فعالیت ۳۷ باشگاه کوهنوردی در ۱۷ شهرستان خوزستان

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان با اشاره سختی پیماش و صعود به قله‌های خوزستان، گفت: ۳۷ باشگاه کوهنوردی در ۱۷ شهرستان خوزستان فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا سپهری قهفرخی امروز _یکشنبه بیستم شهریورماه_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بیش از ۲۰ سال در خوزستان سابقه فعالیت دارد و شامل دو رشته کوهنوردی شامل دره‌نوردی، غارنوردی، درای تورینگ و کوهنوردی است و رشته دوم نیز مربوط به صعودهای ورزشی است که با عنوان سنگ سالنی شامل سرعت، سر طناب و دیواره‌ی کوتاه می‌شود.

وی افزود: خوزستان دارای چندین قله بلند است که به‌رغم اینکه کمتر از چهار هزار متر ارتفاع دارد، اما بخاطر سختی مسیر و پیمایش زیاد، نسبت به بسیاری از قله‌های کشور مشکل‌تر هستند.

رئیس هیئت کوهنوردی خوزستان با اشاره با اینکه کوهنوردی به علت شرایطی که دارد هیچ‌گونه تماشاگری ندارد، ادامه داد: با وجود نبود امکان حضور تماشاگر این رشته بسیاری از مواقع به عنوان یک رشته همگانی مطرح و این یک امتیاز محسوب می‌شود، زیرا جمیع مردم را به کار کوهنوردی فرا می‌خواند.

وی تاکید کرد: با توجه به رشته‌های موجود در هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی ۱۷ کارگروه مختلف وجود دارد و در ۱۷ شهرستان حتی شهرستان‌هایی که کوه ندارد، نیز فعالیت دارد علاوه بر این در چهار شهرستان اهواز، بهبهان، رامهرمز و خرمشهر دیواره سنگ نوردی وجود دارد در شهرهای دزفول و ایذه نیز این دیواره به صورت باشگاهی وجود دارد.

فعالیت ۳۷ باشگاه کوهنوردی در خوزستان

سپهری با بیان اینکه در آذرماه ۹۷ با تصمیم فدراسیون باشگاه‌های کوهنوردی جایگزین گروه‌های کوهنوردی شدند، ادامه داد: با ایجاد باشگاه‌ها، شرایط عمومی آنها توسط وزارت ورزش تعیین شد، اما شرایط تخصصی در رشته‌های مختلف توسط فدراسیون تعیین شده است و از سال ۱۳۹۰ به بعد دوره‌های مربی‌گری از پنج دوره به ۱۴ دوره افزایش پیدا کرد و پس از این ۱۴ دوره به عنوان راهنمای کوهستان انتخاب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات زیرساختی و آموزش مربیگری اولویت هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی هستند، تصریح کرد: از آنجایی که شرایط کوه خشن است و با ارتفاع زیاد روبه‌رو هستیم، در کوهنوردی بر خلاف سایر رشته‌ها نمی‌توان به راحتی اشتباه کرد، زیرا ممکن است اولین اشتباه آخرین اشتباه باشد و منجر به مرگ ورزشکار شود، لذا یک کوهنورد باید علاوه بر داشتن تجربه کافی، باید دوره‌های لازم را گذرانده باشد.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خوزستان با بیان تفاوت حوزه کاری کوهنوردی و تورهای طبیعت گردی، گفت: در کل استان ۳۷ باشگاه فعال وجود دارد، بر اساس آئین نامه تخصصی باشگاه‌ها کوهنوردی از ارتفاع ۱۸۰۰ متر تعریف می‌شود و از این نظر با تورهای طبیعت گردی و گردشگری متفاوت است، با این حال برای آموزش‌های اولیه از ارتفاع‌های کم شروع می‌شود.

سپهری با اشاره به میزبانی‌های خوزستان در دوره‌های گذشته، اضافه کرد: در خواست میزبانی دوره بلد محلی و جستجوگر محلی برای آبان ماه سال جاری داده شده است، در این دوره به صورت قطبی در چند استان برگزار خواهد شد علاوه بر آن در خواست میزبانی مسابقات اسکای رانینگ نیز برای اسفندماه سال جاری به فدراسیون کوهنوردی داده شده است.

صعود به ماناسلو اولین صعود به قله بالای ۸ هزار متر در استان خوزستان

مهری صمدیان، نایب رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خوزستان اظهار کرد: در این استان ۳۷ باشگاه کوهنوردی وجود دارد که این تعداد با توجه به استقبال شهروندان در حال افزایش است و در آخرین آزمون مربیگری نیز پنج مربی مرد و یک مربی زن موفق به کسب مدرک مربیگری شدند و با تأسیس هر باشگاه یک مربی زیر مجموعه آن فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به صعود چهار کوهنورد خوزستانی به قله لنین، ادامه داد: در حال حاضر دو کوهنورد خوزستانی در حال صعود به قله ماناسلو در هیمالیا هستند که این صعود اولین صعود به قله‌های بالای هشت هزار متر در استان خوزستان است.

نایب رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خوزستان با اشاره به کسب مقام دوم حوزه آموزش فدراسیون، تصریح کرد: در حال حاضر در هیئت کوهنوردی خوزستان تلاش‌های زیادی در حوزه آموزش صورت می‌گیرد به گونه‌ای که تا کنون بیش از ۲۷۰ دوره آموزشی برگزار شده است.

وی ادامه داد: در کوهنوردی به ازای هر ۱۲ نفر باید یک مربی وجود داشته باشد و اگر از این تعداد بیشتر شوند، باید تعداد مربی‌ها نیز بیشتر باشد.

کد خبر 604406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.