۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
بروکسل، دوستدار دختران می‌شود!

شهرداری بروکسل با بهسازی فضاهای عمومی شهر، قصد دارد طراحی آن‌ها را از قالب مردانه به مدل زنانه‌تری تغییر دهد؛ برای تحقق این امر، اقدامات مداخله‌ای دوستدار دختران نظیر تغییر پارک اسکیت مرکزی شهر به نفع جنس مونث است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرداری بروکسل به‌تازگی پروژه جدیدی را اعلام کرده است که هدف آن ایجاد فضاهای عمومی برای زنان است؛ این ایده تا حدی متأثر از نتایج تحقیقات سازمان بین‌المللی بشردوستانه «Plan International» است.

بر اساس نتایج تحقیقات این سازمان بین‌المللی، از هر ۱۰ دختر ۹ نفر در خیابان‌ها آزار جنسی را تجربه کرده است و به همین دلیل زنان بسیار کمتر از مردان از فضاهای عمومی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، دختران اغلب همدیگر را در داخل خانه ملاقات می‌کنند، زیرا در فضاهای بیرون احساس امنیت نمی‌کنند. فضاهای عمومی، به‌ویژه امکانات ورزشی، مردان زیادی را به خود جذب می‌کند که این امر می‌تواند نابرابری‌ها را به طور آشکار نشان دهد و برای زنانی که در محیط‌های ناامن زندگی می‌کنند، خطرناک باشد.

برای غلبه بر چنین شرایط ناامنی، پروژه‌ای موسوم به «دختران، شهر را می‌سازند» توسط آنس پرسونس، عضو اصلی شورای شهر بروکسل، برای برنامه‌ریزی شهری و فضاهای عمومی به راه افتاد. مسئولان از بین اقدامات مد نظر، دو مورد را شامل توسعه مجدد یک پارک اسکیت در نزدیکی ایستگاه مرکزی شهر بروکسل و همچنین هدایت خودروها به دور از مرکز برای افزایش فضاهای عمومی برای دختران، به عنوان طرح پایلوت انتخاب کردند.

بروکسل، دوستدار دختران می‌شود!

پرسونس در رابطه با این طرح، در رسانه‌های اجتماعی توضیح داد: "برنامه‌ریزی شهری و معماری از نظر تاریخی اموری مردانه است و بنابراین شهرهای ما نیز از این منظر طراحی شده‌اند. استفاده دختران و زنان از شهر و به خصوص بهره‌مندی از فضاهای عمومی بسیار کمتر از مردان است."

پروژه توسعه مجدد بر توانمندسازی دختران محلی تمرکز خواهد کرد که از پارک اسکیت استفاده می‌کنند یا در مدرسه نزدیک این محله مشغول به تحصیل هستند.

برای اعمال تغییرات، تیمی از کارشناسان محلی از طریق برگزاری مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی تحت رهبری برنامه‌ریزان شهری، فعالان و معماران که آنها را در مدیریت فضای جدید راهنمایی می‌کنند، در این مناطق حضور خواهند داشت. با کمک این متخصصان، مداخلات و اصول خاصی اجرا خواهد شد که به دختران کمک می‌کند تا امنیت بالایی را نظیر خانه خود احساس کنند.

تیم پس از تکمیل فرآیند کارگاه، مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای شهر ایجاد خواهد کرد که می‌تواند در آینده توسط شهرهای دیگر نیز استفاده شود.

بروکسل، دوستدار دختران می‌شود!

کد خبر 604563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.