برق مصرفی شهرداری تا سال ۱۴۱۵ به صفر می‌رسد/ پروژه ۴۰ میلیارد تومانی برای کنترل متکدیان

«از ۱۵ سال گذشته تاکنون حدود سه درصد از برق فضاهای در اختیار شهرداری اصفهان با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌دست می‌آید، اما امسال این میزان دوبرابر شد و در نظر داریم تا افق ۱۴۱۵ شهرداری، این میزان به صددرصد افزایش یابد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به میزان بالای مصرف انرژی به خصوص سوخت‌های فسیلی در کشورهای در حال توسعه، گرایش کشورها به سمت استفاده از منابع سوخت‌های تجدیدپذیر از اهمیت بالایی برخوردار است تا در چرخه اقتصادی و حفظ منابع آیندگان گام بزرگی برداشته شود.

امروزه بحران‌های ناشی از مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی، آلودگی‌ها، مشکلات ناشی از مصرف انرژی، تراکم جمعیت، فعالیت‌های اجتماعی، دشواری‌های مربوط به دسترسی و ارتباطات شهری و حمل‌ونقل، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر را با اهمیت‌تر می‌کند و بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور، انرژی‌های تجدیدپذیر جایگاه مهمی در تأمین انرژی بشر خواهد داشت.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یکی از مؤثرترین اقدامات برای داشتن شهری پایدار باشد و باعث فراهم کردن فرصت‌هایی در زمینه امنیت انرژی، توسعه اجتماعی و اقتصادی، دسترسی به انرژی، کاهش تغییرات آب و هوایی و کاهش اثرات زیست‌محیطی و سلامت شود.

اصفهان در منطقه‌ای واقع شده است که با داشتن بیشترین روزهای آفتابی از نظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، بنابراین استفاده از انرژی‌های طبیعی به دلایل مختلفی همچون دسترسی آسان و سهولت تبدیل شدن به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط زیست و تجدید پذیری از مطلوبیت زیادی در خصوص بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است.

با توجه به لزوم بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرداری و بر اساس برنامه‌ریزی مدیریت شهری اصفهان در خصوص توسعه استفاده از این انرژی‌ها در این کلان‌شهر، حرکت به سمت اجرایی شدن این موضوع از اهداف اولویت‌دار شهرداری است.

با توجه به ضرورت و اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، به‌منظور جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، باید به صورت کامل شاهد به‌کارگیری آن‌ها باشیم که با توجه به اهمیت موضوع، گفت‌وگویی را با مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرها، شهرداری اصفهان چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است یا در دستور کار قرار داده است؟

از ۱۵ سال گذشته تاکنون حدود سه درصد از برق فضاهای در اختیار شهرداری اصفهان با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌دست می‌آید، اما امسال این میزان دوبرابر شد و در نظر داریم تا افق ۱۴۱۵ شهرداری، این میزان به صددرصد افزایش یابد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، این میزان تا سال ۱۴۰۷ به ۲۷ درصد و تا سال ۱۴۱۰ به ۷۰ درصد می‌رسد.

علاوه بر موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر، معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان چه وظایفی در حوزه‌های مختلف دارد؟

نظافت شهر یکی از مباحثی است که توسط معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان انجام می‌شود؛ در زیرمجموعه این معاونت هفت سازمان شامل خدمات موتوری، پارک‌ها و فضای سبز، مدیریت پسماند، زیباسازی، ساماندهی میادین میوه و تره‌بار و مشاغل شهری، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و آرامستان‌ها و چند مدیریت شامل مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری، نگهداری و تعمیرات (نت)، بحران و ستاد سفر وجود دارد.

یکی از محورهای اصلی معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان، محیط زیست است که این عنوان از سال گذشته به این معاونت اضافه شد؛ از جمله ابعاد محیط زیست، آب، فضای سبز، انرژی‌های تجدیدپذیر و پسماند و نظافت شهری است.

حدود ۲۰۰ خودروی مخصوص نظافت در مناطق پانزده‌گانه شهری اصفهان فعال است، تعدادی خودرو و نیروی دیگر شست‌وشوی برگ درختان و گاهی سم‌پاشی آن‌ها را انجام می‌دهد و گشت‌های ویژه تخلفات شهری را کنترل می‌کنند که تمام این موارد به‌صورت شبانه انجام می‌شود؛ مدیریت این خودروها و نیروهای آن حرکتی عظیم است که از سال‌ها پیش در اصفهان انجام می‌شود.

دانستن این موارد توسط شهروندان می‌تواند کمک کند که آن‌ها با نیروهای خدوم معاونت خدمات شهری همکاری داشته باشند تا مسیر توسعه یافتگی شهر را آسان‌تر طی کنیم.

قراردادن پسماند خانگی خارج از نوبت در معابر یکی از مشکلات حوزه خدمات شهری است که با توجه به جمع‌آوری پسماندها در طول شب، لزوم توجه به این موضوع احساس می‌شود. توجه به ساعت مقرر و روزهای قراردادن پسماند خانگی خارج از منزل و تفکیک پسماندها از جمله نکاتی است که شهروندان باید مد نظر داشته باشند.

در حال حاضر تعداد زیادی از شهروندان اصفهانی تفکیک پسماند را انجام می‌دهند و سرآمد کشور هستند، اما گاهی برخی از شهروندان این اقدام را انجام نمی‌دهند و پسماندهای خشک را به چرخه مدیریت پسماند شهرداری تحویل نمی‌دهند؛ این کار باعث می‌شود تعداد افراد دوره‌گرد و زباله‌گرد در شهر افزایش پیدا کند و بهداشت محیط شهروندان مورد توجه قرار گیرد که ممکن است این چرخه را دچار مشکلاتی کند.

در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از پسماند خشک توسط شهروندان به این چرخه تحویل نمی‌شود، زیرا برخی از آنها عواقب آن را نمی‌دانند، این در حالی است که اگر تفکیک پسماند و تحویل آن به چرخه مدیریت پسماند انجام شود، نظارت شهرداری بر فرایند آن بهتر انجام می‌شود.

تکمیل چرخه مدیریت پسماند چه فوایدی برای شهر و شهروندان دارد؟

یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی شهرها، وضعیت چرخه مدیریت پسماند است؛ ابتدا تولید، نگهداری و تبدیل آن مد نظر است که در بدترین حالت تمام پسماندها دفن می‌شود و در بهترین حالت نیز پسماند صفر است و دفن نمی‌شود و به‌صورت ماده به ماده یا ماده به انرژی مدیریت می‌شود.

در تلاش هستیم تا بستر تبدیل ماده به ماده را در چرخه مدیریت پسماند اصفهان نهادینه کنیم و شهروندان نیز می‌توانند برای کمک به مدیریت شهری، تفکیک پسماند را از منازل خود انجام دهند؛ اگر می‌خواهیم در سال‌های آینده فرزندان ما سالم‌تر زندگی کنند و محیط زیست پاکیزه‌تری داشته باشند، باید اقداماتی را در نظر بگیریم که در این خصوص، در افق ۱۴۱۵ اصفهان، قراردادی برای دستگاه هاضم در نظر گرفته شد.

در حال انعقاد قرارداد پیرولیز هستیم و تلاش می‌کنیم با توجه به اصل جداسازی پسماند و ارزشمند کردن آن، از پسماندها به صورت بهینه استفاده کنیم. تفکیک پسماند از مبدا در گذشته مطرح بود، اما در حال حاضر در تلاش هستیم با تفکیک پسماندهای تر بتوانیم آن را بهتر از گذشته مدیریت کنیم.

با توجه به اجرای طرح جمع‌آوری پسماندهای خانگی بر اساس روزهای زوج و فرد هفته، از شهروندان درخواست می‌کنیم روزهای جمعه پسماندهای خانگی خود را بیرون از منزل قرار ندهند، زیرا در حال حاضر ۱۰ درصد از شهروندان در این ایام پسماندهای خانگی را خارج از منزل قرار می‌دهند.

در حوزه جمع‌آوری متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر چه اقداماتی انجام شده است؟

مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری در این حوزه خدمت‌رسانی می‌کند، البته در زمینه کنترل متکدیان ۱۱ دستگاه متولی وجود دارد و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. معتادان متجاهر نیز باید توسط نیروهای انتظامی جمع‌آوری شوند و به کمپ‌های ماده ۱۶ تحویل داده شوند.

به‌رغم اینکه تاکنون در این راستا اقدامات متعددی انجام شده است، اما هنوز دستان ارگان‌های مربوطه برای ساماندهی این‌گونه مشکلات در دستان یکدیگر قرار نگرفته است و هم‌گرایی آنها مغفول مانده است؛ قبل از نوروز امسال، جمع‌آوری کودک‌کار توسط شهرداری اصفهان انجام شد، اما به دلیل کمبود ضوابط قانونی گاهی یک نفر سه مرتبه در یک‌روز جمع‌آوری و این چرخه تکراری ادامه پیدا می‌کرد، اما سعی کردیم نوروز را بدون آنها بگذرانیم.

از ارگان‌های مربوطه درخواست داریم با یکدیگر و با هماهنگی کامل برای جمع‌آوری متکدیان اقدام کنیم؛ حتی شهرداری اصفهان با بودجه ۴۰ میلیارد تومانی یک کمپ ماده ۱۶ احداث کرده است تا بتواند آن‌ها را جمع‌آوری کرد.

با توجه به اینکه نظافت، رفت‌وروب و جمع‌آوری پسماندها از سطح شهر اصفهان توسط پیمانکاران انجام و توسط نیروهای خدمات شهری نظارت می‌شود، ممکن است گاهی کم‌کاری‌هایی وجود داشته باشد که از شهروندان درخواست داریم به‌صورت ویژه نظارت کنند و موارد این‌چنینی را با سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند. نظارت شهروندان کمک می‌کند تا بتوانیم نظارت‌ها را بر فعالیت‌های پیمانکاران افزایش دهیم و شهری پاکیزه را در اختیار آنها قرار دهیم.

با توجه به اینکه گاهی برخی از پیمانکاران فضای سبز برای سوزاندن برخی از پسماندها اقدام می‌کنند، از شهروندان درخواست داریم هر چه سریع‌تر این موضوع را با سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند.

تابستان اصفهان برای فضای سبز شهری چگونه بود؟

با توجه به گرمای طاقت‌فرسای تابستان در اصفهان، چند ماه پرتنش آبی را سپری کردیم؛ خشکی زاینده‌رود و گاهی خشکی چاه‌های آب، تأمین آب برای آبیاری درختان گونه‌های آب‌بر را مشکل کرده است که در همین راستا، استفاده از پساب فاضلاب شهری برای آبیاری درختان، از سال‌های گذشته در دستور کار شهرداری بوده است و در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم گام‌های بلندی در این خصوص برداریم.

کد خبر 603980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.