۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
زنگ مهر در کرج

این روزها شهر کرج همچون سایر شهرهای کشور، رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفته است. کمتر از یک هفته به آغاز ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس باقی مانده است و شهرداری در کنار دیگر نهادهای متولی، زیرساخت‌های لازم را برای تسهیل تردد دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا آن‌ها با خیالی آسوده راهی مدارس و مراکز آموزشی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بوی ماه مهر کم‌کم استشمام می‌شود و حال‌وهوای شهرها را دگرگون می‌کند. سازمان‌ها و نهادهای مختلفی برای مهیا ساختن زیرساخت‌های لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید در تکاپو هستند، یکی از این نهادهای خدمت‌رسان، شهرداری است که با تدابیر لازم شرایط را برای حضور دانش‌آموزان در محیط شهر و استقبال از این رخداد بزرگ فراهم می‌سازد. در این بین شهرداری کرج اقدامات لازم برای ایمن‌سازی مسیر تردد دانش‌آموزان و معابر پیرامونی مدارس را انجام می‌دهد.

بازپیرایی فضای سبز مدارس، پاکسازی و رفت و روب معابر منتهی به مراکز آموزشی، لایروبی انهار، جمع‌آوری خاک و نخاله از سطح معابر و مدارس بخشی از اقدامات شهرداری در این ایام به شمار می‌رود. زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مورد نیاز برای تردد دانش‌آموزان و دانشجویان نیز فراهم شده است تا آنها با خاطری آسوده راهی مدارس و مراکز آموزشی شوند.

طبق تصمیمات ستاد کرونا و وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ کلاس‌های درس مدارس در تمام مقاطع تحصیلی به صورت حضوری برگزار خواهد شد و دانش‌آموزان باید با رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی بر سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

در سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس و قرار گرفتن استان‌های مختلف در شرایط قرمز یا نارنجی کرونا، کلاس‌های درس به صورت غیرحضوری برگزار شد و دانش‌آموزان تمام مقاطع به صورت غیرحضوری و از طریق برنامه شاد در کلاس‌های درس شرکت کردند، اما سال گذشته طبق تصمیمات اتخاذ شده از سوی آموزش‌وپرورش، شرط بازگشایی مدارس در تمام مقاطع به صورت آموزش ترکیبی یعنی حضوری و مجازی بود و دانش‌آموزان توانستند دو یا سه روز در هفته به صورت حضوری در مدرسه حاضر شوند و بقیه روزها به صورت مجازی و از طریق برنامه شاد در کلاس‌های درسی خود شرکت کنند.

آماده‌باش شهرداری برای ماه مهر

فرزین فرشاد، معاون حمل‌ونقل شهردار کرج، در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به شیوع بیماری کرونا طی سه سال اخیر، درحال‌حاضر با چالش حمل‌ونقل دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس مواجه هستیم، بر همین اساس نیاز به آموزش جهت ارتقای سطح ایمنی تردد احساس می‌شود و پیشنهاد می‌کنم هم‌زمان با بازگشایی مدارس، دوره‌های آموزشی در مدارس هدفی که آموزش‌وپرورش در جلسات مختلف اعلام کرده است یا مدارسی که گذر و موقعیت قرارگیری آن با درجه خطر بالا است، برگزار شود.

وی با اشاره به موضوع آسفالت معابر منتهی به مدارس، می‌گوید: باید این موضوع نیز پیگیری و برای اجرای آن دستورالعمل واحدی تعریف شود و نوع اجرای آن مشخص باشد.

معاون حمل‌ونقل شهردار کرج با اشاره به ضرورت اجرای اقدامات ایمنی، ادامه می‌دهد: رنگ‌آمیزی گذرگاه‌های عابرپیاده، هرس درختان به‌منظور افزایش دید، رفوژهای میانی و ماسکی شدن تابلوهای ترافیکی از جمله این اقدامات است که از سوی مدیران مناطق نیز مطرح شد.

وی با اشاره به اقدام شهرداری تهران در خصوص استقرار افرادی با جلیقه حمل‌ونقل یا شهرداری جهت کمک به پلیس راهور در تقاطع‌های پرخطر، می‌گوید: درصورتی‌که شهرداری کرج نیز این اقدام را عملیاتی کند، می‌توان احساس آرامش بیشتری برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها ایجاد کرد.

برنامه بازگشایی مدارس را جدی بگیریم!

سیدمحمود حسینی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز می‌گوید: با وجود قطعیت حضوری بودن مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو، برنامه ملی بازگشایی مدارس را باید جدی گرفت و از هر حیث آماده پذیرش دانش‌آموزان باشیم تا اولیا هیچ‌گونه نگرانی از بابت مسائل بهداشتی و دیگر موارد نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین مسائل روز آموزش‌وپرورش، بحث رتبه‌بندی و جمع‌آوری مدارک توسط همکاران است که مدیران مدارس نهایت همکاری را در صدور گواهی با همکاران داشته باشند تا معلمان دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند و مدارک رتبه‌بندی نیز در مهلت مقرر بارگذاری شود.

زنگ مهر در کرج

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز با اشاره به اهمیت ثبت اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه سیدا، تاکید می‌کند: ثبت به‌موقع سفارش کتب درسی به جهت اهمیت موضوع، ضروری است و باید در این باره اهتمام لازم را داشته باشیم.

وی با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی مشارکت اولیای دانش‌آموزان در امور مدرسه، از مدیران می‌خواهد که خود، الگوی قانون‌مداری، شفافیت و اخلاق برای همکاران و اولیای دانش‌آموزان باشند.

افزایش کمیت حمل‌ونقل عمومی با آغاز مدارس

مسعود محمدی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر کرج می‌گوید: همزمان با آغاز پاییز و مهرماه دانش‌آموزان راهی مدرسه می‌شوند و امسال با حضوری برگزار شدن کلاس‌های مراکز آموزش عالی و مدارس، به آمار مسافران حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر کرج افزوده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با بازگشایی مدارس و مباحث ترافیکی مربوط به آن بعد از دو سال تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، نباید شاهد اتفاقات تلخی در حوزه ترافیکی سطح شهر و کمبود حمل‌ونقل عمومی اتوبوس شویم، زیرا برنامه‌ریزی لازم در این باره انجام شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان می‌کند: باید تدابیر ویژه‌ای توسط مدیریت شهری در خصوص استفاده از اتوبوس‌های خریداری شده و تأمین راننده که ۲۰ روز گذشته مصوبه به‌کارگیری رانندگان توسط شورای اسلامی شهر تصویب و به شهرداری ابلاغ شد، هر چه سریع‌تر انجام شود.

کد خبر 603803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.