ماه کامل برداشت را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امسال ماه کامل برداشت شنبه _نوزدهم شهریورماه_ ساعت ۱۴:۲۸ رخ می‌دهد و تقریبا همزمان با غروب خورشید ساعت ۱۸:۴۴ در افق شرق طلوع می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه شنبه _نوزدهم شهریور_ ماه در فاز بدر یا کامل قرار دارد و تقریباً همزمان با غروب خورشید ساعت ۱۸:۵۰ طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم چهارشنبه در آسمان حضور دارد، اظهار کرد: در نیم‌کره شمالی، ماه کاملی که نزدیک به اعتدال پاییزی است را «ماه برداشت» می‌نامند، زیرا نور مهتاب، یک دستیار عالی برای کشاورزان بود که بتوانند محصولات خود را بعد از غروب خورشید هم برداشت کنند.

وی افزود: زمانی که ماه به فاز کامل می‌رسد برای چندین شب متوالی آسمان در تمام طول شب روشن است. در نیم‌کره شمالی، ماه برداشت معمولاً در شهریور و در نیم‌کره جنوبی در فروردین رخ می‌دهد. البته در میان فرهنگ‌های مختلف ماه کامل شهریور با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود. نام‌هایی مانند ماه جشنواره نیمه پاییز، ماه آواز، ماه جو، ماه میوه، ماه کلاغ و قند ماه برای آن در نظر گرفته شده است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: در شهریورماه که خورشید از صورت فلکی سنبله می‌گذرد تنها قمر زمین همیشه در نقطه مقابل آن، در میان ستارگان صورت فلکی‌های دلو و حوت می‌درخشد. امشب ماه در فاصله ۳۶۹۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد. امسال ماه کامل برداشت شنبه _نوزدهم شهریورماه_ ساعت ۱۴:۲۸ رخ می‌دهد و تقریباً همزمان با غروب خورشید ساعت ۱۸:۴۴ در افق شرق طلوع می‌کند، البته قرص ماه برای چندین شب کامل به نظر می‌رسد. قرص ماه کامل هنگام طلوع و غروب اغلب برای ناظران زمین نارنجی به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که جو زمین در نزدیکی افق ضخیم‌تر می‌شود؛ بنابراین وقتی ماه در آسمان در حال طلوع یا غروب است، نور ماه باید مسافت بیشتری را در جو بپیماید. در طول این مسیر، طول موج‌های کوتاه‌تر نور آبی پراکنده می‌شوند در حالی که طول موج‌های بلندتر نور قرمز باقی می‌مانند. البته گرد و غبار یا هوای آلوده نیز می‌تواند رنگ ماه را قرمز کند.

کد خبر 603705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.