توصیه‌های زیست‌محیطی برای زائران اربعین

در تولید ظروف پلاستیکی از نفت استفاده می‌شود که برای انسان و طبیعت مضر است؛ در مراسمی مانند اربعین بهتر است زباله‌ها در همان مکان جمع‌آوری و دسته‌بندی، سپس بازیافت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مراسم و مناسب‌های مذهبی، مصرف ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف افزایش می‌یابد که استفاده از آن‌ها سلامت انسان را تهدید می‌کند و موجب تخریب محیط‌زیست می‌شود. هر زباله پلاستیکی ۶۰۰ سال در طبیعت باقی می‌ماند و به آلودگی زمین می‌انجامد.

در این‌باره عبیری‌گلپایگانی، فعال محیط‌زیست درباره زباله و پسماندهای تولیدی در سفر اربعین، اظهار می‌کند: دو نوع زباله در این ایام و اماکن تولید می‌شوند که برخی ناشی از مواد غذایی و برخی دیگر نیز پلاستیکی و کاغذی است. لازم است فضایی برای جمع‌آوری، سپس بازیافت زباله‌های غذایی تعبیه شود که این کار در عراق نیز انجام می‌شود.

وی درباره مضرات رهاسازی زباله‌های پلاستیکی می‌افزاید: رهاسازی زباله‌های پلاستیکی برای طبیعت بسیار خطرناک است، چراکه زباله‌های غذایی اگر رها شود، تجزیه می‌شود و اتفاق مخربی نمی‌افتد اما زباله‌های پلاستیکی تجزیه نمی‌شود و در طبیعت باقی می‌ماند.

این فعال محیط‌زیست تاکید می‌کند: لازم است سطل‌هایی آماده شود تا زائران در مسیر، زباله‌های خود را در آن بریزند و هر ١٢ ساعت یک بار برنامه پاکسازی داشته باشند تا زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری شود و با وزش باد در طبیعت پراکنده نشود؛ این زباله‌ها پس از جمع‌آوری، هم قابل بازیافت در عراق است و هم قابلیت انتقال به ایران را دارد.

وی درباره وسایل موردنیاز هر زائر برای کاهش تولید زباله می‌گوید: بهتر است هر زائری وسایل شخصی همچون قاشق و چنگال، لیوان و بشقاب همراه داشته باشد؛ همچنین توصیه می‌شود که زائران استفاده حداقلی از دستمال کاغذی داشته باشند، چراکه برای تهیه آن مجبور به قطع درختان هستیم.

گلپایگانی ادامه می‌دهد: در اصلاح الگوی مصرف پیش از تولید زباله به فکر کاهش تولید آن هستیم. در مسیر پیاده‌روی نیز زباله‌هایی اعم از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، ضایعات مواد غذایی، دستمال کاغذی وجود دارد که با جایگزین کردن آن‌ها با وسایل شخصی می‌توان تولید زباله را به حداقل رساند. علاوه بر مصرف ظروف پلاستیکی، در این ایام انرژی‌های برق، آب و گاز نیز به میزان زیادی مصرف می‌شود که در مصرف آن‌ها نیز باید صرفه‌جویی شود.

وی تصریح می‌کند: زباله‌های پلاستیکی ۶۰۰ سال در طبیعت باقی می‌ماند و تجزیه نمی‌شود، علاوه بر آن استفاده از آن‌ها برای سلامتی انسان مضر است و طی تحقیقاتی اثبات شده که ذرات پلاستیک وارد بد انسان می‌شوند. نکته قابل توجه دیگر اینکه برای تولید پلاستیک از نفت که انرژی با ارزش و غیرقابل تجدید است، استفاده می‌شودف بنابراین بهتر است از این انرژی کمتر استفاده کنیم تا برای نسل‌های بعدی نیز باقی بماند.

به گزارش ایمنا، یکی از مهم‌ترین مسائل در این ایام، موضوع پسماندهای پلاستیکی است و استفاده موکب‌ها از ظروف گیاهی ضرورت دارد. در این راستا توزیع پوستر در میان هیئت‌های مذهبی و در فضای مجازی، نسبت به این موضوع توصیه می‌شود. در این ایام باید کیسه‌های پارچه‌ای در میان عزاداران توزیع و بر رعایت الزامات زیست محیطی در موکب‌ها و هیئت‌های عزاداری نظارت شود.

کد خبر 604522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.