مصرف استروئیدها بر ساختار مغز تاثیر می‌گذارد

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از استروئیدهای تجویزی، تاثیر منفی بر ماده سفید مغز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «گلوکوکورتیکوئیدها» که معمولاً به عنوان استروئیدهای تجویزی شناخته می‌شوند، دسته‌ای از داروها هستند که برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ممکن است باعث بروز بعضی عوارض جانبی بالقوه نیز بشوند. گروهی از محققان هلندی پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند که استروئیدهای تجویز شده باعث تغییرات ساختاری و حجمی در ماده سفید و خاکستری مغز می‌شوند.

پزشکان معمولاً «کورتیکواستروئیدها» را برای کمک به کاهش التهاب بدن، سرکوب سیستم ایمنی بدن یا تعادل سطح هورمون تجویز می‌کنند. آن‌ها ممکن است استروئیدها را برای بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری انسداد مزمن ریه، بیماری التهابی روده، لوپوس، روماتیسم مفصلی و ام‌اس تجویز کنند. استفاده طولانی مدت از گلوکوکورتیکوئیدها خطر ابتلاء به عوارضی مانند افزایش اشتها، افزایش وزن، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت و تغییرات خلقی و افسردگی را افزایش می‌دهد.

تحقیقات قبلی بر افراد مبتلا به کوشینگ که دارای میزان بسیار بالایی از گلوکوکورتیکوئید کورتیزول در بدن خود هستند، نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گلوکوکورتیکوئیدها می‌تواند بر عملکرد و ساختار مغز تأثیر بگذارد. دانشمندان معتقدند که یافته‌های مطالعاتی از این قبیل به توضیح بعضی از عوارض جانی روان‌پزشکی استروئیدهای تجویز شده کمک می‌کند، البته لازم است پژوهش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر 603706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.