هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

بارسلونا طی سال‌های اخیر، نقل و انتقالاتی به ارزش بالاتر از دو میلیارد یورو انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارسلونا طی سال‌های اخیر، نقل و انتقالاتی به ارزش بیش از دو میلیارد یورو انجام داده است و منصفانه است که بگوییم برای آن‌ها همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نرفته است. احتمالاً باید بگوییم رفتار بارسلونا در بازار نقل و انتقالات منجر به واکنش‌های منفی در سراسر جهان شده است.

مشکلات مالی اخیر، ثبت‌نام بازیکنان جدید را برای کاتالان‌ها سخت کرده بود، اما درعین‌حال آن‌ها مبالغ زیادی را برای بازیکنان جدید و مطرح، هزینه کرده‌اند. فقط در تابستان ۲۰۲۲ افرادی مانند روبرت لواندوفسکی، ژول کانده و رافینیا را با مبالغ قابل توجهی به خدمت گرفتند. تمایل آن‌ها به هزینه‌های کلان لزوماً اتفاق جدیدی نیست، هرچند، حتی اگر همیشه موفق‌ترین رویکرد نباشد.

کافی است فیلیپ کوتینیو در نظر گرفته شود. خرید ستاره گران‌قیمت چندی پیش که درحال‌حاضر بازیکن استون ویلا است یا آنتوان گریزمان، یکی دیگر از امضاهای ستاره گران‌قیمت که اکنون دوباره در جای دیگری مشغول بازی کردن است. به طور خلاصه، فعالیت نقل و انتقالات بارسلونا، همان‌طورکه در لیست زیر نشان داده شده، چندان جالب نبوده است.

۱۰ خرید گران قیمت‌ترین بازیکن بارسلونا

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۱۰- فران تورس | ۵۵ میلیون یورو / ۴۹.۵۰ میلیون پوند | منچسترسیتی | ۲۰۲۱

فران تورس اولین خرید گران‌قیمت ژاوی بود و بارسلونا برای به دست آوردن او ۵۵ میلیون یورو (۴۹.۵۰ میلیون پوند) به منچسترسیتی پرداخت کرد. بازیکن سابق والنسیا توسط پپ گواردیولا، سرمربی سیتی، در لیست مازاد قرار گرفت و انتقال او در ژانویه ۲۰۲۲، زمانی که قراردادی پنج ساله با بارسا امضا کرد، رسمی شد.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۹- رافینیا | ۵۸ میلیون یورو / ۵۲.۲۰ میلیون پوند | لیدز | ۲۰۲۲

رافینیا بخشی از انقلاب ترکیب بارسلونا توسط خوان لاپورتا در پنجره نقل و انتقالات تابستانی بارسلونا در سال ۲۰۲۲ بود. غول‌های کاتالونیا به دنبال تقویت جناح راست خود بودند و رافینیا که در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ لیگ برتر ۱۱ بار برای لیدز یونایتد گلزنی کرد، گزینه‌ای کاملاً مناسب بود. لیدز پس از عدم تمایل وینگر برزیلی برای ادامه بازی در این تیم، هیچ چاره دیگری نداشت جز اینکه او را بفروشد و از انتقالش پول خوبی کسب کند، بارسلونا با شکست رقبایی همچون چلسی و آرسنال، با پرداخت مبلغ ۵۸ میلیون یورو (۵۲.۲۰ میلیون پوند) برای جذب او موافقت کردند.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۸- میرالم پیانیچ | ۶۰ میلیون یورو / ۵۴ میلیون پوند | یوونتوس | ۲۰۲۰

در بخشی از انتقال طراحی شده توسط بارسلونا و یوونتوس در سال ۲۰۲۰، میرالم پیانیچ و آرتور تیم‌های خود را با قیمتی نجومی عوض کردند تا حساب‌های دو باشگاه را متعادل کنند. تنها یک سال پس از انتقالش به نیوکمپ، بازیکن بوسنیایی به صورت قرضی به بشیکتاش پیوست و در تابستان ۲۰۲۲ پس از انتقال رایگان به شارجه امارات، دوران پر دردسر خود در باشگاه کاتالان را برای همیشه به پایان رساند. پیانیچ ۳۰ بازی برای بارسلونا انجام داد و تنها ۱۲۹۶ دقیقه در مدت زمان حضورش، برای بارسلونا بازی کرد.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۷- زلاتان ابراهیموویچ | ۶۹.۵۰ میلیون یورو / ۶۲.۵۵ میلیون پوند | اینتر | ۲۰۰۹

در سال ۲۰۰۹، بارسلونا تصمیم گرفت که در پنجره نقل و انتقالات، زمانی که چشمان خود را به زلاتان ابراهیموویچ دوخته بود، برای جذب او اقدام کند. آن‌ها مبلغ چشمگیر ۶۹.۵۰ میلیون یورو (۶۲.۵۵ میلیون پوند) را برای این مهاجم پرداخت کردند، اما اوضاع به سرعت برای اسطوره سوئدی بد شد. او با سرمربی وقت، پپ گواردیولا اختلاف پیدا کرد و به این ترتیب جایگاه خود را در ترکیب اصلی از دست داد. با وجود این، زلاتان با ۲۲ گل در ۴۶ بازی برای بارسلونا، قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان، لالیگا، سوپرکاپ یوفا و دو سوپرکاپ اسپانیا، رکورد گلزنی مناسبی داشت. پس از قرض دادن او به میلان برای یک فصل در سال ۲۰۱۰، بارسلونا او را به مبلغ ۲۴ میلیون یورو (۲۱.۶۰ میلیون پوند) به غول ایتالیایی فروخت.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۶- لوئیس سوارز | ۸۱.۷۲ میلیون یورو / ۷۳.۵۵ میلیون پوند | لیورپول | ۲۰۱۴

لوئیس سوارز فوق‌ستاره اروگوئه‌ای در اوج دوران حرفه‌ای خود بود که بارسلونا در تابستان ۲۰۱۴ تصمیم گرفت مبلغ ۸۲ میلیون یورو (۷۳.۵۵ میلیون پوند) را برای جذب او به لیورپول پرداخت کند. سوارز در فصل قبل از آن، برای لیورپول ۳۱ گل به ثمر رسانده و ۱۹ پاس گل داده بود و بارسلونا را وادار کرد تا برای جذبش حرکتی انجام دهد. این مهاجم که با لیونل مسی و نیمار یک شراکت خوبی در خط حمله بارسلونا داشت، در ۲۸۳ بازی برای آبی اناری‌ها به میدان رفت و ۱۹۵ گل به ثمر رساند و ۱۱۳ گل داد و میانگین بیش از ۳۰ گل در هر فصل را در این باشگاه به ثبت رساند.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۵- فرنکی دی‌یونگ | ۸۶ میلیون یورو / ۷۷.۴۰ میلیون پوند | آژاکس | ۲۰۱۹

پس از تلاش‌آژاکس برای رسیدن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۹-۲۰۱۸، بارسلونا موفق شد یکی از بهترین هافبک‌های اروپا به نام فرنکی دی یونگ را در تابستان ۲۰۱۹ به خدمت بگیرد. آبی‌اناری‌ها مبلغ هنگفت ۸۶ میلیون یورو (۷۷.۴۰ میلیون پوند) را به آژاکس برای دی یونگ پرداخت کردند و امیدوار بودند دوران جدیدی را در این باشگاه آغاز کنند و او ستاره خط هافبک باشد. با این حال، همه چیز آن‌طورکه بازیکن و باشگاه برنامه‌ریزی کرده بودند، چه از نظر فوتبالی و چه از نظر مالی، پیش نرفته است. دی یونگ نتوانست فرم عالی خود در آژاکس را برای بارسلونا تکرار کند. او در تابستان ۲۰۲۲ به شدت با انتقال به منچستریونایتد مرتبط بود زیرا بارسلونا به دنبال حذف یکی از پردرآمدترین بازیکنان خود بود. با این حال، ستاره هلندی علاقه چندانی به نقل مکان به جاهای دیگر نداشت و این شانس را رد کرد تا با اریک تن هاخ، سرمربی سابق خود، همکاری نکند.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۴- نیمار | ۸۸ میلیون یورو / ۷۹.۲۰ میلیون پوند | سانتوس | ۲۰۱۳

در اقدامی که در نهایت منجر به متهم شدن جوزپ ماریا بارتومئو، رئیس سابق باشگاه به اتهام کلاهبرداری مالیاتی شد، نیمار در سال ۲۰۱۳ با مبلغ ۸۸ میلیون یورو (۷۹.۲۰ میلیون پوند) سانتوس را ترک کرد بارسایی شد، مبلغی که او را به یکی از گران‌ترین فوتبالیست‌های جهان در آن زمان، تبدیل کرد. پس از مدتی سازگاری با فوتبال اروپا، مهاجم برزیلی در فصل ۲۰۱۴/۱۵ در کنار لیونل مسی و لوئیس سوارز به بهترین فرم خود رسید و در طول فصلی که بارسلونا قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، در ۵۱ بازی ۳۹ گل به ثمر رساند و ۱۰ پاس گل داد. درمجموع، نیمار ۱۸۶ بازی برای بارسلونا در تمامی رقابت‌ها انجام داد و ۱۰۵ گل به ثمر رساند. این وینگر در نهایت با مبلغی معادل ۲۲۲ میلیون یورو (۱۹۹.۸۰ پوند) در سال ۲۰۱۷ به پاری سن ژرمن فروخته شد که تا به امروز بالاترین مبلغ پرداخت شده برای یک بازیکن در تاریخ فوتبال است.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۳- آنتوان گریزمان | ۱۲۰ میلیون یورو / ۱۰۸ میلیون پوند | اتلتیکو مادرید | ۲۰۱۹

پس از جدایی نیمار از پاری سن ژرمن، بارسلونا به دنبال اضافه کردن یک مهاجم عالی به خط حمله خود بود و این جست‌وجو در نهایت آن‌ها را به سمت آنتوان گریزمان، فوق‌ستاره اتلتیکو مادرید سوق داد. در سال ۲۰۱۹، بارسا سرانجام بند فسخ او را که مبلغ ۱۲۰ میلیون یورو (۱۰۸ میلیون پوند) بود، به اتلتیکو پرداخت کرد، زیرا در فصل قبل نتوانست بازیکن فرانسوی را با قیمت کمتری به نیوکمپ منتقل کند. گریزمان ۱۰۲ بازی برای آبی اناری‌ها انجام داد و ۳۵ گل به ثمر رساند و ۱۷ گل داد، اما دستمزدهای سنگین او باعث شد تا بارسا او را به صورت قرضی در تابستان ۲۰۲۱ به اتلتیکو مادرید بازگرداند که برای یک فصل دیگر در پنجره نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۲ تمدید شد.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۲- عثمان دمبله | ۱۲۵ میلیون یورو / ۱۱۲.۵۰ میلیون پوند | دورتموند | ۲۰۱۷

پس از انتقال رکوردشکن نیمار به پاری سن ژرمن در سال ۲۰۱۷، بارسلونا عثمان دمبله را اولویت اصلی خود در پنجره نقل و انتقالات قرار داد. با این حال، بوروسیا دورتموند از این واقعیت که بارسلونا پول زیادی دارد، استفاده کامل کرد و زیادی را برای فوق‌ستاره فرانسوی خود درخواست کردند. بارسلونا برای جذب دمبله ۱۲۵ میلیون یورو (۱۱۲.۵۰ میلیون پوند) پرداخت کرد و او را به دومین بازیکن گران قیمت تاریخ باشگاه تبدیل کرد. با این حال، دوران حضور این بازیکن فرانسوی در بارسلونا اکثراً با آسیب دیدگی همراه بوده است ولی او برای رسیدن به ثبات مدنظر، تلاش زیادی کرده است. با وجود شایعاتی مبنی بر جدایی دمبله از باشگاه در سال ۲۰۲۲، دمبله قراردادش را تا سال ۲۰۲۴ با بارسلونا تمدید کرد.

هزینه سرسام‌آور بارسلونا برای خرید ستاره‌ها!

۱- فیلیپ کوتینیو | ۱۳۵ میلیون یورو / ۱۲۱.۵۰ میلیون پوند | لیورپول | ۲۰۱۸

پس از ناکامی دمبله در پرکردن جای خالی نیمار، بارسلونا این بار با جذب فیلیپه کوتینیو، فوق‌ستاره لیورپول، ناکامی بزرگی تجربه کرد. این بازیکن برزیلی در پنجره نقل و انتقالات ژانویه ۲۰۱۸ با مبلغ ۱۳۵ میلیون یورو (۱۲۱.۵۰ میلیون پوند) به خدمت گرفته شد که او را به گران‌ترین خرید تاریخ بارسلونا تبدیل کرد. از آنجایی که قیمت او حیرت انگیز بود، انتقال کوتینیو به نیوکمپ تا حد زیادی ناامید کننده بود زیرا او تنها ۱۰۶ بازی انجام داد و ۲۵ گل به ثمر رساند و ۱۴ گل داد. او در تابستان ۲۰۱۹ به صورت قرضی یک فصل به بایرن مونیخ فرستاده شد اما باشگاه آلمانی از بند خرید اختیاری او استفاده نکرد. در نهایت، استون ویلا در ژانویه ۲۰۲۲ او را قرض گرفت و پس از گذراندن پنج ماه به صورت قرضی در لیگ برتر، انتقال کوتینیو را در تابستان ۲۰۲۲ با تنها ۲۰ میلیون یورو (۱۸ میلیون پوند) دائمی کرد.

کد خبر 604975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.