استحکام خانه‌های نهضت ملی مورد اطمینان است/سفتکاری برخی واحدها به پایان رسید

درحال‌حاضر فونداسیون، سقف و اسکلت بیش از ۱۵ هزار واحد مسکن ملی انجام شده و سفتکاری ۲,۸۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از نخستین برنامه‌هایی که دولت جدید در تابستان سال گذشته اعلام کرد، طرح ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال بود که نخستین قدم‌ها در راستای اجرای این طرح برداشته شد. بر این اساس در مهرماه سال ۱۴۰۰، پس از گذشت یک ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور، ثبت‌نام متقاضیان مسکن در سامانه ثمن آغاز شد و متقاضیان با ثبت‌نام در این سامانه تقاضای خود را اعلام کردند که البته حدود نیمی از آنان به دلیل واجد شرایط نبودن، نتوانستند از این طرح استفاده کنند.

اصفهان در استقبال از این طرح بزرگ ملی، رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد و ۴۲۲ هزار نفر در سامانه ثمن ثبت‌نام کردند و پس از استعلام دولت، واجدان شرایط معرفی شدند. براساس تحقیقات صورت گرفته، حدود شش درصد از ساخت مسکن ملی در کل کشور به استان اصفهان اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود، طی چهار سال به ساخت حدود ۲۰۴ هزار واحد مسکن در استان منتهی شود؛ اکنون در استان زمین بیش از ۹۱ هزار واحد مسکونی تأمین شده، همچنین بیش از ۱۶ هزار واحد پروانه ساختمانی اخذ شده است و خوشبختانه تمام اراضی این طرح نزدیک شهرها و مجاور خدمات زیربنایی و روبنایی شهری بوده و زمین‌های الحاقی نیز مورد تأیید تمام کمیسیون‌های تخصصی شهرسازی استانی و کشوری است.

موضوعی که پس از پالایش نهایی برای متقاضیان از درجه اهمیت برخوردار است و راجع به آن مرتب سوال دارند، قیمت نهایی هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن است. به گفته محمود محمودزاده، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی، برآوردهای اولیه از قیمت ساخت، روزی که متقاضیان اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع آن‌ها می‌رسد، اما در نهایت قیمت تمام شده، ملاک است؛ به این معنا که بعد از یک سال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه به طول می‌انجامد، قیمت تمام شده به قیمت روز تسویه حساب می‌شود.

اما به گفته کارشناسان مسکن، قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، زیرا با وجود تورم در کشور، قیمت مصالح و مواد اولیه مورد نیاز ساخت این واحدها مدام در حال نوسان است و این موضوع موجب می‌شود که نتوان قیمت نهایی آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

اما یکی از مهم‌ترین بازوهایی که در ساخت مسکن نقش کلید ایفا می‌کند، بانک مسکن است، زیرا وظیفه پرداخت وام جهت تأمین بخشی از هزینه ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن در عهده این بانک نهاده شده است. پیش از این رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات را یکی از چالش‌های ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن دانست و گفت: در قانون پیش‌بینی شده ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند، درحالی‌که بانک‌ها همکاری لازم را ندارند. از این رو مقرر شد جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی و بانک‌ها اصلی و مورد نظر در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

وی تصریح می‌کند: ۲۰ شهر جدید در کشور داریم و ساخت ۲۰ شهر و شهرک جدید هم مصوب شده است که ساخت آن‌ها می‌تواند بخش زیادی از مشکلات حوزه مسکن ما حل کند. در شهرهایی که زمین داریم و اتفاقاً تعدادشان هم کم نیست، ما تسهیلات به متقاضیان می‌دهیم و آن‌ها می‌توانند برای خودشان خانه‌های ۲۰۰ متری و به صورت ویلایی (یک طبقه یا دو طبقه) بسازند.

یقین داریم می‌توانیم در ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی بسازیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یقین داریم که می‌توانیم ظرف چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی بسازیم، اضافه می‌کند: با پتانسیل خوبی که در معاون جدید مسکن و ساختمان وزارت راه وجود دارد، این امر شدنی است و محقق می‌شود.

همچنین محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تمام تجهیزات و امکانات لازم برای ساخت مسکن در کشور وجود دارد، اظهار می‌کند: از مهم‌ترین بخشی‌هایی که به طور کامل در آن خودکفا هستیم، بخش مسکن است که ۷۰ درصد از هزینه آن وارد بخش صنعت می‌شود که این موضوع باعث اشتغالزایی و رشد و بالندگی اقتصاد می‌شود.

سقف ۵ هزار واحد مسکن ملی در اصفهان گذاشته شد

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درباره میزان پیشرفت فونداسیون واحدهای مسکن ملی در استان در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: درحال‌حاضر فونداسیون، سقف و اسکلت بیش از ۱۵ هزار واحد مسکن ملی انجام شده و سفتکاری ۲,۸۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

وی اضافه می‌کند: پروژه مسکن ملی در استان اصفهان، حدود ۵.۸ درصد (معادل ۵۰,۹۹۲ واحد در سال) از سهم کل پروژه در کشور را به خود اختصاص داده است. تعداد واحدهای مسکن ملی در استان در طول چهار سال به ۲۰۳,۹۶۷ واحد خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه سبز بودن استعلام فرم "ج" به معنی نبود سابقه مالکیت فرد متقاضی یا استفاده وی از تسهیلات دولتی مسکن است که یکی از شرایط مهم و لازم برای بهره‌مندی از مسکن نهضت ملی است، تاکید می‌کند: در این راستا از سه ارگان بانک مسکن، اداره ثبت اسناد و اداره کل راه و شهرسازی استعلام صورت گرفت و در نهایت اسامی افراد واجد شرایط اعلام شد.

بیش از ۱۳۵ هزار نفر در استان اصفهان حائز شرایط مسکن ملی

وی تصریح می‌کند: در این مرحله پس از بارگذاری مدارک توسط این متقاضیان، پرونده آنان جهت بررسی و تأیید به کارگزار منتخب ارسال و در صورت تأیید، پس از افتتاح حساب و واریز وجه اولیه توسط متقاضی، تخصیص پروژه برای وی صورت می‌پذیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: تاکنون بیش از ۱۳۵ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان حائز شرایط هستند.

قاری‌قرآن می‌گوید: اکنون در استان زمین بیش از ۹۱ هزار واحد مسکونی تأمین شده، همچنین بیش از ۱۶ هزار واحد پروانه ساختمانی اخذ شده است.

اراضی مسکن ملی نزدیک شهر هستند

وی خاطرنشان می‌کند: در پروژه مسکن نهضت ملی مسکن، از تجارب پروژه مسکن مهر استفاده شده است، بر این اساس قرار شد تا واحدهای نهضت ملی مسکن در نزدیکی شهرها بنا شود.

وضعیت استحکام واحدهای مسکن ملی چگونه است؟

وی درخصوص میزان استقبال مردم اصفهان از طرح نهضت ملی مسکن می‌گوید: در زمینه میزان تقاضای مسکن ملی، استان اصفهان در جایگاه دوم کشور قرار دارد. درباره بیشترین میزان ثبت‌نام در استان نیز شهرهای بهارستان، شاهین‌شهر و فولادشهر در استان صدرنشین هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در رابطه با استحکام و میزان مقاومت واحدهای مسکن ملی اظهار می‌کند: تمام موارد مربوط به استحکام یک ساختمان از مقاومت در برابر زلزله گرفته تا عمر مفید ساختمان، همگی در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن لحاظ شده است.

قاری‌قرآن درخصوص قیمت تمام شده هر متر از مسکن‌های نهضت ملی برای متقاضیان ادامه می‌دهد: در شرایط مختلف قیمت‌ها متفاوت است و نمی‌توان از یک قیمت واحد برای هر متر مسکن ملی در کل استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه مواردی مانند تورم، نرخ مصالح ساختمانی و تصمیم‌گیری وزارت صمت در قیمت‌گذاری مؤثر است، اظهار می‌کند: با توجه به موارد ذکر شده اکنون نمی‌توان قیمت مشخصی را به متقاضیان اعلام کرد.

کد خبر 603748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.