تلاش برای گسترش باغات کشور در شورای عالی استان‌ها

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: بی‌تردید تلاش خواهیم کرد با بررسی جامع و علمی به همراه آسیب‌شناسی گذشته به نظامی منطقی برای گسترش باغات و نفع‌آور شدن آنها برای باغداران و مالکان برسیم، در این راستا نیز از تمام تجربه‌های موجود بهره خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرویز سروری امروز پنج‌شنبه _ هفدهم شهریورماه _ در نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در خصوص اصلاح مصوبه مربوط به باغات در شورای عالی استان‌ها، اظهار کرد: امروز موضوع مهمی را در دستور کار داشتیم و تصمیم غلطی که در شوراهای قبلی گرفته شد موجب شد که از سال گذشته حتی یک مورد نیز درخواست مجوز برای باغات نداشته‌ایم، چرا که رابطه منطقی میان باغ و مالک باغ ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز تشخیص نوع باغ باید اصلاحیه‌ای را در این زمینه داشته باشیم، لذا مقرر شد زمین‌های زیر ۵۰۰ متر مساحت از بررسی در صحن علی شورا خارج شود تا فضایی ایجاد کنیم که علاوه‌بر حفظ درختان برای توسعه باغات، زمینه دریافت مجوز نیز فراهم شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: البته بی‌تردید در این مصوبه به گونه‌ای عمل خواهد شد که هیچ قطع درختی نداشته باشیم و در زمین‌های زیر ۵۰۰ متر با حفظ درخت، مالک زمین بتواند منفعت لازم را داشته باشد.

وی افزود: بی‌تردید تلاش خواهیم کرد با بررسی جامع و علمی به همراه آسیب‌شناسی گذشته به نظامی منطقی برای گسترش باغات و نفع‌آور شدن آنها برای باغ‌داران و مالکان برسیم، در این راستا نیز از تمام تجربه‌های موجود بهره خواهیم گرفت.

سروری تصریح کرد: در اجلاس‌های بعدی شورای عالی استان‌ها در خصوص مصوبه برج- باغ‌ها یا خانه باغ‌ها تصمیم‌گیری لازم انجام خواهد شد تا به طرح جامعی برسیم، اما امروز در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها گام اول در این زمینه برداشته خواهد شد.

وی گفت: در گذشته برای باغات زیر ۵۰۰ متر مساحت ۱۵ درصد سطح اشتغال داده می‌شد که این یعنی تنها یک اتاقک در آنها قابل ساخت بود، البته بر این موضوع برای کل کشور شرایط یکسان فراهم نمی‌کند، لذا باید ابعاد این موضوع در شهرهای مختلف مورد بررسی و توجه قرار گیرد و تصمیمی برای باغات زیر ۵۰۰ متر مساحت و همچنین بیش از ۵۰۰ متر گرفته شود.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: تمام تصمیمات با اولویت حفظ درختان و جلوگیری از قطع آنها خواهد بود، اما باغ باید برای باغ‌دار و مالک آن نفع داشته باشد تا از این مسیر جهت حفظ درختان بهره بگیریم. میزان سطح اشغال برای باغات در جلسات آینده شورای عالی استان‌ها مورد بحث و بررسی و تصمیم‌گیری نهایی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 603575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.