جیمزوب حلقه‌های ستاره WR140 را آشکار کرد

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: تلسکوپ فضایی جیمزوب به‌واسطه تجهیزات فروسرخی که دارد، توانسته حلقه‌های سیاره گازی مشتری را نیز آشکار کند، اما این بار با مشاهده ستاره WR140، حلقه‌هایی در اطراف آن آشکار کرده که این مسئله در حوزه ستاره‌شناسی بسیار عجیب است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب بسیار زیاد و متنوع است، اظهار کرد: در بین تصاویر منتشر شده توسط این تلسکوپ، یکی از تصاویر در حوزه اختر فیزیک بسیار مورد توجه بود.

وی افزود: جرم هدف تلسکوپ فضایی جیمزوب در این تصویر یک ستاره کهن‌سال تحت عنوان WR140 بوده که وارد فاز مرگ شده و تصویری که این تلسکوپ فضایی از این ستاره گرفته، تأثیرات گسترده‌ای در علم اخترفیزیک داشت.

این پژوهشگر علوم فضایی اشاره کرد: اطراف سیاره زحل حلقه‌هایی وجود دارد که باعث زیبایی این سیاره شده است. به‌طورکلی تمام سیارات گازی دارای حلقه هستند، اما به دلیل غلظت کم، حلقه‌های برخی از سیارات نمی‌توانند نور را منعکس کنند و به همین دلیل قابل رصد نیست.

وی در همین رابطه ادامه داد: تلسکوپ فضایی جیمزوب به‌واسطه تجهیزات فروسرخی که دارد، توانسته حلقه‌های سیاره گازی مشتری را نیز آشکار کند، اما این بار با مشاهده ستاره WR140، حلقه‌هایی در اطراف آن آشکار کرده که این مسئله در حوزه ستاره‌شناسی بسیار عجیب است.

مرادی تاکید کرد: تاکنون چنین پدیده‌ای پیرامون ستارگان مشاهده نشده بود و به همین دلیل وجود حلقه در اطراف ستاره WR140 بسیار حائز اهمیت است، علاوه بر آن حلقه‌های اطراف این ستاره امواجی را از خود منتشر می‌کند که شکل هندسی منظمی دارد.

وی افزود: وجود چنین امواجی بسیار مورد توجه منجمان قرار گرفته و در کنار آن مسئله‌ای که منجر به حیرت ستاره‌شناسان شده بود، طرح‌های نورانی است که از سمت ستاره به بیرون منتشر شده بود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: رصد این ستاره در تاریخ مانند رصد سطح مریخ شایعاتی را به همراه داشت. هنگامی که تلسکوپ‌های بشر قادر شدند سطح مریخ را رصد کنند، خطوط منظمی روی سطح مریخ مشاهده شد که بلافاصله به حیات فرازمینی نسبت داده شد.

وی در همین رابطه گفت: در رابطه با حلقه‌های این ستاره نیز وجود موجودات فضایی مطرح شد و از آن‌جایی که حلقه‌های ستاره WR140 ناقص هستند، مسئله وجود فرازمینی‌ها پیچیده‌تر شد.

مرادی تصریح کرد: طبق مقاله‌هایی که اخیراً پیرامون حلقه‌های این ستاره منتشر شده، موج‌های منظمی که حالت مربع را ایجاد کرده بود و طرح‌های نورانی که از ستاره منتشر شد، نتایج انکسار و خطای نوری بود که در آینه ایجاد شده و ارتباطی با موجودات فضایی ندارد.

وی اشاره کرد: این پدیده که تحت عنوان «پراش‌نور» شناخته می‌شود در رصد سیاره مریخ نیز رخ‌داد و با گذشت زمان منجمان متوجه شدند که خطوط منظم مریخ ناشی از خطاهای نور است و دخالت موجودات فضایی در این سیاره تکذیب شد.