از فعالیت ۷۰۰۰ پزشک خانواده در کشور تا ویزیت بیماران با دلار!

ریسک افزایش ابتلا به کرونا با میزان بالای مصرف اسیدفولیک، فعالیت ۷۰۰۰ پزشک خانواده در کشور، نور آبی موجب تسریع روند پیری، آبله میمونی و آسیب به قلب، اجرای تعرفه خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال و ویزیت بیماران با دلار و ارز دیجیتالی! را در بسته بهداشت و درمان ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسید فولیک، نوعی ویتامین B که به طور گسترده برای غنی‌سازی غذاها و کاهش خطر نقایص مادرزادی استفاده می‌شود، ممکن است خطر پنهانی برای مصرف کنندگان بیش از حد آن داشته باشد. براساس نقل از هلث دی نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که مجبور به استفاده بیش از حد اسیدفولیک هستند بیشتر در معرض ابتلاء به کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن هستند.

دکتر «رالف گرین»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «ما بررسی کردیم که آیا تشخیص و مرگ کووید ۱۹ به دوزهای زیاد اسید فولیک- پنج برابر حد بالای ایمن- که برای بیماران برای انواع نشانه‌های تأیید شده پزشکی تجویز می‌شود، مرتبط است یا خیر. ما دریافتیم که خطر ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ در گروهی که با اسید فولیک درمان شده بودند، به طور قابل توجهی بیشتر بود.»

به طور کلی، سطوح پایین اسید فولیک با افزایش خطر نقص مادرزادی، بیماری قلبی و سکته مرتبط است. این ویتامین که به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود، برای مشکلات متعددی از جمله بیماری سلول داسی شکل، بارداری‌های پرخطر و همچنین برای افرادی که داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند، تجویز می‌شود.

برخی از بیمارانی که متوترکسات، داروی مورداستفاده برای درمان برخی سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی، مصرف می‌کردند هم برای کاهش عوارض جانبی داروی مهارکننده فولات، اسید فولیک مصرف می‌کردند. این مطالعه نشان داد که متوترکسات با افزایش خطر ابتلاء به کووید برای این بیماران مقابله می‌کند. تحقیق نشان داد که کروناویروس از فولات میزبان برای تکثیر استفاده می‌کند. این بدان معناست که ویروس ممکن است به فولات و مهارکننده‌های فولات مانند متوترکسات حساس باشد.

در این مطالعه، گرین داده‌های بیش از ۳۸۰ هزار نفر را در بریتانیا بررسی کرد. تیم او می‌خواست تعیین کند که آیا اسید فولیک با افزایش خطر ابتلاء به کووید و متوترکسات با خطر کمتر مرتبط است یا خیر. از بیش از ۲۶ هزار نفر مبتلا به کووید، ۸۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. احتمال ابتلاء به کووید در افرادی که اسید فولیک مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه کنترل، ۱.۵ برابر و احتمال مرگ ناشی از آن ۲.۶ برابر بیشتر بود. محققان خاطرنشان کردند نتایج جدید نیاز به تکرار دارند و برای درک کامل چگونگی تأثیر مصرف اسید فولیک و سطوح فولات بر حساسیت به عفونت کووید به مطالعات بیشتری نیاز است. سطح فولات در خون شرکت کنندگان در این مطالعه بررسی نشد.

فعالیت ۷۰۰۰ پزشک خانواده در کشور

مسعود مشایخی مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، از فعالیت هفت هزار پزشک خانواده در کشور خبر داد. وی با اشاره به اینکه اصل و اساس نظام ارجاع و پزشک خانواده از منظر بیمه‌ای است، اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که در تمام مطالب علمی بر این باور هستند که بهترین نظام، نظام ارجاع مبنی بر پزشک خانواده است.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: کارکرد هر نظام بیمه‌ای کاهش مخاطرات برای فرد است تا بیماران به دلیل هزینه‌های درمان از خدمات محروم نشود. در سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده، اگر فرد برای دریافت خدمات به ارائه‌دهندگان سطح اول مراجعه کند به صورت میانگین بالغ بر ۸۰ درصد نیازهایش رفع می‌شود و چنانچه پزشک تشخیص دهد، بیمار به پزشک متخصص و فوق تخصص ارجاع داده می‌شود.

نور آبی موجب تسریع روند پیری می‌شود

در یک مطالعه جدید بر روی مگس میوه، محققان پی بردند نور آبی ممکن است بر عملکردهای اولیه سلولی تأثیر بگذارد و روند پیری را تسریع کند. براساس نقل از مدیکال نیوز، نور آبی طول موجی از نور در طیف مرئی است. این نور طول موج کوتاهی دارد، یعنی مقادیر بیشتری انرژی تولید می‌کند. پیش از این، انسان فقط در طول روز در معرض نور آبی خورشید قرار می‌گرفت. اما از زمان ظهور فناوری، ما اکنون در شب و روز در معرض نور آبی مصنوعی به خاطر استفاده از وسایلی مانند تلویزیون، کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند هستیم.

اکثر مردم از اهمیت محافظت از خود در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید آگاه هستند، اما خطرات بالقوه قرار گرفتن در معرض نور آبی نامشخص است. مطالعات اخیر بر روی مگس میوه معمولی، Drosophila melanogaster، نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی در طول عمر آنها منجر به تسریع پیری می‌شود. یافته‌ها حاکی از کاهش طول عمر و تخریب عصبی مغز، حتی در مگس‌های جهش یافته بدون چشم است. این بدان معنی است که نور آبی علاوه بر چشم، می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها نیز آسیب برساند.

این گونه مگس میوه معمولاً در تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا در بسیاری از فرآیندهای سلولی و رشدی با انسان و سایر حیوانات مشترک است. برای بررسی تفاوت‌ها، محققان الگوهای متابولیت مگس‌ها را که به مدت ۱۰ یا ۱۴ روز در نور آبی ثابت یا تاریکی ثابت نگه داشته شده بودند، مقایسه کردند. آنها اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی را بر مسیرهای متابولیتی در سر مگس‌های جهش یافته بدون چشم مورد مطالعه قرار دادند تا تأثیر آن را بر روی بافت‌های غیر شبکیه مشاهده کنند.

محققان تغییرات چشمگیری را در متابولیت‌های مشاهده شده در سر مگس‌هایی که به مدت ۱۴ روز در نور آبی نگهداری می‌شوند، از جمله سطوح بسیار بالا متابولیت‌های مهم شناسایی کردند که نشان‌دهنده اختلال در تولید انرژی است. این مگس‌ها بعداً علائم تخریب عصبی را نشان دادند.

دکتر «جون یانگ»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه ایالتی اورگن، می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی می‌تواند باعث کاهش تولید انرژی در میتوکندری شود که برای سلامت سلولی مضر است. این اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد نور آبی می‌تواند سطح متابولیت های ضروری در مگس‌ها را تغییر دهد. این متابولیت ها ترکیباتی هستند که برای عملکرد سلولی نه تنها در مگس‌ها بلکه در پستانداران نیز ضروری هستند.»

وی در ادامه افزود: «این تغییرات نشان می‌دهد که سلول‌ها در سطحی کمتر از حد مطلوب فعالیت می‌کنند که ممکن است باعث مرگ زودرس شود. تحقیقات ما همچنین اولین موردی است که نشان می‌دهد نور آبی ممکن است بر سلول‌های خارج از شبکیه تأثیر بگذارد.» محققان همچنین کاهش قابل توجهی در سطح چندین انتقال دهنده عصبی شناسایی کردند که نشان می‌دهد نور آبی ممکن است هموستاز مغز را مختل کند. این مطالعه نشان می‌دهد که اجتناب از نور آبی بیش از حد ممکن است یک راهکار ضد پیری خوب باشد که ممکن است با کوتاه کردن زمان استفاده از نمایشگرها و کم کردن نورهای محیطی به دست آید. استفاده از نور گرم با طول موج‌های آبی فیلتر شده روی نمایشگرهای رایانه و صفحه‌نمایش تلفن، بسیار مهم است.

آبله میمونی می‌تواند به قلب آسیب برساند

بر اساس یک مطالعه موردی جدید، آبله میمونی، ویروس مسری که باعث ایجاد بثورات پوستی تاول مانند می‌شود، ممکن است باعث مشکلات قلبی نیز شود. براساس نقل از مدیسن نت، در یافته‌های منتشر شده جدید، پزشکان در پرتغال با یک بیمار ۳۱ ساله مبتلا به آبله میمونی مواجه شدند که حدود یک هفته پس از شروع سایر علائم بیماری، به میوکاردیت حاد مبتلا شد. دکتر «جولیا گراپسا» گفت: «از طریق این مطالعه موردی مهم، ما در حال توسعه درک عمیق‌تری از آبله میمونی، میوکاردیت ویروسی و نحوه تشخیص دقیق و مدیریت این بیماری هستیم.»

پنج روز پس از شروع علائم، این مرد با تب، درد عضلانی و ضایعات متورم در صورت، دست‌ها و اندام تناسلی به یک کلینیک بهداشتی مراجعه کرد. پزشکان از طریق آزمایش پوست تأیید کردند که او به آبله میمون مبتلا شده است. سه روز بعد، بیمار دوباره به بخش اورژانس مراجعه کرد و از سفتی قفسه سینه که از بازوی چپش شروع می‌شد شکایت داشت. پس از معاینه، پزشکان به میوکاردیت حاد مشکوک شدند و مرد را در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کردند.

در الکتروکاردیوگرام ناهنجاری‌هایی مشخص شد و نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی سطوح بالای پروتئین واکنش‌گر C، کراتین فسفوکیناز (CPK)، تروپونین I با حساسیت بالا و پپتید ناتریورتیک مغز (BNP) را نشان داد. به گفته محققان، همه این موارد می‌تواند نشان دهنده آسیب استرس به قلب باشد.

بیمار پس از یک هفته به طور کامل بهبود یافت و از بیمارستان مرخص شد. به گفته نویسندگان، تحقیقات بیشتری برای شناسایی رابطه بین آبله میمونی و آسیب قلبی مورد نیاز است. دکتر «آنا ایزابل پینیو»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز بیمارستان دانشگاه سائو خوائو در پرتغال، گفت: «این مورد، درگیری قلبی را به عنوان یک عارضه بالقوه مرتبط با عفونت آبله میمونی برجسته می‌کند.»

پینیو گفت: «ما معتقدیم که گزارش این رابطه بالقوه می‌تواند آگاهی جامعه علمی و متخصصان سلامت را در مورد میوکاردیت حاد به عنوان یک عارضه احتمالی مرتبط با آبله میمونی افزایش دهد.» علائم آبله میمونی که می‌تواند دو تا چهار هفته طول بکشد، شامل تب، لرز، تورم غدد لنفاوی، علائم تنفسی و دردهای عضلانی و همچنین ضایعات پوستی مشخص است. کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند افرادی که یک مورد شناخته شده آبله میمونی دارند یا در معرض قرار گرفتن احتمالی قرار دارند، واکسینه شوند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا اکثریت موارد شیوع کنونی را تشکیل می‌دهند.

انتظار ۱۵ ساله پرستاران به پایان رسید / اجرای تعرفه خدمات پرستاری

محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، از ابلاغ پرداخت کارانه گروه پرستاری خبر داد و اظهار کرد: انتظار ۱۶ ساله جامعه پرستاری برای تعرفه دار شدن خدماتی که ارائه می‌دهند، به پایان رسید و از شهریور ماه، کارانه‌ای که دریافت می‌کنند بر اساس خدماتی است که تعرفه دارد.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه خدمات پرستاری شامل تمام گروه‌های پرستاری در بخش‌های دولتی، خصوصی و می‌شود، اظهار کرد: بر اساس آنچه ابلاغ شده است، قیمت کارانه پرستاری مطابق با سایر گروه‌های پروانه‌دار و پزشکان غیر هیئت علمی شد. از این به بعد خدمات پرستاری مثل تعرفه پزشکان خواهد بود و هر سال این تعرفه‌ها به روزرسانی خواهند شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با عنوان این مطلب که بازتوزیع به مدت یک ماه و حداکثر سه ماه به صورت آزمایشی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد، افزود: در این مدت، پرستارانی که نسبت به روش اجرای پرداخت کارانه، گلایه و اعتراضی دارند، به صورت مستند و در چارچوب قانون، دلایل خود را مطرح کنند تا در ستاد مرکزی که به همین منظور تشکیل شده است، رسیدگی شود.

وی افزود: پرداختی کارانه پرستاران هیچ ارتباطی به اضافه کار و حقوق پرستاران ندارد و بر اساس خدمتی که تعرفه دارد، کارانه دریافت می‌کنند. کارانه پرستاری از اول دی ماه ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد و معوقات آن در چند نوبت به پرستاران پرداخت خواهد شد.

میرزابیگی گفت: ابلاغ بازتوزیع پرداخت کارانه پرستاری، قانون است و همه مراکز درمانی در بخش‌های دولتی، خصوصی، عمومی و غیره ملزم به اجرای آن از شهریورماه هستند. با اجرای این قانون، روش‌های قبلی پرداخت، منسوخ شد اما منابع آن پابرجاست است.

ویزیت بیماران با دلار و ارز دیجیتالی!

محمدرضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در مصاحبه تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» در مورد پزشکان متخلف، اظهار کرد: بخشی از تخلفات پزشکی مربوط به صدمات بدنی و روانی است که ممکن است به بیماران وارد شود و بخشی هم مربوط به تخطی از مقررات و قوانین است.

وی درباره اینکه دریافت هرنوع وجه دیگری چنانچه دستگاه کارتخوان فعال باشد خلاف مقررات و یک امر غیرقانونی است، افزود: تخطی از مقررات و قوانین طیف وسیعی دارد و بستگی به این دارد که شکایت از طرف شاکی خصوصی مطرح شود و یا اینکه مراجع نظارت کننده شکایت خود را مطرح کنند.

خردمند در واکنش به این خبر که برخی پزشکان برای درمان بیماران و شاید هم برای فرار از مالیات، از بیمار دلار و ارز دیجیتال مطالبه می‌کنند گفت: در تمامی مطب‌ها و دفاتر کار و مؤسسات خدمات پزشکی مانند آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها باید یک دستگاه کارت خوان سالم و فعال نصب باشد و دستگاه کارت خوان هم مربوط به آن پزشک و مسئول فنی مؤسسه باشد.

وی با بیان اینکه تعداد پرونده‌هایی که پزشک از بیمار مطالبه دلار و ارز دیجیتال کرده باشد و البته تعداد شاکیان خصوصی هم بسیار اندک است گفت: در این گونه موارد یا باید شاکی خصوصی مراجعه کند و مستنداتی در این خصوص به ما ارائه دهد یا اینکه مراجع نظارت کننده این موضوع را به ما منعکس کنند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در خصوص اینکه پزشکان جزو گروه‌هایی هستند که مانند سایر اصناف مالیات می‌دهند و بیمه خود به خود مالیاتشان را کم می‌کند، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به این موضوعات هستند و زمان رسیدگی به این تخلفات هم بسیار سریع است اما افراد هم برای شکایت باید مستنداتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعداد شکایات وارده بسیار ناچیز و کم است و مردم از خدمات پزشکی راضی هستند گفت: بنده معتقدم که این مسائل اخیر به خاطر فرار از مالیات نیست بلکه تعرفه‌ها واقعی نیست و همان طور که حقوق سایر اقشار از واقعیت‌ها فاصله زیادی گرفته تعرفه پزشکان هم فاصله زیادی با واقعیات جامعه دارد.

کد خبر 603609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.