لزوم تخصیص اعتبار برای احیای تالاب گاوخونی/همکاری وزارت نیرو ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از حدود ۴۷ هزار هکتار وسعت تالاب گاوخونی، تنها یک درصد آن رطوبت دارد و لازم است سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، طرح احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی را در دستور کار قرار دهد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه منطقه تالاب گاوخونی یکی از ۱۴ کانون داخلی تولید ریزگردها در استان اصفهان است، اظهار کرد: این تالاب با ۴۷ هزار هکتار وسعت اکنون ۹۸ درصد آن خشک است و چنان‌چه به یکی از کانون‌های جدی تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی تبدیل شود، تشدید ریزگردها و ذرات گردوغبار تالاب می‌تواند پنج استان قم، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی و یزد را تحت تأثیر بحران فرسایش بادی قرار دهد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تالاب بین‌المللی گاوخونی در اکوسیستم زیست‌بوم فلات مرکزی کشور و حفظ حیات پرندگان، جانداران و گیاهان مختلف، افزود: این تالاب در گذشته سالانه میزبان ۱۵۰ هزار بال انواع پرنده بوده است، اما براساس آخرین سرشماری سالانه کمتر از ۷۰۰ پرنده مهاجر در این تالاب مشاهده می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اجرای طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: حفاظت تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، حفظ فرصت‌های ارزشمند گردشگری، حمایت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، تغییرات و تعدیل آب و هوای منطقه، کنترل سیلاب، پالایش آلاینده‌ها و تصفیه پساب از کارکردهای ارزشمند تالاب گاوخونی است که با احیای این تالاب بین‌المللی ضمن محافظت از منابع آب و خاک، مخاطرات زیست‌محیطی و بیابان‌زایی در سطح استان اصفهان نیز کاهش پیدا می‌کند.

تالاب گاوخونی کانون ۴۷ هزار هکتاری تولید داخلی ریزگردها

وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی به کانون بحرانی فرسایش بادی در مرکز کشور تبدیل شده است، گفت: لازم است سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مطابق طرح اکوسیستم‌های تالابی و در جهت اجرای قانون حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر با همکاری وزارت نیرو نسبت به احیای تالاب گاوخونی و حقابه آن اقدام کند.

شیشه‌فروش، درباره اینکه از حدود ۴۷ هزار هکتار وسعت تالاب گاوخونی تنها یک درصد آن رطوبت دارد، اظهار کرد: خشک شدن تالاب تبعات زیستی بسیاری همچون خیزش گردوغبار، کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی و تشدید بیماری پوستی سالک در منطقه را به‌همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی رامسر، تصریح کرد: این کنوانسیون برای حمایت از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر آبی در تالاب‌های مهم دنیا تشکیل شده و یکی از تالاب‌های مورد تاکید آن، تالاب گاوخونی اصفهان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، درخصوص اینکه چرا تاکنون اقدامی برای احیای تالاب گاوخونی نشده است، گفت: طی سال‌های اخیر چندین مرتبه از سازمان محیط‌زیست کشور درخواست کردیم به منظور احیای این تالاب اقدامات لازم را اجرایی کنند، همچنین موضوع آن در دستور کار، کارگروه سازگاری با کم‌آبی با پیگیری‌های آب‌منطقه‌ای استان قرار گرفته است.

لزوم اجرای قانون حفاظت از تالاب‌ها و طرح حفاظت از اکوسیستم‌های تالابی

وی با اشاره به خشکی ۹۸ درصدی تالاب گاوخونی با وجود بارش‌های موسمی، اظهار کرد: در مدت بارش‌ها سعی شد سیلاب‌های محلی در کوه سیاه، شرق تالاب و شهرستان خوروبیابانک و ورزنه برای اندکی افزایش رطوبت و کاهش ریزگردها و گردوخاک به سمت تالاب گاوخونی هدایت شوند اما با تشنگی طولانی مدت تالاب تنها دو تا سه درصد آن سیراب شد و تمام سیلاب‌ها هم به خورد زمین فرو رفته است.

شیشه‌فروش در رابطه با اینکه ۳۲ درصد مساحت استان اصفهان به علت اقلیم خشک و نیمه خشک و شرایط کم بارش جزو مناطق کویری و بیابانی است، تاکید کرد: اجرای قانون حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر و طرح حفاظت از اکوسیستم‌های تالابی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست با تعیین اعتبارات واضح و تخصیص آن‌ها و نیز همکاری وزارت نیرو برای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان ضروری است.

کد خبر 604233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.