علل تعویق چندباره پروژه آرتمیس چیست؟

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: نشتی که در موشک SLS رخ‌ داد، از پرتاب موشک جلوگیری کرد و به دلیل اینکه پنجره پرتاب موشک از دست رفت، مأموریت آرتمیس با تعویق طولانی روبه‌رو شد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نخستین پرتابی که برای برنامه «آرتمیس» در نظر گرفته‌شده بود با تعویق مواجه شد، اظهار کرد: نخستین پنجره پرتابی که برای برنامه آرتمیس در نظر گرفته‌شده بود روز _دوشنبه هفتم شهریورماه_ بود.

وی افزود: موشک SLS روی سکوی پرتاب با مشکلاتی مواجه شد و از آن‌جایی که پیش از پرتاب دو تاریخ پشتیبان جمعه _یازدهم و دوشنبه چهاردهم شهریورماه_ برای اجرای نخستین پرتاب آرتمیس در نظر گرفته‌شده بود، این پرتاب به روزهای بعدی موکول شد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها در رابطه با دلیل تعویق برنامه آرتمیس گفت: مخازن و منابع سوختی که در موشک SLS استفاده می‌شود باید در دمای بسیاری پایینی (معادل منفی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد) نگه‌داری شود.

وی ادامه داد: با توجه به این مسئله روزنه‌های بسیار کوچکی در موتور موشک نیز قرار داده می‌شود تا پیش از روشن شدن SLS تزریقاتی از طریق این روزنه‌ها انجام شود و دمای موتور به دمای سوخت دست‌یابد تا به موتور شوک وارد نشود.

بیات افزود: نخستین مشکلی که در پرتاب موشک SLS رخ‌داد وجود نشتی در سلنج‌های موشک آرتمیس بود که درواقع جسمی دکمه مانند است و مخازن موشک را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی اشاره کرد: این نشتی توسط مهندسین برطرف شد، اما مشکل اصلی که موجب تعویق برنامه آرتمیس شد، سنسور دمای موشک بود؛ درواقع سنسور دما با دمای اصلی موتور تطابق نداشت و به دلیل اینکه ایمنی پرواز نسبت به مسائل دیگر ارجحیت دارد، این پرتاب به روزهای پشتیبان موکول شد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها در رابطه دومین مشکل برنامه آرتمیس گفت: در پرتاب دوم که روز سوم سپتامبر قرار بود، انجام شود نشتی هنگام سوخت‌گیری در مخزن هیدروژن رخ‌داد.

وی تصریح کرد: این نشتی بسیار کوچک بود، اما مهندسان نتوانستند آن را کنترل کنند؛ درواقع سوختی که در موتور SLS استفاده می‌شود هیدروژن است و به دلیل اینکه مولکول‌های هیدروژن بسیار کوچک و سبک است احتمال رخ‌دادن نشتی وجود دارد.

بیات اشاره کرد: موتورهای SLS پیش‌تر در شاتل نیز استفاده شده بود و در آن هنگام نیز شاهد چنین نشتی‌هایی بودیم، اما مسئله قابل توجه این است که SLS تست اولیه نداشته است و در این هنگام قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: درواقع نشتی که در موشک SLS رخ‌داد، از پرتاب موشک جلوگیری کرد و به دلیل اینکه پنجره پرتاب موشک از دست رفت، مأموریت آرتمیس با تعویق طولانی روبه‌رو شد.

کد خبر 603746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.