زوار بازگشت خود را به روزهای آخر موکول نکنند/خدمت‌رسانی ۲۶۱۱ نیروی اورژانس در مناطق مرزی

رئیس اورژانس کشور از خدمات‌رسانی به حدود ۳۷ هزار زائر در ایام اربعین خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ هزار زائر، طی این مدت گرمازده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع طرح خدمات‌رسانی اربعین از دهم شهریورماه ۳۶ هزار و ۹۸۴ زائر به مراکز بهداشتی و درمانی مستقر در نقاط مرزی کشور مراجعه کردند. با توجه به تردد زیاد زوار، چهار اردوگاه اسکان اضطراری در مرز خسروی ایجاد شده است و بالغ بر ۳۸ هزار نفر در شهر قصر شیرین و پایانه مرزی خسروی اسکان موقت داشته‌اند.

در این باره جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور اظهار می‌کند: از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۶۱ مورد مربوط به گرمازدگی بوده که خدمات سرپایی و سرم درمانی برای آنها انجام شده است. از این تعداد زائر گرمازده تنها برای ۳۵۹۰ نفر سرم درمانی و تزریق مایعات صورت گرفته است. از این تعداد، ۱۷۷۷ زائر نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی مستقر در شهرستان‌های اطراف نقاط مرزی منتقل شده‌اند.

وی از خدمات‌رسانی ۲۶۱۱ نیروی اورژانس در مناطق مرزی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: در این نقاط ۷۸۰ دستگاه آمبولانس، ۴۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۸ دستگاه موتورلانس مشغول خدمات‌رسانی به زوار هستند. هشت بیمارستان صحرایی در مرزهای گانه کشور با عراق برپا شد.

میعادفر با اشاره به افزایش نگرانی‌ها برای موج بازگشت زوار اربعین، تصریح می‌کند: این نگرانی وجود دارد که تمام زواری که طی این مدت به کشور عراق سفر کرده‌اند بخواهند طی یک بازه زمانی کوتاه به کشور برگردند که در این صورت قطعاً دچار چالش‌های جدی خواهیم شد. اگر موج بازگشت زوار در یک بازه کوتاه باشد، موجب ازدحام در مرزها شده و با توجه به گرمای هوای، احتمال گرمازدگی افزایش می‌یابد.

رئیس اورژانس کشور اظهار می‌کند: با توجه به اینکه عمده زوار از خودروهای شخصی برای رفتن به مرز استفاده کرده‌اند، در موج بازگشت شاهد حجم بسیار ترافیک در محورها خواهیم بود و با توجه به خستگی زوار و شلوغی جاده‌ها احتمال تصادف افزایش می‌یابد. در همین راستا از زوار تقاضا داریم که حتماً سفر خود را مدیریت کرده و هرچه سریع‌تر به کشور بازگردند و برگشت خود را به روزهای آخر موکول نکنند.

وی در توصیه به زائران می‌افزاید: از زوار درخواست داریم که مدت اقامت خود را در کشور عراق کوتاه کرده و قبل از به اوج رسیدن موج بازگشت، به کشور بازگردند تا با شلوغی مرز و جاده‌ها مواجه نشوند. بازگشت تدریجی زوار احتمال گرمازدگی و تصادفات را کاهش داده و به مدیریت هرچه بهتر تردد زوار کمک می‌کند.

رئیس اورژانس کشور ادامه می‌دهد: در موج بازگشت هم با توجه به گرمای هوا درخواست داریم که زوار در ساعات خنک شبانه‌روز تردد کرده و از وسایل محافظتی مانند کلاه و چفیه استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود جهت پیشگیری از گرمازدگی به میزان کافی آب و مایعات مصرف شود. همچنین توصیه می‌شود زوار در موج بازگشت حتماً در طول مسیر در موکب‌ها به استراحت پرداخته و از رانندگی در حالت خواب آلودگی و خستگی به طور جد خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، بنا به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه بیش از ۸۰۰ نیروی عملیاتی، ۲۳ پایگاه امدادونجات جاده‌ای، ۲۰ پایگاه هوایی، تیم‌های واکنش سریع، تیم‌های درمان و اسکان اضطراری و۱۶ شعبه شهرستانی به منظور خدمت‌رسانی به زوار در مرز خسروی، جاده‌های ورودی به استان تا زمان خروج از استان و جاده‌های منتهی به خط مرز شیری درحال فعالیت هستند و در این مدت بیشتر مصدومیت‌ها مربوط به گرمازدگی بوده و تنها یک فوتی به علت کهولت سن رخ داده است، به حدود ۶۵۰ مصدوم که دچار گرمازدگی شده یا از حال رفته بودند، امدادرسانی شده است.

کد خبر 604155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.