مصرف برق صنایع بزرگ ۱۴ درصد رشد کرد

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی گفت: شش هزار مگاوات برق تا پیک تابستان سال آینده به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده خواهد شد و در یک سال اخیر متوسط افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی حدود سه برابر سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران، امیر دودابی‌نژاد اظهار کرد: شرکت برق حرارتی وظیفه راهبری تولید و توسعه ظرفیت تولید برق حرارتی کشور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: تابستان سال گذشته به لحاظ تأمین برق با دشواری فراوانی روبه‌رو بوده و همین امر منجر به بروز خاموشی‌های متعدد در نقاط مختلف کشور شده بود.

معاون برق حرارتی خاطرنشان کرد: همین امر منجر شده تا میزان تولید برق نیروگاه‌های برقابی روند نزولی گرفته و با افت سطح آب‌های زیرزمینی میزان مصرف برق بخش کشاورزی برای استحصال آب افزایش یابد که همه این مسائل منجر به تشدید ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق سال گذشته شده بود.

دودابی‌نژاد گفت: امسال به لحاظ گرمای هوا و خشکسالی با شرایط دشواری روبه‌رو بوده‌ایم، در سال جاری متوسط وزنی دمای هوا نسبت به سال گذشته یک و یک‌دهم درجه بیشتر بوده و میزان بارش‌ها نیز نسبت به مدت متوسط بلندمدت ۱۷ درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: براین‌اساس از شهریورماه سال گذشته برنامه‌ریزی منسجمی برای عبور موفق از پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی ادامه داد: بدین منظور برای تأمین برق پایدار پیک تابستان امسال برنامه جامع ۱۰۰ اقدامی با برخورداری از سه رکن اصلی افزایش ظرفیت تولید برق، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و مدیریت مصرف انرژی مدنظر قرار گرفت.

دودابی‌نژاد درباره برنامه وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور، ادامه داد: بر اساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته مقرر شده بود تا ظرفیت تولید برق کشور از شهریورماه سال گذشته تا پایان تابستان امسال حدود شش هزار مگاوات افزایش یابد که این میزان افزایش ظرفیت سه برابر مدت متوسط سال‌های گذشته بوده است.

افزایش ۱۴ درصدی مصرف برق صنایع بزرگ در تابستان

وی با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد مشترکان صنعت برق نسبت به سال گذشته انرژی کمتری مصرف کرده‌اند، اظهار کرد: انجام برنامه‌ریزی دقیق مدیریت مصرف برای حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی در کشور موجب شده است تا میزان مصرف برق ۹ صنعت بزرگ کشور در فصل تابستان امسال ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه امسال ۹۵ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است، گفت: از میان برنامه ۶ هزار مگاواتی وزارت نیرو برای پیک تابستان امسال حدود چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات آن از طریق احداث ۲۳ واحد نیروگاهی جدید و ارتقای توان تولید ۲۸۶ واحد موجود محقق شده است و مابقی آن تا پایان تابستان با احداث واحدهای جدید حرارتی و برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه تجدیدپذیرها و مولدهای مقیاس کوچک عملیاتی خواهد شد.

دودابی‌نژاد با تأکید بر اینکه تا پیک تابستان سال آینده شش هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده خواهد شد، افزود: برای ساخت هر بلوک سیکل ترکیبی به ۳.۵ سال زمان و هر هزار مگاوات نیروگاه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

کد خبر 604266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.