جشنواره توراندخت نمونه عالی هنر را اخلاقی می‌داند

جشنواره توراندخت نمونه عالی هنر را هنر اخلاقی و زنان را در ایفای نقش هنری مؤثر می‌داند این جشنواره نگاهی جنسیتی ندارد بلکه از مخلوقی که نماد احساس و تفکر است تکریم می‌کند و برای بازنمایی هنر زنان است و بر آن است مرز بین هنر و غیر هنر را بازترسیم نماید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان عصر امروز چهارشنبه_ شانزدهم شهریورماه_ در جشنواره بین‌المللی فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی توراندخت، اظهار کرد: این سخن امام خمینی (ره) است که از دامن زن مرد به معراج می‌رسد، زن در نقش‌های مختلفی همچون مادر، زن، دختر و خواهر ظاهر می‌شود، زنان در اعتقادات مذهبی ما هم جایگاه ویژه‌ای دارند و در نقش همسری زن یار مرد است، مردها در برابر مصائب جامعه به زن‌ها تکیه می‌کنند و زنان از مردان در برابر فشار جامعه حمایت می‌کنند.

وی افزود: بین زن و مرد خداوند تفاوتی قائل نشده است و در موارد دینی ما با زنانی چون آمنه، فاطمه، هاجر مادر اسماعیل روبه رو هستیم و فاطمه به عنوان مادر حسنین بانویی نمونه است.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: در طول تاریخ از وقتی که انسان وجود داشته مجسمه‌هایی که با عنوان ونوس از آن یاد می‌کنند نماد زنان و تولید و باروری بودند و زنان همچون خداوند نقشی در آفرینش دارد و با تربیت فرزند نقش مهمی در تاریخ دارند و تمام تمدن‌ها این ونوس‌ها را دارند.

وی افزود: هنر تجلی است و تجلی نوعی بروز دادن است، همچنان که خداوند خود را به عنوان کنز مخفی معرفی می‌کند و چه کسی بهتر از زن که با فرزندآوری این نقش را بازی می‌کند و در مسیر این تجلی حرکت می‌کند.

عطاری درباره جایگاه و نقش زنان در اشاعه هنر، افزود: زنان بسیار بزرگی در عرصه هنر از گذشته تا امروز حضور داشتند و در هنرهای تجسمی زنانی چون ایران درودی و منصوره حسینی، کلارا آبکار، مهین افشار از بهترین هنرمندان هستند و قطعاً اگر بخواهیم نام زنان هنرمند را به تفضیل بیان کنیم باید نام‌های بسیاری را بیاوریم اما در همه رشته‌ها جمعیت نیمی از رشته‌های هنری را زنان و بانوان شکل می‌دهند و هیئت علمی‌های خانم در همه رشته‌ها چه بسا بهتر از مردان در تلاش و فعالیت هستند.

در ادبیات فارسی نمونه‌های بسیاری از شجاعت و تلاشگری زنان داریم

در ادامه این همایش اسماعیل آذر استاد و پیشکسوت ادبیات، اظهار کرد: در ادبیات فارسی نمونه‌های بسیاری از شجاعت و تلاشگری زنان داریم و دختران امروز با آموزش جلو می‌روند و اگر کسی کار درست کند حتی اگر وسط جنگل باشد مردم او را پیدا می‌کنند، هاتف اصفهانی دختری به نام رشحه دارد و این دختر غزل‌هایی دارد، از ژاله اصفهانی هم نمی‌توان غافل شد اما در ادبیات فارسی هیچکس به اندازه حکیم فردوسی از زنان یاد نکرده است و گردآفرین دختری در جنگ است که به دژ ایران دعوت می‌شود.

وی افزود: جبران خلیل جبران سخنی درباره زنان دارد که هرچه خوبی و مهربانی در جهان است از زنان است و مردان هرچه از خوبی دارند از زن‌ها است.

استاد آذر ادامه داد: آنچه باید بگوییم زنان پرعاطفه‌ترین موجودات جهان هستند و مردان به اندازه زنان عاطفه ندارند، نظامی در هیچکدام از آثارش نیست که از همسرش آفاق نگوید، شاعری چون خاقانی شروانی وقتی که همسرش می‌میرد مرثیه‌ای بی‌نظیر برای همسرش می‌سراید و ما بعد از قرن‌ها اشک‌های او را در قصایدش برای همسرش می‌بینیم اما در شاعران میانی نظامی دو قهرمان لیلی و مجنون و خسرو و شیرین دارد و وقتی شیرین همسرش می‌میرد بر سر مزارش آنچنان می‌گرید و مویه می‌کند و اشعاری می‌سراید.

این استاد ادبیات افزود: نظامی ما را با اشعارش در مورد زن به آیات قرآنی می‌برد، سعدی علیه الرحمه می‌گوید" زن خوب فرمانبر پارسا کند مرد درویش را پادشاه" این تجربه قرن‌ها برای ماست، سعدی در جای دیگری زن را روشنایی می‌نامد و این واژه، واژه بسیار عمیقی در مدح زنان است، زنان فقیه، شاعر، روزنامه‌نگار، پزشک، وکیل و اثرگذار نقش مهمی در جوامع دارند.

جشنواره توراندخت با هدف تعالی‌بخشی و جریان‌سازی مؤثر در حوزه‌های موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی

در ادامه آزاده لادریان عضو بنیاد فرهنگی توراندخت با بیانیه این جشنواره اظهار کرد: این بنیاد هرساله جشنواره‌ای در مورد نقش زنان دارد که در این همایش با هدف تعالی بخشی و جریان سازی مؤثر مفهومی در سه حوزه موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی فعال است و برای حضور فراگیر رویکردهای مختلف فکری و هنری بانوان با دعوت از اساتید و بانوان فعال در جهت هرکدام از بخش‌های این بنیاد پای به این عرصه نهاده است.

وی افزود: جشنواره توراندخت نمونه عالی هنر را هنر اخلاقی و زنان را در ایفای نقش در موضوعات هنری مؤثر می‌داند این جشنواره نگاهی جنسیتی ندارد بلکه از مخلوقی که نماد احساس و تفکر است تکریم می‌کند و برای بازنمایی هنر زنان است و بر آن است مرز بین هنر و غیر هنر را باز ترسیم نماید.

عضو بنیاد توراندخت ادامه داد: امروزه مرزهای هنر و علم، هنرمند و مخاطب به سختی قابل تعریف هستند و اثر هنری یک اثر فیزیکی ساخت هنرمند نیست بلکه جریان سیال اندیشه اوست.

وی تصریح کرد: جشنواره توراندخت عرصه‌ای برای نمایش صرف آثار هنری نیست بلکه مجال تعریف کنشی از هنرمند است که به مجالی برای نمایش گاهی است که هنر در آن خلق می‌شود، ما معتقدیم که جشنواره توراندخت مجالی برای قضاوت و جایزه نیست بلکه مجالی برای عرضه هنر زنان است.

زن و هنر کلیدهای طلایی توسعه در کشور هستند

در ادامه این همایش محبوبه کاظمی دولابی طراح و کارآفرین گردشگری هنری، اظهار کرد: از بانیان این رویداد تشکر می‌کنم که برای موضوع زنان تلاش کردند و این همایش هنر به روایت زنان است که دو کلیدواژه طلایی هنر و زنان در آن وجود دارد که این دو کلیدهای طلایی توسعه در کشور ماست. در این دو حوزه خلاءهای بسیاری وجود دارد چرا که در حوزه توسعه فرهنگ و هنرهای اسلامی ایرانی باید تلاش کرد.

وی ادامه داد: زنان یکی از مهمترین موضوعاتی که عامل توسعه فرهنگی در کشور و حلقه‌هایی نامرئی هستند چرا که به دلیل برخی مسائل فرهنگی زنان و توانمندی‌های آنها کمتر دیده شده است و شغل آنها بیشتر در راستای مشاغل خانگی و سنتی تعریف می‌شود و زمانی که این زنان به سطوح بالاتری می‌خواهند برسند در جامعه تا حدودی نگاه تبعیض آمیز به خصوص در حوزه اشتغال و توسعه فردی آنها وجود دارد.

این طراح و کارآفرین گردشگری هنری تصریح کرد: زنان به نوعی پشتیبان مردان خانواده هستند و آموزگار فرزندان خود هستند که به اجتماع وارد می‌شوند و با فرهنگ و تفکرات مادران تربیت می‌شوند که امیدواریم بنیاد بانو توراندخت عمرانی بتواند در حوزه زنان نتایج درخشانی ایجاد کند.

وی افزود: هنر به عنوان بارزترین نماد فرهنگ است این واژه را نمی‌توانیم زنانه یا مردانه تعریف کنیم چرا که مربوط به هنرمند است و هنرمند می‌تواند زن باشد یا مرد. هنر در توسعه کشور بسیار مؤثر است و اشتغال زنان ما به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش مهمی در توسعه کشورها دارد و بحث ایجاد ارزش افزوده و تجاری سازی آثار هنری از مباحثی است که زنان می‌توانند در آن مؤثر باشند.

کاظمی ادامه داد: برای ایجاد ارزش افزوده در حوزه گردشگری هنری باید تلاش کرد و نقشی که هنر در حوزه گردشگری دارد مهمترین عامل جذب گردشگران در تمام دنیاست و زنان به دلیل شخصیت متفاوتی که با مردان دارند نقش مهمی در گردشگری هنری دارند.

وی ادامه داد: عوامل واقعی توانمندسازی زنان اصلاحات فرهنگی در حوزه ارتقای زنان است و باید بستر این امر از سمت مردان آغاز شود و باید راهکارهایی برای توانمندسازی زنان ایجاد کنیم و آگاهی زنان نسبت به حقوق خود بسیار مهم است و خود زنان هم با آگاهی از حقوق عرفی، شرعی و قانونی می‌توانند موانع را در جامعه کاهش دهند.

این طراح و کارآفرین گردشگری هنری تصریح کرد: تغییر تدریجی باورها و ارزش‌ها هم نیازمند فرهنگ‌سازی و بازوهای رسانه‌ای و تصمیمات حاکمیتی است که شرایط آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه اتفاق بیفتد اما متأسفانه بسیاری از تصمیمات جامعه ما بدون حضور زنان شکل می‌گیرد که این امر اشتباه است و باید زنان را در تصمیمات جامعه دخیل کرد.

وی افزود: شناسایی موضوعات امروز زنان و نیازهای حال آنها بسیار مهم است و باید این نیازها در راستای ایجاد توسعه شناسایی شوند و قطعاً نمی‌توان نیمی از جامعه را برای ایجاد توسعه نادیده گرفت و نقش ان جی اوها و بخش‌های خصوصی و دولتی را در این مسائل نمی‌توان نادیده گرفت.

کاظمی افزود: برای تأثیرگذاری باید بر اساس نیازها، استعدادها و خلاءها مسیر توسعه را برای بانوان جامعه خود هموار کنیم و تعالی زنان ما به معنای تعالی دین، اقتصاد، اجتماع، خانواده و فرهنگ است که امیدواریم در این راه درصد مشارکت زنان افزایش یابد.

به گزارش ایمنا، این جشنواره به همت آرش عمرانی، فرزند توراندخت عمرانی، استاد و دبیر ممتاز در حوزه تعلیم و تربیت در راستای تعالی بخشی و هویت سازی بانوان هنرمند کشور برگزار شد.

کد خبر 603389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.