لزوم توجه به انقلاب صنعتی چهارم

یک کارشناس‌ارشد انرژی گفت: ایران در انقلاب صنعتی چهارم ورود کرده است، اما تنها بخش کمی از ایران تحت تأثیر این انقلاب قرار گرفته است.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه انقلاب صنعتی چهارم می‌توانست از بروز مشکلات بسیاری در ایران جلوگیری کند، اظهار کرد: اگر ایران در انقلاب صنعتی چهارم حضور بهتری داشت، دیگر صنایع این کشور مجبور به استفاده از سوخت فسیلی نبودند.

وی افزود: در انقلاب صنعتی چهارم خانه‌ها به‌واسطه اینترنت اشیا هوشمند می‌شود و مصارف را به ساعتی انتقال می‌دهند که پیک مصرف نباشد و همین مسئله می‌تواند تأثیر مطلوبی در زمینه انرژی ایجاد کند.

این کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد: ایران در انقلاب صنعتی چهارم ورود کرده است، اما تنها بخش کمی از ایران تحت تأثیر این انقلاب قرار گرفته است. وسایل نقلیه، ساختمان‌سازی، اینترنت اشیا و ناوگان حمل و نقل عمومی جزو شاخصه‌های انقلاب صنعتی چهارم محسوب می‌شود که متأسفانه ایران در این زمینه توسعه نیافته است.

وی در همین رابطه ادامه داد: هنگامی که رتبه ایران را نسبت به سایر کشورهای جهان مشاهده می‌کنیم، با نتیجه مطلوبی مواجه نمی‌شویم. متأسفانه هر سال جایگاه ایران افت می‌کند و امروزه کشورهایی مانند امارات و ترکیه از ایران پیشی گرفته‌اند.

صفریان افزود: درحال‌حاضر ایران در زمینه انقلاب صنعتی چهارم با کشورهای توسعه‌نیافته در حال رقابت است و اگر شرایط تغییر نکند و برای آینده برنامه‌ای تدوین نشود، عملاً به جایگاه مطلوبی نسبت به سایر کشورها نخواهیم رسید.

وی در رابطه با اهمیت انقلاب صنعتی چهارم گفت: هر کشوری که از این انقلاب جا بماند از همه چیز عقب خواهد ماند و مردم آن کشور نیز از حقوق خود برخوردار نخواهند شد؛ درواقع کشوری که توجهی به انقلاب صنعتی چهارم نداشته باشد رشدی را تجربه نخواهد کرد.

این کارشناس‌ارشد انرژی اشاره کرد: توصیه می‌شود که ایران برای انقلاب صنعتی چهارم نقشه راهی تدوین کند؛ البته در این راستا برنامه توسعه پنجم وجود دارد، اما بیشتر برنامه‌های ایران به‌صورت بومی تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های این کشور به مسائل بین‌المللی کمتر پرداخته شده و عملاً خود را با گذشته مقایسه می‌کند که این مسئله باعث افت کشور نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته می‌شود.

کد خبر 604961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.