ماموریت آرتمیس در پایان ماه اکتبر انجام می‌شود

یک کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: برای تست مجدد آرتمیس موقعیتی در اواخر سپتامبر وجود دارد، اما به دلیل اینکه در بازه زمانی اواخر سپتامبر تا اکتبر ناسا قرار است ماموریت دیگری را انجام دهد، احتمالاً ماموریت آرتمیس به تعویق خواهد افتاد و ممکن است اواخر اکتبر شاهد تست مجدد آن باشیم.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از دلایل به‌تعویق افتادن پروژه آرتمیس مجوز FTS است، اظهار کرد: هر محموله فضایی که قرار است از آمریکا به‌خصوص شرق این کشور که پایگاه «جان اف کندی» قرار دارد، انجام شود باید مجوزی تحت عنوان FTS دریافت کند.

وی افزود: این مجوز توسط نیروی فضایی دلتا ۴۵ آمریکا به شرکت‌هایی داده می‌شود که قصد پرتاب محموله به مدار دارند. ماژول FTS نیز محموله بسیار کوچکی است که معمولاً در مرکز موشک‌ها قرار داده می‌شود و به‌صورت جداگانه با باتری مخصوص شارژ می‌شود.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه می‌دهد: سیستم FTS وظیفه دارد که در هنگام پرتاب موشک، اگر مشکلی در موشک ایجاد شد. و قرار بود به منطقه‌ای از زمین برخورد کند، آن را منهدم کرده و مشکل را به حداقل برساند.

وی تاکید کرد: مجوز FTS معمولاً برای پرتاب محموله‌ها باید صادر شود؛ این مجوز ۲۰ روزه است و معمولاً ناسا ۱۵ روز پیش از نخستین پرتاب برای دریافت این مجوز اقدام می‌کند که در این شرایط عملاً پنج روز برای پرتاب محموله خود وقت دارد و در صورتی که این مهلت پایان یافت، باید نسبت به تمدید یا دریافت مجدد مجوز اقدام کند.

بیات در رابطه با ارتباط این مجوز با اجرای پروژه آرتمیس گفت: در پنجم سپتامبر مهلت مجوز FTS برای اجرای پروژه آرتمیس به پایان رسید و مشکل کنونی، این است که سیستم FTS در مرکز موشک قرار گرفته و در این شرایط نمی‌توان نقض فنی آرتمیس را برطرف کرد.

وی افزود: برای تعمیر موشک SLS، مهندسان مجبور هستند که آن را به ساختمان مونتاژ برده و مشکل را برطرف کنند. هنگامی که موشک را به این ساختمان می‌برند برای انجام تعمیرات و شارژ مجدد سیستم FTS حدود یک ماه زمان لازم است.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها اشاره کرد: برای پرتاب محموله به فضا پنجره‌های پرتابی داریم که با توجه به موقعیت ماه تعیین می‌شود و با توجه به مشکلاتی که در تست اولیه مأموریت آرتمیس رخ داد، پنجره پرتاب ماه سپتامبر از دست رفت.

وی در همین رابطه ادامه داد: پس از تمدید مجدد مجوز FTS، موقعیتی در اواخر سپتامبر وجود دارد، اما به دلیل اینکه در بازه زمانی اواخر سپتامبر تا اکتبر ناسا قرار است مأموریت دیگری را انجام دهد، احتمالاً مأموریت آرتمیس به تعویق خواهد افتاد و ممکن است اواخر اکتبر شاهد تست مجدد آن باشیم.

کد خبر 604656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.