۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
شهر یکپارچه نیست!

در حالی که دولت‌های مختلف طی سال‌های گذشته بر لزوم و ضرورت مدیریت واحد شهری تاکید داشتند، اجرا نشدن آن مشکلات زیادی را به مردم تحمیل کرده است و به دغدغه‌ای تکراری، ملالت‌بار و بی‌نتیجه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری واژه‌ای است که در امور مختلف زندگی شهروندان تأثیر بسیار گسترده‌ای دارد و بخش عمده‌ای از مسائل و موضوعات روزمره افراد را شامل می‌شود؛ واژه مدیریت شهری در جهان امروز، معنایی عام و متولی مشخص دارد که تمام خدماتی مورد نیاز شهروندان در زندگی شهری را به آنها ارائه می‌کند، در صورتی که ارائه عموم این خدمات به شهروندان تحت نظر مجموعه و متولی مشخصی ارائه شود، از آن با عنوان مدیریت واحد شهری یاد می‌شود.

مدیریت واحد شهری در شهرهای پیشرفته جهان به یک امر بدیهی و معمول تبدیل شده است و لازمه توسعه در زمینه‌های مختلف به حساب می‌آید، تحت این عنوان تمام نهادهای خدمات‌رسان در سطح شهر مکلف هستند فعالیت‌ها و خدمات خود را با اطلاع و کسب مجوز از این مجموعه مشخص که به طور عمده شهرداری‌ها هستند، انجام دهند.

یکی از مهمترین نتایج و برکاتی که تحقق مدیریت واحد شهری در جامعه به دنبال دارد، جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، افزایش هماهنگی و همچنین کاهش حیف و میل و خسارت به بیت‌المال و اموال عمومی است.

با وجودی که امروزه در تمام کشورهای جهان به این موضوع به‌صورت ویژه توجه شده است و نهادها و بخش‌های خدمات‌رسان تحت یک برنامه مشخص حرکت می‌کنند، در ایران همچنان پراکنده‌کاری خدمات در حوزه مدیریت شهری به صورت گسترده دیده می‌شود.

امروزه نبود مدیریت واحد و یکپارچه شهری در مقابل پراکنده‌کاری‌های گسترده در ارائه خدمات بدون کوچک‌ترین هماهنگی میان دستگاه‌های خدمات‌رسان سبب شده است که در زمان‌های مختلف، ارائه خدمات از سوی یک نهاد منجر به تخریب خدمات و امکانات ارائه شده از سوی دیگر نهادها شود.

از جمله این مشکلات می‌توان به حفاری‌های پی‌درپی دستگاه‌های خدمات‌رسان پس از اجرای آسفالت توسط شهرداری‌ها اشاره کرد؛ موضوعی که بارها در نقاط مختلف کشور دیده شده است و تمام مسئولان نیز نسبت به آن انتقاد کرده‌اند و راهکار رفع این مشکل را مدیریت واحد شهری عنوان کرده‌اند.

مدیریت واحد شهری لازمه توسعه پایدار و با کیفیت

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع «مدیریت واحد شهری» در ادبیات امروز شهرهای پیشرفته جهان موضوعی بدیهی و لازم است، اظهار می‌کند: امروزه در بسیاری از شهرها به هیچ عنوان نمی‌توان حتی تصور خدمات‌رسانی به صورت پراکنده و به‌دور از مدیریت منسجم را تصور کرد.

وی تصریح می‌کند: ترتیب ارائه خدمات و وجود نظم در فعالیت‌ها موضوعی است که برای جلوگیری از موازی‌کاری و ناهماهنگی در امور مرتبط با مسائل شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این مهم در مدیریت واحد شهری به صورت گسترده به‌وجود می‌آید.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه حتی مردم نیز در ارتباط با خدماتی که باید دریافت کنند، دچار سردرگمی می‌شوند، می‌افزاید: زمانی که مدیریت واحد شهری را در جامعه داشته باشیم، تکلیف مردم نیز برای دریافت خدمات مشخص می‌شود و تنها با یک نهاد مرتبط هستند، در حالی که در کشور ما مردم برای ارائه خدمات مختلف باید به نهادهای زیادی مراجعه کنند و این موضوع منجر به سردرگمی و نارضایتی آنها می‌شود.

وی جلوگیری از وارد آمدن خسارت به بیت‌المال را یکی دیگر از نتایج نبود تحقق مدیریت یکپارچه شهری می‌داند و می‌گوید: موارد مختلفی وجود دارد که به دلیل نبود هماهنگی میان دستگاه‌های خدمات‌رسان، خسارت‌هایی به اموال عمومی وارد شده و دوباره‌کاری‌هایی صورت گرفته است که همین موضوع نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد و این در حالی است که تمام این مشکلات را می‌توان با تحقق مدیریت واحد شهری و اجرای درست آن در جامعه برطرف کرد و به این وسیله نه تنها زمینه رضایت شهروندان را بیش از پیش فراهم کرد، بلکه تنوع و کیفیت خدمات را افزایش داد.

مشکلی که پس از ۳۰ سال همچنان لاینحل مانده است

ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد با اشاره به اینکه مدیریت واحد شهری یکی از موضوعات بسیار مهمی است که برای ارائه خدمات شهری لازم و ضروری است، می‌گوید: شهروندان نیاز به دریافت خدمات بدون مشکل دارند، اما در حال حاضر شاهد هستیم که در بسیاری موارد ناهماهنگی‌هایی در راستای ارائه خدمات به‌وجود می‌آید.

وی تصریح می‌کند: وجود حفاری پس از اجرای آسفالت یکی از مسائلی است که در شهر و به دلیل نبود مدیریت واحد شهری دیده می‌شود در حالی که به راحتی امکان جلوگیری از چنین مشکلات وجود دارد.

شهردار یزد با بیان اینکه ناهماهنگی‌های موجود صرفاً به بحث آسفالت مرتبط نیست و در مسائل مختلف شهر وجود دارد، تاکید می‌کند: مدیریت یکپارچه شهری این مشکلات را به صورت کامل برطرف می‌کند، البته در کشور ما بحث لزوم وجود قانون مدیریت واحد شهری از ۳۰ سال گذشته مطرح شد و دولت‌های مختلف نیز نسبت به آن تاکید دارند، اما همچنان خبری از تحقق آن نیست.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که مدیریت واحد شهری محقق شود، بسیاری از مشکلاتی که امروزه در سطح شهرها شاهد آن هستیم، به راحتی برطرف می‌شود، زیرا بخش مهمی از این مشکلات به دلیل ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها است.

کد خبر 604231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.