از ارزانی برنج و مرغ تا رکود در بازار گوشت قرمز

طی چند روز اخیر در بازار اقلامی چون برنج و مرغ با ایجاد نوسان قیمتی مواجه شد، به‌طوری‌که هر کیلو مرغ گرم بین ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رفت و برنج نیز با کاهشی ۴۰ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی چند روز اخیر بازار با نوسان قیمتی اقلامی چون برنج و مرغ مواجه بود، به طوری که هر کیلو مرغ بین ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رفت و گویا به سبب کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید بوده است. این افزایش قیمت مقطعی بود و اکنون قیمت مرغ به قیمت مصوب هر کیلو ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

در این میان برنج ایرانی کاهش قیمت را تجربه کرد که براساس بررسی‌های صورت گرفته، علت آن افزایش تولید و موجودی در بازار بوده است؛ همچنین عواملی مانند آزاد شدن واردات برنج خارجی در کاهش قیمت برنج مؤثر بوده است.

این در حالی است که طی روزهای ابتدایی حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، قرار بود برای کنترل تورم کالاهای اساسی مصرف مردم از کالابرگ الکترونیکی استفاده شود، در صورتی که بیش از چهار ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و همچنان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان‌ها با محوریت فرمانداری و از طریق شرکت مخابرات در مراحل اجرایی قرار دارد.

درواقع دستگاه‌های دولتی از جمله جهاد کشاورزی و سازمان صمت، با اداره مخابرات همراه هستند تا طرح ملی کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور به خوبی به اجرا درآید.

آن‌طورکه قاسمعلی حسنی، دبیرکل بنکداران مواد غذایی می‌گوید عواملی مانند آزاد شدن واردات برنج خارجی و موجود بودن برنج‌های پارسال در انبارها، همچنین تولید ۳۰ درصد بیشتر برنج داخلی و افت تقاضا، موجب شده که برنج ایرانی کاهش قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کند. افزایش قیمت برنج ایرانی در سال جاری در یک‌صد سال اخیر بی‌سابقه، غیرمنطقی، غیرقانونی و سودجوگرایانه بوده است.

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر با توجه به بارش‌های اخیر و براساس گزارش‌هایی که به ما دادند، امسال ۳۰ درصد افزایش تولید برنج داخلی را داریم، پس آزاد شدن واردات برنج خارجی و موجود بودن برنج‌های پارسال در انبارها و تولید ۳۰ درصد بیشتر برنج داخلی و افت تقاضا، همچنین مجموعه‌ای از عوامل باعث شده که برنج ایرانی کاهش قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کند.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت برنج پرمحصول ایرانی

مصطفی بحق، رئیس اتحادیه برنج و خشکبار اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: برنج‌های باکیفیت و درجه یک نهایتاً تا ۲۰ درصد افت قیمت داشته اما برنج‌هایی که در زمین‌های پرمحصول کشت شده و کیفیت پایین‌تری هم دارند تا ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این، برنج خارجی هم به دلیل رفع ممنوعیت واردات با کاهش قیمت ۱۵ درصدی روبه‌رو شده است.

رئیس اتحادیه برنج و خشکبار اصفهان خاطرنشان می‌کند: تأثیر رفع ممنوعیت واردات بر کاهش قیمت برنج، قطعاً اقدامی مؤثر بوده است؛ زمانی که دولت گرانی برنج را مشاهده کرد، به این نتیجه رسید امسال مدت ممنوعیت واردات، کمتر شود و شروع به واردات کرد، در صورتی که در برابر این میزان از واردات، مشتری وجود ندارد.

بحق با بیان اینکه خریدار آن‌چنانی برای انواع برنج ایرانی و خارجی در بازار نیست، می‌گوید: حتی اکنون که نرخ‌ها کمتر شده، استقبال برای خرید بیشتر، افزایش نداشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تأمین برنج در ماه صفر به چه صورت است، اظهار می‌کند: برنج به طور فراوان وجود دارد، تاجران با این تصور که امسال، پس از دو سال شیوع کرونا، خرید برنج افزایش پیدا خواهد کرد، محصول زیادی وارد کردند در صورتی که مشتری برای خرید نیست.

رئیس اتحادیه برنج و خشکبار اصفهان اضافه می‌کند: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ گرم در عمده فروشی ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان و در خرده فروشی ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان شده است. فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب مقطعی بوده است و برآورد می‌شود که از بیستم شهریورماه مجدد به نرخ مصوب برسد.

عقب نشینی قیمت در بازار مرغ

محمدعلی فروغی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: چند روزی قیمت مرغ در کل کشور افزایش یافت به طوری که در بعضی از استان‌ها، قیمت هر کیلو مرغ به ۶۶ هزار تومان هم رسید.

وی اضافه می‌کند: ازآنجاکه قیمت مرغ در استان‌های دیگر بالاتر بود یکی دو روز قیمت هر کیلو مرغ به ۶۲ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرد تا مرغی از استان خارج نشود؛ در حال حاضر هر کیلو مرغ گرم با قیمت مصوب کشوری ۵۹ هزار ۸۰۰ تومان و قیمت هر کیلو مرغ منجمد ۴۸ هزار تومان در اصفهان به فروش می‌رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان با بیان اینکه جوجه‌ریزی مرغ کاهش یافت است، اظهار می‌کند: کاهش جوجه‌ریزی عمدتاً به دلیل کاهش قدرت خرید و در نهایت تقاضای کمتر برای خرید مرغ بوده به طوری که نسبت به مشابه سال گذشته خرید مرغ با کاهش ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

فروغی خاطرنشان می‌کند: درحال‌حاضر عرضه و تقاضای مرغ در اصفهان تقریباً برابر شده است و نزدیک به ۴۰۰ تن مرغ زنده گرم به طور روزانه توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلی در تأمین مرغ در ماه صفر نخواهیم داشت، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته دیگر وضعیت تأمین مرغ در استان به وضعیت مطلوب‌تری نیز برسد.

بازار گوشت قرمز و رکود بی‌سابقه

اصغر پورباطنی، رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در چند روز گذشته افزایش قیمتی را در بازار گوشت قرمز مشاهده نشده و انتظار افزایش قیمت را در روزهای آینده وجود ندارد. زیرا با همین قیمت هم کسی زیر بار خرید نمی‌رود. در حال حاضر قیمت هر گوشت بسته به نوع کیفیت بین ۱۱۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت در چند روز اخیر تغییر نکرده است، می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی بازار افزایش قیمت منطقی نیست.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ قصابی از خردادماه تاکنون نسبت به ابطال پروانه خود اقدام کردند، می‌گوید: درآمد کم و رکود بازار از مهمترین دلایل تعطیلی این واحدها بوده است. تعطیلی این واحدها در صورتی اتفاق افتاد که صحبت‌هایی از افزایش ناگهانی نرخ مالیات شده بود.

پورباطنی ادامه می‌دهد: هر قصاب برای هزینه‌هایی از جمله کرایه حمل و نقل دام، نگهداری و سلاخی به‌ازای هر کیلوگرم گوشت قرمز نزدیک به ۱۰ هزار تومان هزینه پرداخت می‌کنند.

کد خبر 603721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.