالن سینمای اصفهان در سال ۱۳۱۵ راه‌اندازی شده است، در صورتی که اولین سالن سینمای اصفهان هفت سال قبل یعنی در سال ۱۳۰۸ و با نام سینما «مایاک» افتتاح شد.

وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب سینما ایران را در خیابان چهارباغ داشتیم که اغلب افراد تصور می‌کنند، اولین سالن سینمای اصفهان است در صورتی که این باور اشتباه است.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ سینما با بیان اینکه در محدوده سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۷ در پخش فیلم‌های ساخت شوروی و انگلیسی رقابت داشتیم، تصریح کرد: در آن زمان اشغال متفقین نقش مؤثری در جریان سینما داشت. سینما «مایاک» فیلم‌های ساخت شوروی و سینما «ایران» فیلم‌های ساخت انگلیس را پخش می‌کرد.

بخش زیادی از مخاطبان سینما، کارگران بودند

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از مخاطبان سینما در دوره پهلوی، طبقه کارگر اصفهان بودند، گفت: اصفهان در آن دوره به دلیل داشتن کارخانه‌های متعدد نساجی، شهر کارگران بود. به‌طوری که می‌توان گفت بیش از ۵۶ درصد از شاغلان اصفهان از طبقه کارگر بودند.

باقری ادامه داد: تصاویر باقی مانده از آن زمان نشان می‌دهد که کارگران پس از ساعات کاری با دوچرخه به سمت سینماهای چهارباغ در حال حرکت بودند همچنین کارگرها اغلب دوچرخه‌های خودشان را به داخل سالن سینماها می‌بردند زیرا که سینما تفریح ارزانی برای این طبقه در اصفهان بود علاوه بر این قشر، نوجوانان که با پس‌اندازهای خود به استقبال سینماها می‌رفتند، نیز از مخاطبان سینماها بودند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها و به ویژه زنان به راحتی نمی‌توانستند در سینماها حضور داشته باشند افزود: با ساخت سینماهای جدید و استاندارد به تدریج شاهد حضور این گروه از جامعه در سینماها بودیم. از دی‌ماه ۱۳۱۴ با دعوت دولت از زن‌ها برای حضور در سینماها این حضور پررنگ‌تر شد.

این مورخ و پژوهشگر سینما تاکید کرد: صاحبان سینماها اغلب سرمایه‌داران کارخانه‌دار بودند و سینما برای آن‌ها امکانی بود تا سرمایه خودشان را افزایش دهند؛ در این میان ملاکانی بودند که در ساخت سالن‌های سینمایی کمک می‌کردند و نمونه آن سینما سپاهان است.

وی تاکید کرد: سینما نقش جهان اولین و آخرین سینمایی بود که توسط غیراصفهانی‌ها ساخته شد و در زمان ساخت با مخالفت جدی از سوی مردم روبه‌رو شد اما با وجود مخالفت‌های بسیار راه‌اندازی شد.

باقری یادآور شد: اینکه سینماهای مختلفی در غیر از بافت چهارباغ ساخته نشد، نشان می‌دهد این خیابان بستری بوده که حضور سینماها را تقویت می‌کرده است، زیرا سینماهایی که در خارج از این خیابان ساخته می‌شدند از رونق زیادی برخوردار نبودند.

کد خبر 604977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.