دولت ارز و مواد اولیه طرح دارویار را تامین کند

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نگرانی از پرداخت نشدن مابه‌التفاوت ارز و تامین مواد اولیه دارو را دو چالش اصلی اجرای موفق طرح دارویار دانست و گفت: در صورتی که این دو مشکل حل شود، دارویار طرح کارآمدی است که باعث می‌شود دولت به جای پرداخت یارانه به واردکننده، آن‌ را به بیمه و بیمار پرداخت کند.

سیدجلیل میرمحمدی‌میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اجرای طرح دارویار اظهار کرد: در طرح دارو یار ۱۴۰۰ قلم داروی تحت پوشش بیمه به اضافه ۲۵ قلم داروی خارج از پوشش بیمه، زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند. در مرحله اول برای اجرای این طرح حدود چهار هزار میلیارد تومان پرداخت شده و پیشرفت طرح قابل قبول بوده است.

وی یکی از آسیب‌های احتمالی این طرح را پرداخت نشدن به موقع مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد دانست و افزود: قرار بود دولت این مابه‌التفاوت را هر ماه به حساب بیمه‌ها واریز کند اما این نگرانی وجود دارد که پرداخت دولت کامل و به موقع انجام نشود.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دومین پاشنه آشیل طرح دارویار را تأمین مواد اولیه و مؤثر دارو دانست و گفت: لازم است تمهیداتی اندیشیده شود که این مواد اولیه تأمین شود تا با کمبود دارو روبه‌رو نشویم، در صورتی که این دو مشکل حل شود، دارویار طرح کارآمدی است که باعث می‌شود دولت به جای پرداخت یارانه به واردکننده، آن را مستقیم در اختیار آخرین حلقه زنجیره یعنی بیمه و بیمار قرار دهد.

وی جلوگیری از فساد و قاچاق معکوس را از مزایای این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: پاشنه آشیل این طرح مربوط به سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در زمینه گمرک است از سوی دیگر دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده است تا با حذف ارزش افزوده ۹ درصد مربوط به دارو و مواد اولیه دارو، مواد اولیه با سرعت بیشتر و به طور کامل وارد کشور شود که امیدواریم این لایحه هرچه زودتر به تصویب برسد.

کد خبر 604816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.