کارشناسی نادرست از اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان ممانعت می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دولت بر اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان اراده دارد و مجلس نیز با تصویب بودجه علاقه‌مندی خود را به اجرای این پروژه نشان داده است، اما کارشناسی نادرست در بدنه دولت، سازمان مدیریت و بانک مرکزی از اجرای این پروژه ممانعت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _یکشنبه بیستم شهریورماه_ در جلسه پنجاه‌وپنجم شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت ایام اربعین حسینی و آرزوی سلامتی برای زائران و حاضران در مراسم پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: طی دو روز گذشته اخباری مبنی بر ازدحام جمعیت در مرزهای جنوبی کشور و بروز مشکلاتی برای زائران اباعبدالله الحسین (ع) منتشر شده است.

وی ادامه داد: با تجربه‌ای که از فعالیت در کمیسیون مشترک ایران و عراق دارم، پیشنهاد می‌شود دولت با تجربه‌ای که از اربعین امسال کسب کرد، امکان انتقال زائران از تمام شهرهای کشور به سمت کربلا و نجف را فراهم کند، همان‌گونه که در گذشته در بعضی شهرها مانند تهران و اصفهان شرکت‌هایی این کار مهم را انجام می‌دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: زمانی که در حوزه بین‌المللی وزارت مسکن فعالیت می‌کردم، مذاکراتی با وزارت حمل‌ونقل عراق انجام شد تا زائران به صورت مستقیم از شهرهای کشور به شهرهای زیارتی عراق انتقال یابند که کشور مقصد یادآور شد که ممکن است فعالیت شرکت‌های ایرانی موجب ناراحتی و اعتراض فعالان عراقی در این حوزه شود؛ البته آن زمان شرکت‌های ایرانی اعلام کردند که می‌توانیم نمایندگی شرکت‌های خود را در عراق ثبت کنیم و تردد مسافران با راننده و اتوبوس عراقی انجام شود که تحقق این موضوع می‌تواند موجب رفاه اکثر زیارت‌کنندگان شود، زیرا کشور عراق به لحاظ زیرساختی امکانات کمتری دارد.

نورصالحی با اشاره به دریافت ارقام نجومی برای عبور زائران از مرز تا شهرهای عراق، گفت: برای رفع این مشکل باید در سطح ملی و وزارت کشور تصمیم‌گیری شود، در این راستا ستاد اربعین بعد از اتمام مراسم امسال تا اربعین ۱۴۰۲ حتی یک روز نیز نباید تعطیل شود تا سال آینده زائران با امنیت و امکانات بیشتر سفر کنند.

وی تصریح کرد: زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین باید فرهنگ‌سازی شود، زیرا آنچه در زیارت مردم عراق مشهور است این است که آنها به محض ورود به کربلا سلام می‌دهند و از محضر امام حسین (ع) مرخص می‌شوند تا دیگر زائران اذیت نشوند و مردم کشورمان نیز نباید هفت یا ۱۰ روز در شهرهای زیارتی عراق بمانند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان نیز نهادهای فرهنگی و مردمی پیش‌بینی کردند تا در روز اربعین، راهپیمایی به صورت نمادین به سوی گلستان شهدا انجام شود، اعضای شورای اسلامی شهر نیز در کنار شهروندان در این حرکت مردمی شرکت خواهند کرد.

لزوم اصلاح بوروکراسی ناسالم

نورصالحی با اشاره به انعکاس خبر هفته گذشته در خصوص پروژه قطار سریع‌السیر تهران_اصفهان، گفت: هفته گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر مطالبی درباره این پروژه مطرح کردم، اما برخی در حوزه راه و ترابری تصور کردند، شورای اسلامی شهر به میزان هزینه شده اعتراض دارد.

وی با بیان اینکه ۲۶ سال از کلنگ‌زنی پروژه قطار سریع‌السیر تهران‌_اصفهان گذشته و ۱۲ سال نیز در بودجه کشور برای اجرای آن اعتبار اختصاص داده شده است، ادامه داد: در حالی که مشابه این پروژه در کشورهایی همچون اندونزی در مدت چهار سال انجام شده، در ایران بیش از ۲۰ سال طول کشیده، بر این اساس هزینه‌های آن نیز چند برابر شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از بوروکراسی موجود، تصریح کرد: اکنون که دولت بر اجرای این پروژه اراده دارد و مجلس نیز با تصویب بودجه اراده و علاقه‌مندی خود را به اجرای این پروژه نشان داده است، کارشناسی مریض در بدنه دولت و سازمان مدیریت و بانک مرکزی از اجرای این پروژه ممانعت می‌کند، بنابراین سیستم باید به فکر اصلاح این بوروکراسی ناسالم و بیمار باشد تا موانع از سر راه این پروژه برداشته شود.

رفع موانع احداث موزه بزرگ شهر

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد زیرسازی‌های پروژه قطار شهری با سرمایه‌گذاری‌هایی اجرا شده است و هر شش ماه سود این سرمایه‌گذاری توسط دولت پرداخت می‌شود، تصریح کرد: اینکه اکنون مطرح شود این پروژه صرفه اقتصادی ندارد جای ایراد است، چرا در دولت و وزارت راه اراده و تسلط مدیریتی وجود ندارد و عده‌ای که مخالف اجرای پروژه هستند، سنگ‌اندازی می‌کنند، البته این مشکل در دیگر پروژه‌های حیاتی و ملی نیز دیده می‌شود.

نورصالحی با اشاره به پروژه موزه بزرگ شهر، خاطرنشان کرد: در این پروژه نیز شاهد سوءمدیریت و سوءجریاناتی بودیم که باعث شد این پروژه ۱۰ سال طول بکشد، البته روز گذشته شهردار اصفهان اطلاع داد که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تصمیماتی برای رفع موانع این پروژه گرفته شده است که امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی موزه ملی باشیم.

کد خبر 604159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.