فراخوان گردآوری روایت‌های مردمی از نهضت جنگل در گیلان

حوزه هنری گیلان به‌منظور تولید کتاب و مستند، فراخوان گردآوری روایت‌های مردمی از نهضت جنگل را صادر کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سایت حوزه هنری استان گیلان، افرادی که از میرزا کوچک‌خان جنگلی یا نهضت جنگل خاطره‌ای دارند یا مایل هستند در گردآوری روایت خانواده‌های گیلانی از آن سال‌ها مشارکت کنند، کلمه گیلان را به شماره ۰۹۱۳۳۳۹۹۱۵۲ ارسال کنند.

محمد پرحلم در این‌باره گفت: این اقدام در راستای تولید کتاب، تولید مستند و کمک به پژوهش پژوهشگران در خصوص نهضت جنگل انجام می‌شود.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان افزود: تولید موارد یاد شده توسط افراد متخصص در حوزه تاریخ و جنبش جنگل انجام می‌شود و تاکنون این طرح مورد استقبال واقع شده است.

وی گفت: روایت‌های مردمی با داده‌های تاریخی مطابقت داده شده است و توسط افراد ذی‌صلاح راستی‌آزمایی می‌شود.

میرزا کوچک‌خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت، شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران و حفظ و حراست مرزهای وطن به شهادت رسید.

میرزا یونس، فرزند میرزابزرگ که بعدها به میرزا کوچک‌خان جنگلی مشهور شد در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک‌خان بعد از نهضت مشروطه‌خواهی یکی از مردمی‌ترین نهضت‌های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان‌های سیاسی خود دست یابد، اما جنگلی‌های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان‌های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.

میرزا کوچک‌خان جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر شد و به شهادت رسید.

با شهادت میرزا کوچک‌خان در روز دوشنبه، یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰، نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.

کد خبر 604480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.