۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۴
چارلز سوم در گرداب باکینگهام

چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا، در زمینه سیاست بی‌طرفی انگلستان که چندین دهه توسط الیزابت دوم حفظ شده بود، متزلزل است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، الیزابت دوم، ملکه سابق انگلستان، در طول ۷۰ سال سلطنت خود به‌عنوان فرمانروای مطلق سراسر بریتانیا، همواره به‌دنبال حفظ بی‌طرفی سیاسی بود، حال آن‌که پادشاه جدید کشور، چارلز سوم، با وجود تمایلات سیاسی شدید در نظر دارد از موقعیت خود به‌عنوان پادشاه برای ترویج اهدافی هم‌چون محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی و با نگاهی ویژه‌تر، تلاش‌های بشردوستانه استفاده کند که دهه‌ها به آن علاقه داشته است.

چارلز سوم (هرچند به‌صورت غیرعلنی) به‌رغم تمایل نداشتن ملکه الیزابت دوم، سابقه ورود به عرصه سیاست را پیش از رسیدن به مقام پادشاهی انگلستان دارد که همین امر با نگرانی برخی از مقامات بریتانیا نسبت به گسترش علاقه وی برای ترویج این عقاید با وجود در اختیار گرفتن قدرت شده است.

شاه چارلز سوم و تغییرات آب‌وهوایی

چارلز سوم در هیچ‌یک از اقدامات خود به‌اندازه فعالیت‌هایی که در زمینه تهدیدهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی داشته، صریح نبوده است. این معضل از مدت‌ها پیش کانون توجه پادشاه انگلستان بوده است تا جایی که سال گذشته، در مراسم افتتاحیه اجلاس آب‌وهوایی COP26 در گلاسکو اسکاتلند، هشدار داد که زمان طلایی رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی به‌معنای واقعی کلمه به پایان رسیده است. وی تنها راه مقابله با این مشکل را قرار گرفتن جهان در حالتی «محاربه‌مانند» برای رفتن به جنگ اثرات تغییرات آب‌وهوایی معرفی کرد.

اشتیاق چارلز سوم به محیط‌زیست به دهه‌ها قبل و دوران نوجوانی وی بازمی‌گردد، زمانی‌که تخریب‌های جهانی، عزم بشر برای نابود کردن طبیعت و سرکوب آن و در نهایت ایجاد گرمایش جهانی در راستای پیشرفت علم و فناوری باعث برانگیخته شدن احساس نگرانی وی در زمینه محیط زیست شده بود. نگرانی چارلز سوم برای طبیعت به حدی شدت گرفته بود که باعث شد در ۱۹۸۰، زمانی که شاهزاده ولز بود، به‌رغم سیاست بی‌طرفی انگلستان در آن دوره، آشکارا در مقابل سیاست‌های بی‌دقت نوسازی شهری نخست‌وزیر سابق انگلستان، مارگارت تاچر، جبهه‌گیری کند.

شاه چارلز سوم و مهاجرت

چارلز سوم، اوایل سال جاری نسبت به سیاست جدید مهاجرتی بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلستان، مبنی بر ارسال همه پناه‌جویان به رواندا برای رسیدگی به آن‌ها، انتقادی پنهان ارائه داد. وی با اشاره به تراژدی غیرقابل بیان کسانی که مجبور به فرار از کشورشان و جست‌وجوی سرپناهی دور از خانه شده‌اند، در پیام عید پاک خود، اعلام کرد که این افراد نیازمند پذیرفته شدن، استقبال گرم، استراحت و مهربانی هستند و سیاست بوریس جانسون در قبال آن‌ها را وحشتناک توصیف کرد.

مقامات ارشد کابینه انگلستان بر این باورند که تداوم عملکرد شاه چارلز سوم به شیوه‌ای که در طول دوران شاهزاده بودن به‌آن عمل می‌کرد با مسائل جدی قانون اساسی همراه خواهد بود. نمایندگان چارلز سوم در پاسخ به این جنجال بیانیه‌ای صادر کردند که در آن تاکید شده بود وی به‌عنوان پادشاه از نظر سیاسی بی‌طرف خواهد ماند.

چارلز سوم در دوران شاهزاده بودن خود دست به اقداماتی همچون تأسیس «تراست پرنس» در سال ۱۹۷۶ زد که پیشگام مفهوم اعتبار خرد بود؛ یعنی وام‌های کوچکی در اختیار بیش از ۵۰ هزار جوان محروم قرار گرفت تا در راه‌اندازی کسب‌وکار آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این اقدام چارلز به‌عنوان شاهزاده می‌تواند در حال حاضر به وی در قالب پادشاه بریتانیا کمک کند تا بدون دور شدن از سیاست بی‌طرفی انگلستان به اهداف سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نظارت دقیق بر شاه چارلز سوم

چارلز سوم به‌عنوان پادشاه سراسر بریتانیا همیشه تحت نظارت قرار خواهد داشت و کوچک‌ترین اقدام وی به‌دقت دنبال خواهد شد. همه تصمیمات و فعالیت‌های چارلز با رکوردی مقایسه می‌شود که ملکه الیزابت دوم به ثبت رسانده است، به‌همین‌دلیل گفته می‌شود که وی به‌عنوان پادشاه باید در ابراز عقاید سیاسی مراقب باشد، به‌ویژه که ملکه انگلستان هرگز در این زمینه خطایی نداشته است.

کارشناسان بر این باورند که چارلز سوم باید بسیار محتاطانه عمل کند و مراقب اطراف خود باشد؛ چراکه اطرافیان کاملاً مراقب وی هستند تا مطمئن شوند پادشاه انگلستان هرگز از مسیری که مخالف سیاست‌های انگلستان طی چندین دهه اخیر بوده است، خارج نمی‌شود.

کد خبر 604115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.