بازار سرمایه در سراشیبی سقوط

بر اساس تحلیل تکنیکال، احتمال افت تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد وجود خواهد داشت، در محدوده یک میلیون ۳۸۰ حمایت استاتیک وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس با اینکه در ابتدای صبح روند مثبتی را به ثبت رساند اما در نیمه دوم بازار روند تغییر کرد و شاهد افت قیمت نمادها بودیم، ارزش و حجم معاملات کمی بهبود پیدا کرد و به سطح چهار هزار ۴۰۰ میلیارد تومان رسید، برآوردها حاکی از این است که روند اصلاحی تا سطح یک میلیون ۳۸۰ هزار واحد تداوم یابد، بازار فرابورس نیز روند مناسبی را سپری نکرد و شاهد افت ۶۷ واحدی شاخص این بازار بودیم.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت یک هزار ۷۹۵ واحدی به سطح یک میلیون ۳۸۸ هزار ۹۳۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت ۵۴۲ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار ۴۸۲ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۷۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۰۹

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۶۷ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۷۵۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۴۴ هزار ۹۶۹ و یک میلیون ۳۸۴ هزار ۸۵۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۹۴۶ و سه میلیارد ۸۸۴ میلیون برگه سهم بود.

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

بازار سرمایه در سراشیبی سقوط

حمایت: محدوده یک میلیون ۳۸۰ و ۳۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد.

تحلیل: بر اساس تحلیل تکنیکال احتمال افت تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد وجود خواهد داشت، در محدوده یک میلیون ۳۸۰ حمایت استاتیک وجود دارد.

احراز هویت ۱۴۹ هزار سهامدار در سجام روند ورود به بورس کاهشی شده است

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی در بازه زمانی یک ماهه مرداد سال جاری، تعداد ۱۷۷ هزار و ۴۵۰ ثبت نام از سوی سرمایه گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه سجام صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۱۴۹ هزار سهامدار در این ماه به ۱۴۹ هزار و ۷۴۱ مورد رسیده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد تعداد افراد احراز هویت شده در سامانه سجام در از خردادماه سال جاری روندی کاهشی به خود گرفته و در تیرماه نیز این روند ادامه داشته است.

پس از دو سال، نفت کوره دوباره به بورس انرژی ایران آمد

بورس انرژی ایران امروز دوشنبه میزبان عرضه حدود چهار هزار تن فرآورده هیدروکربوری است که در میان آن‌ها دو عرضه دریایی «نفت کوره» و «گاز مایع» نیز به چشم می‌خورد

واگذاری باقی‌مانده سهام سایپا و ایران‌خودرو منتظر تصویب ۲ وزیر

حسین قربان‌زاده اظهار کرد: وضعیت واگذاری این سهام هنوز هیچ تغییری پیدا نکرده و طبق دستور رئیس جمهور، وزارت صنعت الزام دارد که برای بخشی از سهام دولت در این دو شرکت کارگروه مشترکی تشکیل دهد که بین وزیر صنعت و وزیر اقتصاد تصمیم‌گیری شود و سپس سند مشترکی به امضای دو وزیری در امور اقتصادی و دارایی و صنعت و معدن تهیه شود. باید جلسه مشترکی بین دو وزیر برگزار شود و بعد نتیجه این جلسه مشترک به هیئت دولت ارائه شود.

رئیس سازمان بورس: دولت تنها عامل تعیین کننده روند بورس نیست

مجید عشقی گفت: بازار سرمایه فقط متأثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و… بر معاملات این بازار تأثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار مطرح کرد.

اوره

در هفته گذشته قیمت اوره در حد بالای هفته‌ی قبلش تثبیت شد اما سطح فعالیت در بازار کم‌تر شد. در اروپا نیز اگر چه تقاضای واردات ادامه داشت ولی با سرعت کمتری نسبت به قبل انجام شد. به نظر می‌رسد تنگنای اقتصادی در اروپا موجب شده برخی از واردکنندگان ناگزیر برای تأمین اوره و نیترات به سمت تولید کنندگان روسی بروند. این موضوع فرصت محدودی را به تولیدکنندگان روسی داده تا بتوانند اوره خود را با قیمت‌هایی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار بالاتر از سایر بازارها به فروش برسانند.

از سویی مناقصه خرید ۹ سپتامبر در هند موجب شده بسیاری از خریداران فعالیت کمتری در بازار داشته باشند زیرا بر این باورند که بعد از مناقصه قیمت‌ها با افت همراه می‌شود. پردیس و کرمانشاه قیمت اوره گرانوله را ۵۹۰ دلار در هر تن فوب برای اروپا و ۵۶۰ دلار در هر تن فوب برای سایر بازارها اعلام کردند. شیراز این هفته به دلیل ثبت سفارش کامل در گذشته، فروش جدیدی نداشت. محموله ۳۰,۰۰۰ تنی اوره گرانوله با قیمت ۵۹۰ دلار در هر تن فوب برای اروپا و ۶۰,۰۰۰ تن اوره گرانوله برای برزیل با قیمت ۵۶۵ دلار در تن فوب برای سپتامبر معامله شد.

درخواست‌های متعددی برای اوره گرانوله به قیمت ۵۶۰ دلار در هر تن فوب برای تحویل به ترکیه وجود داشت. لردگان مناقصه فروش اوره گرانوله برای ماه سپتامبر را با بالاترین پیشنهاد که ۵۵۰ دلار در تن فوب بود را بست در حالی که قیمت ۵۷۰ دلار را مدنظر داشت. خراسان قیمت پیشنهادی خود برای اوره پریل را با ۴۰ دلار افزایش نسبت به هفته قبل به ۶۰۰ دلار رساند. در مصر با کاهش تقاضای اروپا فعالیت سطح پایینی را تجربه کرد و هیچ فروش جدیدی در این هفته گزارش نشد. در برزیل اوره گرانوله ایران و روسیه همچنان به تسلط خود ادامه می‌دهند، قیمت هفته گذشته ۶۸۰ دلار در هر تن CFR گزارش شد، اما در اواخر هفته پیشنهادی برای محصول غیر تحریمی تا حدود ۷۵۰ دلار در هر تن CFR نیز وجود داشت.

در چین قیمت‌های صادراتی به دلیل تقاضای تجار برای ارسال اوره به هند برای مناقصه خرید آتی این کشور به طور پیوسته افزایش یافت. پراکندگی بین قیمت‌ها بالا بود. پریل‌های ترخیص شده از گمرک بین ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن فوب معامله شدند، در حالی که تعداد زیادی در انتظار ترخیص گمرکی حدود ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار در هر تن فوب بودند. قیمت‌های داخلی نیز به دلیل رشد تقاضا از سوی توزیع کنندگان، قیمت‌های بالاتر زغال سنگ و مناقصه پیش روی هند افزایش یافت. چندین خط تولید اوره بر پایه زغال سنگ اخیراً به دلیل کمبود زغال سنگ تولید را متوقف کردند. قیمت‌های زغال‌سنگ اخیراً بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یوان در هر تن افزایش یافت و فعالان بازار انتظار دارند این وضعیت تا زمستان ادامه یابد.

نقشه بازار

بازار سرمایه در سراشیبی سقوط

کد خبر 604688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.