بارش شهابی «اپسیلون برساووشی» را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی اپسیلون برساووشی از چهاردهم تا سی‌ام شهریورماه فعال است و اوج آن جمعه _هجدهم شهریورماه_ رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی اپسیلون برساووشی از چهاردهم تا سی‌ام شهریورماه فعال است و اوج آن جمعه -هجدهم شهریورماه- رخ می‌دهد. بارش شهابی به نام «اپسیلون برساووشی» از سال ۲۰۰۸ مورد توجه قرار گرفت که البته این بارش خفیف محسوب می‌شود و ZHR آن نیز حداکثر پنج شهاب در ساعت می‌شود و انتظار می‌رود که این شهاب‌ها در مناطقی به دور از نور و آلودگی قابل مشاهده باشد.

وی افزود: کانون بارش ساعت ۲۱:۰۵ طلوع می‌کند و تا ساعت ۰۶:۰۹ روز بعد همچنان در آسمان حضور دارد، البته در ساعت ۰۵:۰۰ بامداد به بیشترین ارتفاع در آسمان می‌رسد، بنابراین لحظاتی قبل از طلوع خورشید بهترین زمان رصد شهابواره‌ها است. هرچه کانون بارش در آسمان ارتفاع بیشتری داشته باشد و اصطلاحاً در نقطه اوج باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش می‌یابد. این شهاب‌های سریع از نقطه‌ای در نزدیکی ستاره قدر سوم «اپسیلون برساووش» در مرکز این صورت فلکی ساطع می‌شوند و با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ثانیه وارد جو زمین می‌شوند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: برای مشاهده این بارش شهابی نیازی به تلسکوپ و یا ابزارهای رصدی نیست و کافی است با چشم غیر مسلح اطراف کانون بارش توجه شود. ستاره دنباله‌دار منشأ این بارش ناشناخته است. ماه ۱۳ روزه با ۹۹ درصد روشنایی کل شب در آسمان حضور دارد. در بهترین موقعیت ممکن است بتوانید دو شهاب در ساعت را رصد کنید.

کد خبر 603344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.