بازگشت کی‌روش برای هتریک با تیم‌ ملی

کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی که به مدت هفت سال هدایت یوز های ایرانی را برعهده داشت پس از وقفه‌ای‌طولانی مدت باردیگر با تیم ملی راهی جام جهانی خواهد شد.

به‌گزارش خبرنگار ایمنا، پس از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران و انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون جلساتی مبنی بر برکناری اسکوچیچ از هدایت تیم ملی و جایگزین کردن کارلوس کی‌روش در فاصله ۷۵ روز تا جام جهانی ۲۰۲۲ برگزار شد که در نهایت هیئت رئیسه فدراسیون موافقت خودش با نظر مهدی تاج را اعلام کرد تا سرمربی پرتغالی بار دیگر هدایت یوزهای ایرانی را عهده دار شود.
با توجه به بازگشت کی‌روش به ایران در نظر داریم عملکرد هفت ساله این سرمربی را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید:


از حضور موقتی تا حضور هفت ساله در راس کادر فنی

کارلوس کی‌روش در سال ۲۰۱۱ به عنوان سرمربی موقت جایگزین علیرضا منصوریان شد این سرمربی پرتغالی پس از عملکرد مطلوب خودش، در راس کادر فنی تیم ملی ایران ماندگار شد تا یوزها با هدایت وی حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۵، جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را تجربه کنند که البته موفق به کسب جایگاهی برای تیم کشورمان نشد. کی‌روش مجموعاً ۱۰۰ بازی بر روی نیمکت تیم ملی ایران‌نشست که حاصل آن ۶۰ پیروزی ۲۷ تساوی و ۱۳ شکست بوده است.

مسابقات غرب آسیا ۲۰۱۲ کویت

تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۲ در مسابقات غرب آسیا حاضر شد. یوزهای ایرانی با حضور در گروه B این مسابقات با تیم‌های عربستان، بحرین و عراق هم گروه شدند و با دو پیروزی و دو تساوی موفق شدند با پنج امتیاز رده دوم جدول را از آن خود کنند که نتیجه‌ای جز حذف از دور این مسابقات را به همراه نداشت.

مرحله مقدماتی و جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

کارلوس کی‌روش در این تورنمنت با حضور در گروه Eمسابقات و هم گروه شدن با قطر، بحرین و اندونزی تقریباً کار راحتی برای صعود به مرحله پایانی داشت و مطابق با انتظار موفق شد بدون شکست و با کسب ۱۲ امتیاز به مرحله پایانی صعود کند.

تیم ملی ایران پس از صعود از مرحله مقدماتی، در جام جهانی با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی هم گروه شد که گروه نسبتاً دشواری برای یوزها بود. کارلوس کی‌روش با سبک و سیاق دفاعی خودش موفق شد در تقابل با نیجریه به تساوی بدون گل برسد و در مقابل آرژانتین با کمی بدشانسی نتیجه را واگذار کرد. سرمربی پرتغالی در مقابل بوسنی و هرزگوین هم تن به شکست داد تا تیم ملی ایران از گردونه رقابت‌های جام جهانی حذف شود. اگرچه حضور کی‌روش در این تورنمنت با حذف همراه بود اما عملکرد مثبت بازیکنان تیم ملی سبب شد تا ایرانی‌ها امیدوار به درخشش آنها در جام ملت‌های ۲۰۱۵ باشند.

بازگشت کی‌روش برای هتریک با تیم‌ ملی

جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا

حضور در جام‌ملت های ۲۰۱۵ استرالیا برای تمام مردم ایران یک تورنمنت حساس و حائز اهمیت بود چرا که تیم ملی یک طلسم ۳۹ ساله برای قهرمانی در این رقابت‌ها را از خودش به جا گذاشته بود و تمامی ورزش دوستان انتظار قهرمانی از یوزها را داشتند. کی‌روش در این رقابت‌ها نیز ابتدا عملکرد مثبتی داشت اما با حذف از مرحله یک هشتم اجازه داد این طلسم برای تیم ملی باقی بماند. یوزهای ایرانی ابتدا با تیم‌های کویت، تایلند و لبنان هم گروه شدند تا با ۱۶ امتیاز به راحتی صعود کنند و پس از آن در سه بازی ابتدایی خود موفق شدند امارات، قطر و بحرین را از پیش رو بردارند. شاگردان‌کی‌روش در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف عراق رفتند و با تساوی سه بر سه نهایتاً در ماراتن پنالتی‌ها نتیجه را واگذار کردند تا از گردونه این رقابت‌ها نیز حذف شوند.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام جهانی

تیم ملی با هدایت کارلوس کیروش در مقدماتی ۲۰۱۸ جام جهانی روسیه در گروه D رقابت‌ها قرار گرفت و با تیم‌هایی همچون عمان ترکمنستان و گوام هند هم گروه شد و با کسب ۲۰ امتیاز از هشت بازی برگزار شده موفق شد مقتدرانه به مرحله سوم مقدماتی صعود کند. شاگردان کی‌روش در این مرحله با تیم‌های ازبکستان، کره جنوبی و قطر هم گروه بودند که درنهایت به عنوان سومین تیم مقتدرانه راهی رقابت‌های جام‌جهانی شدند. یوزها با تساوی در مقابل سوریه و کره جنوبی و کسب پیروزی در مقابل قطر و چین این صعود مقتدرانه را رقم زدند.

بازگشت کی‌روش برای هتریک با تیم‌ ملی

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

سرمربی پرتغالی در جام جهانی ۲۰۱۸ با قرار گرفتن در گروه B مسابقات و هم گروه شدن با تیم‌هایی مثل مراکش،اسپانیا و پرتغال دشوارترین روزهای خودش با تیم ملی را تجربه کرد. اگر چه ایران در این رقابت‌ها گروه دشواری داشت اما ستاره‌های تیم ملی با درخشش و البته کمی بدشانسی موفق شدند یک‌برد، یک‌تساوی و یک باخت را از خودشان به جا بگذارند و در نهایت در این تورنمنت هم از گردونه رقابت‌ها حذف شوند.

جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات

پس از عملکرد مطلوب تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ یوزها این بار با هدایت کی‌روش پرتغالی راهی امارات شدند. شاگردان کی‌روش با قرارگرفتن در گروه چهارم این رقابت‌ها و هم گروه شدن با یمن، ویتنام و عراق کار راحتی برای صعود مراحل حذفی داشتند و با توجه به عملکردی که در جام جهانی ارائه دادند انتظارات برای قهرمان را بالا برده بودند. کارلوس کی‌روش در مرحله گروهی با کسب دو پیروزی و یک تساوی موفق شد به عنوان تیم اول راهی مرحله یک هشتم نهایی شود. تیم ملی ایران با پیروزی در مقابل عمان جواز حضور در مرحله یک چهارم را کسب کرد و با شکست چین در این مرحله موفق شد به نیمه نهایی راه پیدا کند.

به نظر می‌رسید شاگردان کی‌روش با قهرمانی در این تورنمنت طلسم ۴۳ را بشکنند اما در مرحله نیمه نهایی در اثر غفلت بازیکنان مقابل ژاپن تیم ملی ایران در مقابل حریف خود با دو گل شکست خورد تا هم جدایی سرمربی پرتغالی رقم بخورد و هم تیم ملی باز هم ناکام بماند.

بازگشت کی‌روش برای هتریک با تیم‌ ملی

با این تفاسیر کارلوس کی‌روش در تمامی رقابت‌های حساس عملکرد مثبتی از خود به جاگذاشته است و اگرچه موفق به کسب مقام در طول هفت سال حضور خودش نشده اما بدون تردید در ساختن یک تیم منظم و با برنامه عملکرد موفقی داشته است.

کد خبر 603410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.