امشب مقارنه ماه و سیاره مشتری را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: در نجوم، مقارنه (Conjunction) یک رویداد قابل رصد با چشم است و زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند جرم سماوی بسیار نزدیک به یکدیگر در آسمان قابل مشاهده هستند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه ماه و سیاره مشتری یکشنبه _بیستم شهریورماه_ در وضعیت هم‌نشینی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: ماه به جدایی زاویه‌ای یک درجه و ۴۸ دقیقه قوسی نسبت به بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد. سن ماه در این زمان ۱۵ روز خواهد بود و درصد روشنایی آن ۹۶ است. این دو جرم در آسمان بعد غروب خورشید قابل مشاهده خواهند بود و از ساعت ۲۰:۳۰ در ارتفاع هفت درجه‌ای افق شرقی در آسمان ما حضور دارند و ساعت ۰۱:۵۶ نیمه شب در فاصله ۶۲ درجه‌ای افق جنوبی بالای سر ناظر زمینی به اوج می‌رسند و تا زمانی که به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق جنوب غربی شما برسند، قابل رصد هستند.

وی افزود: ماه و سیاره مشتری ساعت ۰۶:۱۹ در روشنایی آسمان سپیده‌دم محو می‌شوند. امشب قدر ماه منفی ۱۲.۷ و مشتری منفی ۲.۹ است و هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند. این پدیده را به کمک یک دوربین دوچشمی نیز می‌توانید رصد کنید. در نجوم، مقارنه (Conjunction) یک رویداد قابل رصد با چشم است و زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند جرم سماوی بسیار نزدیک به یکدیگر در آسمان قابل مشاهده هستند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند، در اصطلاح نجومی از واژه «مقارنه» استفاده می‌شود. البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، هم‌نشینی یا اجتماع استفاده می‌شود. بدیهی است که سیاره‌ها در حقیقت به ماه نزدیک نمی‌شوند و اجرام کیهانی تنها از دید ناظران زمینی نزدیک به هم دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: غول گازی منظومه شمسی در وضعیت مقارنه فرصتی عالی برای رصد و عکاسی فراهم می‌کند. سیاره مشتری پنجمین سیاره از خورشید و سومین جرم درخشان آسمان شب ما و بزرگ‌ترین سیاره در سامانه خورشیدی است.

کد خبر 604052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.