حساب‌های با ۱۰۰ تراکنش واریزی به ارزش ۳۵ میلیون تومان مشمول مالیات شد

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه به ارزش ۳۵ میلیون تومان داشته باشد، تراکنش تجاری تلقی شده و مشمول پرداخت مالیات می‌شود. این خبر با واکنش‌های منفی افکار عمومی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، چنان‌چه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه به ارزش ۳۵ میلیون تومان داشته باشد، تراکنش تجاری تلقی شده و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

این خبر با واکنش منفی افکار عمومی همراه بوده، چراکه به نظر می‌رسد به عنوان روشی جدید از طرف دولت برای دریافت مالیات‌های اضافی در نظر گرفته شده است؛ البته برخی از کارشناسان معتقدند اجرای چنین قانون‌هایی درخصوص مالیات‌ستانی می‌تواند از فرارهای مالیاتی برخی مشاغل از جمله پزشکان جلوگیری کند.

پس از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سوی دولت که منجر به ساماندهی ۱۹ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان با هدف جلوگیری از پول‌شویی و فرار مالیاتی شد، موضوع تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری به عنوان تکمیل‌کننده این زنجیره مطرح شد که هفته گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

براساس اعلام بانک مرکزی، ۲۲۰ هزار حساب تجاری شناسایی شده است و این موضوع از این لحاظ اهمیت دارد که فرآیند اخذ مالیات از دارنده حساب انجام می‌شود و دیگر شاهد فرارهای مالیاتی نخواهیم بود.

افراد می‌توانند به تجاری شدن حساب خود اعتراض کنند؟

به گفته اصغر ابوالحسنی؛ قائم مقام بانک مرکزی ابتدا پیامکی برای افراد ارسال می‌شود که تراکنش‌هایی بالایی که دارد حساب تجاری است و حساب تجاری نیازمند اخذ مالیات است و چنانچه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جز حساب‌های تجاری شناسایی شده می‌تواند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مساله حل می‌شود.

قائم مقام بانک مرکزی از ارسال پیامک حساب‌های تجاری و غیرتجاری به افراد از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: نه تنها شناسایی حساب‌های تجاری خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی‌کند و برای حساب‌های تجاری موارد مشوقی هم در نظر گرفته شده است.

لزوم ارائه مستندات برای نقل و انتقال بیش از دو میلیارد ریال لغو شد

ابوذر سروش، معاون نظارت بانک مرکزی در این باره هدف بانک مرکزی از تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری را ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور دانست و گفت: صاحبان حساب‌های تجاری دیگر لازم نیست برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک‌ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند.

این مصوبه، بخش‌های دیگری هم دارد؛ بندهایی که حداقل روی کاغذ تلاش دارد فعالیت‌های تجاری را برای بازرگان‌ها تسهیل کند.

افزایش سقف نقل و انتقالات غیرحضوری

سروش با اشاره به یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای این مصوبه گفت: بانک مرکزی برای صاحبان حساب‌های تجاری، آستانه روزانه نقل و انتقالات غیرحضوری را به پنج میلیارد ریال و ماهانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش داده است. علاوه بر آن، ازآنجاکه ابزار چک در کسب‌وکارهای اشخاص کاربرد زیادی دارد، حد نصاب بازگشت چک‌های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک‌ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید که برای عموم مردم ۸۰ درصد در نظر گرفته شده بود برای صاحبان حساب‌های تجاری به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: مشوق‌های دیگری نیز برای صاحبان حساب‌های تجاری در نظر گرفته شده که امید است با اعمال آن‌ها، گام مثبتی در تسهیل مبادلات تجاری برداشته شود.

کد خبر 604483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.