ترویج فرهنگ "پسماند صفر غذا" در مدارس اسپو

مسئولان شهر اسپو فنلاند برای کاهش ضایعات مواد غذایی، راهکارهای متنوعی را در نظر گرفته‌اند و با اجرای آن‌ها قصد دارند، فرهنگ "پسماند صفر غذا" را در قشر دانش‌آموز نهادینه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدارس و مهدکودک‌های فنلاند سال‌ها است که برای کاهش ضایعات غذایی، چالش‌های متنوع به صفر رساندن پسماند را اجرا می‌کنند.

ایده‌های جدید به جای اینکه کودکان را به‌عنوان مصرف‌کنندگان منفعل در نظر بگیرد، به دنبال مشارکت دادن آن‌ها در تهیه برنامه‌های غذایی بهتر و سالم است که برای محیط زیست نیز مضر نیستند.

گزینه‌های گیاهخواری مدت‌ها است که در منوی مدارس محلی فنلاند وجود دارد، اما نکته مهم اینجا است که بچه‌ها دوست دارند غذایشان متنوع و خوشمزه باشد؛ به عنوان یک راه‌حل، کلاس‌های اقتصاد خانگی برای پخت غذاهای گیاهی متنوع در مدارس برگزار می‌شود و برنامه به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که خودشان در تهیه وعده‌های غذایی سالم و دوستدار محیط زیست شرکت کنند.

یکی دیگر از راه‌های مشارکت مستقیم دانش‌آموزان، از طریق برگزاری «هفته ملی زباله‌های غذایی» محقق می‌شود که هدف از این رویداد ارائه اطلاعات بیشتر در مورد کاهش ضایعات مواد غذایی و انتخاب مواد غذایی پایدار است.

ترویج فرهنگ "پسماند صفر غذا" در مدارس اسپو

به عنوان مثال، به کودکان و نوجوانان یادآوری می‌شود که باید فقط به اندازه‌ای که می‌توانند در بشقاب خود غذا بخورند. بعضی از مدارس و مؤسسات آموزشی از ترازو زباله‌های زیستی در غذاخوری‌های خود استفاده می‌کنند که این اقدام به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا ببینند پس از صرف غذا چقدر زباله‌های زیستی تولید کرده‌اند.

بعضی از مکان‌های رفاهی و تفریحی مخصوص جوانان اسپو از ضایعات مواد غذایی موجود در مغازه‌ها استفاده می‌کنند به طوری مسئولان، خوراکی‌هایی که تاریخ انقضای آن‌ها رو به پایان است از مغازه‌های سراسر شهر جمع‌آوری می‌کنند و در مرکز مربوطه مورد استفاده قرار می‌دهند.

تعداد زیادی از جوانان به‌ویژه شب‌هنگام از مراکز رفاهی و تفریحی شهر دیدن می‌کنند و به همین علت، اغلب خوراکی‌های در نظر گرفته شده توسط آن‌ها که در سن رشد نیز قرار دارند، مصرف می‌شود و به این ترتیب، از تبدیل شدن مواد غذایی به ضایعات جلوگیری می‌شود.

کد خبر 603930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.