دریافت واکسن کرونا توسط ۹۵ درصد دانش‌آموزان اصفهانی/کمبود ۵۰درصدی مراقبان بهداشتی در مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۹۷ درصد از معلمان و بالای ۹۵ درصد از دانش‌آموزان استان دوزهای اول، دوم و سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

آذرکیوان امیرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، روند واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان اصفهان را قابل قبول دانست و اظهار کرد: واکسیناسیون دانش‌آموزان و معلمان درحال انجام است و بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان در این رده سنی به غیر از دوز یادآور چهارم هر سه دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی درباره اینکه وضعیت دریافت واکسیناسیون کرونا در بین دانش‌آموزان و معلمان در استان اصفهان مطلوب است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، افزود: برای بازگشایی مدارس تابع مصوبات ستاد کرونای کشور هستیم و اجباری به انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان وجود ندارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان پیرامون اینکه آیا نوآموزان و دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال همزمان با بازگشایی مدارس باید واکسیناسیون کرونا را دریافت کنند، تصریح کرد: مطابق با دستورالعمل ستاد کرونا واکسیناسیون این رده سنی هم توصیه شده است اما هیچ‌گونه اجباری برای دریافت واکسن وجود ندارد و باتوجه به اطلاع‌رسانی مسئولان پزشکی و کشوری در بحث واکسیناسیون افراد بالای پنج سال مشکلی نیست و در حال انجام است.

استقبال معلمان از دریافت دزهای واکسن کرونا

وی درباره اینکه آیا معلمان تا قبل از بازگشایی مدارس باید دز یادآور چهارم را دریافت کنند، گفت: معلمان هم همانند دیگر اقشار جامعه باید دز یادآور را تزریق کنند وقتی تاکنون بیش از ۹۷ درصد همکاران در اصفهان سه دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند قطعاً از دز چهارم هم استقبال خواهند کرد. در حال حاضر آماری به دست ما برای ارائه نرسیده است.

امیرپور درخصوص اینکه واکسیناسیون دانش‌آموزان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا چه زمانی تداوم دارد، اظهار کرد: تصمیم‌گیری این موضوع برعهده وزارت بهداشت است و ما تابع مصوبات ستاد کرونای کشور هستیم، اما تا هنگامی که این بیماری ریشه‌کن نشده است، همچنان دریافت دوزهای واکسیناسیون تداوم دارد. قطعاً هنوز هم برای حفظ ایمنی افراد جامعه واکسیناسیون بیمارهای آنفلوانزا، آبله و فلج اطفال انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک و تهویه هوا در مدارس، گفت: مدارس با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از ابتدای مهرماه بازگشایی می‌شود و موضوع ماسک زدن دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد که معلمان و مسئولان بهداشت و مراقبت سلامت بر این امر توصیه و تاکید دارند اما خانواده‌ها و محصلین باید بر مسئله بهداشت فردی دقت نظر بیشتری نیز داشته باشند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان پیرامون اینکه سیستم تهویه مدارس با استانداردها فاصله بسیاری دارد، افزود: برای تهویه کلاس‌ها باید با بازکردن درب و پنجره جریان هوا کاملاً وجود داشته باشد. البته تا زمانی که هوا خیلی سرد نشود تا ماه‌های مهر و آبان به این شیوه تهویه انجام می‌شود اما در فصول سرد سال قطعاً با بستن پنجره‌ها باید درب کلاس‌ها باز باشد.

وی در پاسخ به اینکه با همه‌گیری کرونا ویروس و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه تاکید بر تهویه کلاس‌های درس چرا تاکنون اقدامات خاصی صورت نگرفته است، تصریح کرد: برای تهویه هوای کلاس‌ها غیر از بازگشایی درب، پنجره‌ها و فن‌ها، استاندارد خاصی را مشخص نکردند و فن‌های معمولی با توجه به تولید سرو صدای زیاد و ممانعت از فضای تدریس و یادگیری برای کلاس‌های درس مناسب نیست و بیشتر باز بودن پنجره‌ها و درب‌ها مورد تاکید است.

چالش کمبود ۵۰ درصدی مراقبان بهداشت در مدارس / کمبود نیروی خدماتی در مدارس

امیرپور با اشاره به چالش کمبود مراقبان بهداشت در مدارس اصفهان، خاطرنشان کرد: تقریباً با ۵۰ درصد کمبود نیروی انسانی سلامت در مدارس مواجه هستیم که همزمان با بازگشایی مدارس برای جبران این کمبودها و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی دانش‌آموزان در هر مدرسه به‌ویژه در زنگ‌های تفریح که محصلان از دسترس معلمان دور هستند، یک نفر از معاونان به‌عنوان رابط سلامت معرفی شده‌اند.

وی درخصوص وضعیت سرویس بهداشتی و آبخوری مدارس اصفهان، گفت: با شیوع کرونا ویروس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی دو سال اخیر تا جایی که سیستم آموزش و پرورش اجازه داد آبخوری اکثر مدارس به دستگاه پدال تجهیز شده است اما برای نظارت بر سرویس بهداشتی مدارس با کمبود نیروهای خدماتی در اصفهان مواجه هستیم و اکنون برای جبران این کمبودها و حفظ بهداشت دانش‌آموزان یک نیروی خدماتی دو مدرسه را پشتیبانی می‌کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره اینکه برخورداری از محیط پاک و تمیز حق دانش‌آموزان است و در روحیه آن تأثیرات مثبت زیادی دارد، افزود: برای تأمین نیروی خدماتی در مدارس از وزارت آموزش و پرورش درخواست نیرو داشته‌ایم و امید است تا بازگشایی مدارس بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه طبق پروتکل‌های تعیین شده اگر تست کرونای یک دانش‌آموز مثبت باشد طی پنج تا هفت روز نباید در کلاس درس حضور داشته باشد، اظهار کرد: آموزش و تضمین سلامت حق دانش‌آموزان است. تاکنون مشکل خاصی از نظر سلامتی در مدارس استان نداشته‌ایم، امیدواریم با همکاری معلمان و مسئولان مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان با بازگشایی مدارس سال تحصیلی خوبی را به سلامت آغاز کنیم.

کد خبر 604828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.