۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۲
چهره پنهان ملکه انگلیس

حاکمیت ۷۰ ساله الیزابت دوم بر کاخ باکینگهام همراه با رخدادهای مهم جهانی بود که بخشی از این رخدادها توسط وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس با اشراف ملکه به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «کارنامه و سوابق ملکه الیزابت دوم» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: مرگ ملکه ۹۶ ساله انگلیس این سوال را در اذهان عمومی مطرح کرد که آیا الیزابت دوم آنچه که رسانه‌های استعمارگر بریتانیا ترسیم کرده‌اند کبوتر صلح بود یا چهره پنهان دیگری داشت؟

حاکمیت ۷۰ ساله الیزابت دوم بر کاخ باکینگهام همراه با رخدادهای مهم جهانی بود که بخشی از این رخدادها توسط وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس با اشراف ملکه به وقوع پیوسته است.

کودتاهای خونین انگلیس و آمریکا علیه حکومت‌های دموکراتیک در آفریقا، غرب آسیا و آمریکای لاتین برآیند رایزنی کاخ سفید و کاخ باکینگهام شکل گرفته است.

یکی از این حوادث خونین کودتا علیه حکومت دموکراتیک سالوادورالنده، رئیس‌جمهوری سابق شیلی در یازدهم سپتامبر ۱۹۷۳ بود که با موافقت ملکه الیزابت و اشراف مستقیم سازمان سیا صورت گرفت و طی آن النده، رئیس‌جمهوری منتخب وقت شیلی به طرز دردناکی به قتل رسید.

کودتاهای خونین در کشورهای فقیر و تازه استقلال یافته آفریقا و آمریکای لاتین و به قدرت رساندن دیکتاتورهای طرفدار سیاست انگلیس و آمریکا صرفاً در راستای حفظ منافع انگلیس وبا اجازه ملکه این کشور صورت گرفته است.

کودتا علیه دولت مردمی ایران در بیست‌وهشتم مرداد ۱۳۳۲ و بازگشت دادن محمدرضا پهلوی، شاه فراری سابق ایران به قدرت، غارت نفت و منابع طبیعی ایران در دوران حاکمیت سیاه محمدرضا پهلوی، سازمان‌دهی سازمان امنیت جهنمی رژیم شاه که منجر به شهادت ده‌ها هزار ایرانی آزادی‌خواه شد، برآیند توطئه مشترک کاخ باکینگهام و کاخ سفید آمریکا بود.

در طول ۷۰ سال گذشته رسانه‌های انگلیس زیرکانه تلاش کرده بودند تا از ملکه الیزابت یک چهره مردمی و صلح‌طلب ترسیم کنند اما حقیقت امر این است که چهره خونین و خشن الیزابت دوم همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

ملکه انگلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست‌های دولت انگلیس را با آمریکا علیه جمهوری اسلامی هماهنگ می‌ساخت که نمونه آن جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث عراق علیه ملت ایران بود.

اگر چه به ظاهر ملکه انگلیس نقش اجرایی چندانی در کشور خود نداشت اما دولت‌های مختلف انگلیس در حوزه سیاست خارجی کلان همواره از ملکه الیزابت دوم دستور می‌گرفتند.

ملکه انگلیس در طول حاکمیت سیاه خود هیچ‌گاه جنبه‌های انسانی را در خصوص ملت‌های جهان سوم رعایت نمی‌کرد بلکه حفظ منافع انگلیس و کشورهای مشترک‌المنافع در اولویت سیاست خارجی وی قرار داشت.

هر چند با مرگ ملکه انگلیس انتظار نمی‌رود تغییر چندانی در سیاست این کشور نسبت به کشورهای مسلمان، از جمله ایران ایجاد شود اما انتظار این است که چارلز سوم فرزند ملکه الیزابت و پادشاه جدید انگلیس فصل جدیدی از رابطه مبتنی بر احترام متقابل با ایران ایجاد کند.

چارلز سوم که در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ در دوران ولیعهدی خود به ایران سفر و از شهر زلزله‌زده بم دیدن کرد، نشان داد که در رفتار و گفتار با مادر خود تفاوت دارد.

اکنون همه نگاه‌ها متوجه پادشاه ۷۴ ساله جدید انگلیس شده است تا او سیاست انسانی‌تری در مقایسه با ملکه سابق انگلیس در پیش بگیرد و نگاه ملت‌های مسلمان را نسبت به سیاست‌های تهاجمی سابق انگلیس تغییر دهد.

کد خبر 603734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.