چگونه سفر اربعین برویم؟ (راهنمای جامع پیاده روی اربعین)

به گزارش ایمنا، یکی از اعمال توصیه‌شده در دین اسلام زیارت حرم حضرت امام حسین علیه‌السلام در روز اربعین است.

هر ساله تعداد بسیار زیادی از مسلمانان شیعه از تمام کشورهای جهان برای زیارت حرم مطهر امام سوم شیعیان راهی کشور عراق و شهر کربلا می‌شوند. مردم مسلمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر سال سه تا چهار روز قبل از ایام عزاداری مراسم چهلم شهدای کربلا، میلیون‌ها ایرانی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین آماده می‌شوند. سفر اربعین با پای پیاده ثواب بسیار زیادی دارد؛ اما افراد سالمند و بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون بهتر است که در این سفر حضور نداشته‌باشند و در صورت حضور به توصیه‌های پزشک خود توجه داشته‌باشند. در این سفر زائران باید مسیری با مسافت ۸۰ کیلومتر را با پای پیاده طی کنند. در این مقاله قصد داریم درباره نکات مهم و محصولات مذهبی و فرهنگی مورد نیاز برای پیاده‌روی اربعین توضیح دهیم.

توصیه‌های لازم قبل از شروع پیاده‌روی اربعین

با توجه به اینکه زائران در سفر اربعین با پای پیاده به سمت کشور عراق حرکت می‌کنند، فقط کافی‌ست لوازم ضروری را به همراه خود داشته‌باشند. پس برای پیاده‌روی یک کوله‌پشتی مفیدومختصر تهیه کنید. حتماً گذرنامه و نقشه مسیر پیاده‌روی و اماکن زیارتی و مذهبی کشور عراق را نیز با خود داشته‌باشید. به همراه داشتن مدارکی مانند کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت، گواهینامه و… برای سفر زیارتی پیاده‌روی اربعین لزومی ندارد. امسال اربعین در فصل تابستان است و دمای هوای کشور عراق به شدت بالاست؛ بنابراین در این سفر به لباس‌های گرم نیازی ندارید. مهمترین نکته در پیاده‌روی پوشیدن کفش مناسب است. کفشی که برای پیاده‌روی تهیه می‌کنید، باید راحت، نرم، انعطاف‌پذیر و باثبات باشد تا در مسیر طولانی پاها با مشکلاتی مانند ورم، درد، زخم و تاول مواجه نشوند.

برای رفع خستگی بخشی از مسیر را می‌توان از دمپایی استفاده کرد. برای خرید کوله‌پشتی کوچک، لباس خنک، کفش راحت و دمپایی می‌توان به یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مراجعه کرد. جعبه کمک‌های اولیه حاوی داروهای مورد نیاز، نسخه لاتین و توصیه‌های پزشک معالج، باندکشی، بتادین، پماد، داروهای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در پیاده‌روی و… نیز نباید فراموش شود. با توجه به اینکه آب لوله‌کشی در کشور عراق غیر قابل آشامیدن است، همواره در طول سفر از آب معدنی برای رفع تشنگی استفاده کنید. وسایلی مانند قاشق، چنگال، کیسه خواب، چسب‌زخم، مسواک، خمیر دندان، لیوان، صابون، موبایل، سیم کارت عراقی، ارز دینار عراقی، پاور بانک، شارژر، ماسک، کیف کمری و حوله را هم در داخل کوله پشتی خود قرار دهید. برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های خود می‌توانید لوازم مورد نیاز سفر اربعین را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی محصولات مذهبی و فرهنگی همچون خدمتگزاران خریداری کنید. هم‌چنین می‌توانید محصولات فرهنگی مثل سربند و پیکسل هم تهیه کنید و همراه خود داشته‌باشید تا سفرتان معنوی‌تر شود.

توصیه‌ها و نکته‌های بهداشتی در پیاده روی اربعین

مهمترین نکته بهداشتی که در این سفر زیارتی پیاده‌روی اربعین حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد، شستشوی مدام دست‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است. زائران حتماً باید قبل از صرف هر وعده غذایی و بعد از حضور در مکان‌های عمومی پرتردد مانند بازار، مساجد و اتوبوس‌ها دست‌های خود را با آب و مواد شوینده به خوبی مورد شستشو قرار دهند تا ضدعفونی شود. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت باید لباس مناسب بپوشند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد ضعیف است و با کوچکترین نوسانات دمایی و قرار گرفتن در کنار کولر ممکن است دچار سرماخوردگی شوند. با توجه به حضور میلیونی زائران در مراسم اربعین امام حسین علیه‌السلام و شیوع بیماری کرونا حتماً باید در این سفر روزانه از یک ماسک تازه و تمیز استفاده شود. هم‌چنین با توجه به حساس‌بودن پوست خانم‌ها در برابر آفتاب سوزان کشور عراق، استفاده از کرم ضد آفتاب فراموش نشود.

خانم‌ها می‌توانند یک پارچه نرم را به شکل مستطیل برش داده و شبیه به پوشیه عربی به صورت خود ببندند تا پوست آن‌ها با گرد و غبار موجود در هوا و نور آفتاب برخورد نداشته‌باشد. افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از ایجاد زخم دیابت در مسیر پیاده‌روی اربعین باید هر چند وقت یک بار پاهای خود را به خوبی مورد شستشو قرار داده و خشک کنند. این افراد باید داروهای خود را سر ساعت معین و به صورت منظم میل کنند. پزشکان به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی پیشرفته توصیه می‌کنند که به هیچ وجه پیاده‌روی را برای حضور در سفر اربعین انتخاب نکنند و از روش‌های دیگری به زیارت بروند؛ زیرا پیاده‌ روی طولانی سلامت این افراد را به خطر می‌اندازد. این سفر به افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی نیز توصیه نمی‌شود.

چگونه سفر اربعین برویم؟ (راهنمای جامع پیاده روی اربعین)

برای افزایش معنویت سفر اربعین از چه لوازمی می‌توان استفاده کرد؟

زائران برای افزایش معنویت در پیاده‌روی اربعین می‌توانند از تسبیح، صلوات شمار، پرچم‌های مذهبی، سربندهای مذهبی محرم، بازوبند محرم، دستمال اشک، پیراهن و تیشرت مشکی، مفاتیح، زیارت عاشورا و غیره‌ استفاده کنند. زائران کربلا برای خرید لوازم اربعین با قیمت مناسب می‌توانند به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر در زمینه فروش محصولات مذهبی مانند خدمتگزاران مراجعه کنند.

استفاده از غذاهای بهداشتی ارائه شده در موکب‌های معتبر

در مسیر پیاده‌روی اربعین تعداد زیادی موکب در حال ارائه غذاهای نذری به زائران حرم سیدالشهدا علیه‌السلام هستند. همواره باید سعی کنید نذری را از موکب‌های معتبر و بهداشتی دریافت کنید تا خطر مسموم‌شدن را کاهش دهید. در صورت استفاده از غذاهای کنسروشده حتماً قوطی کنسرو را به مدت بیست دقیقه در داخل آب بجوشانید. از میوه‌هایی استفاده کنید که امکان پوست‌گرفتن آن‌ها وجود داشته‌باشد. برای تقویت و افزایش انرژی خود در حین پیاده‌روی، کشمش، خرما، بادام و پسته بخورید. استفاده از دمنوش‌هایی مانند بابونه، نعنا، آویشن، پونه و غیره نیز مفید است. مصرف پیاز به همراه وعده‌های غذایی بسیار توصیه می‌شود.

چگونه سفر اربعین برویم؟ (راهنمای جامع پیاده روی اربعین)

مراجعه به مراکز گزارش گمشدگان در صورت گم شدن

بسیاری از افراد با خانواده‌های خود به پیاده‌روی اربعین می‌روند و در مسیر پیاده‌روی ممکن است بعضی از افراد گم شوند یا از خانواده خود جدا بیفتند. در هر سه کیلومتر یک مرکز گزارش گمشدگان راه‌اندازی شده‌است تا زائران گمشده، خود را به آنجا برسانند. در صورت گم‌شدن مدارک نیز، باید به کنسولگری ایران در عراق مراجعه کنید. در بیشتر مواقع سیم کارت‌های ایرانی در عراق آنتن دارند؛ اما برای اطمینان بهتر است از سیم کارت‌های عراقی دارای اینترنت استفاده کنید تا به راحتی بتوانید با دوستان یا آشنایان خود در ایران ارتباط آنلاین برقرار کنید.

چند توصیه مهم به خانم‌های زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین

به خانم‌های ایرانی علاقه‌مند به شرکت در پیاده‌روی اربعین توصیه می‌شود که به هیچ وجه تنهایی برای این سفر زیارتی اقدام نکنند و حتماً با یکی از محارم خود یا به همراه یکی از کاروان‌های معتبر به سمت عراق حرکت کنند. و این سفر برای خانم‌های باردار اصلاً مناسب نیست. استفاده از روسری‌های بلند، توقف در مسیر و استراحت کافی برای جلوگیری از کمردرد و پادرد، نصب اپلیکیشن راهنمای زائر روی گوشی هوشمند، استفاده از کالسکه در صورت به همراه‌داشتن کودک، پوشیدن لباس‌های نخی، عدم استفاده از طلا و جواهرات، پیاده‌روی در روشنایی روز و پیداکردن محل اسکان قبل از تاریک‌شدن هوا توصیه‌های دیگری هستند که بانوان زائر حتماً باید در پیاده‌روی اربعین به آن‌ها توجه داشته‌باشند. البته باتوجه به این‌که فصل سفر تابستان است، می‌توانید در طول روز و ظهرهای داغ، در موکب‌ها استراحت کنید و پیاده‌روی را در عصر و شب انجام دهید که خنک‌تر است.

کد خبر 604201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.