اجرای ۶ برنامه شاخص آئینی ویژه اربعین در اصفهان

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان از اجرای شش ویژه‌برنامه هنری و آئینی در ایام اربعین حسینی در شهر اصفهان خبر داد.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تشریح ویژه‌برنامه‌های اربعین مرکز هنرهای ملی و آئینی اصفهان اظهار کرد: این مرکز در آستانه فرارسیدن اربعین برنامه‌های متعددی را جهت اجرا در نظر گرفته است که می‌توان به همایش «عاشور آئین»، آئین پرده تعزیه، سوگواره بزرگ تعزیه، آوانمایش آئینی پرواز و نمایشگاه ادوات و نسخه‌های خطی و قدیمی اشاره کرد.

وی افزود: ویژه‌برنامه «عاشور آئین» با محوریت اجرای آئین‌های سوگواری اصفهان در محور چهارباغ اجرا می‌شود که شهرستان‌های آران‌وبیدگل، نائین، هرند، شاهین‌شهر و کاشان در اجرای این همایش نقش و مشارکت دارند و آئین‌های خود را به شکل زنده در محور چهارباغ اجرا می‌کنند.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان، «پرده تعزیه» را عنوان برنامه دیگر این مرکز در این ایام دانست و گفت: «پرده تعزیه» عنوان برنامه‌ای است که تصویری از عاشورا در نقش بسته و پرده‌خوان شروع به نقالی می‌کند. حین اجرای پرده‌خوانی شخصیت‌هایی که حضور دارند با هر بار نام بردن نقال از آن‌ها، روی صحنه حاضر می‌شوند و به اجرای نقش می‌پردازند. در واقع این شخصیت‌ها زنده می‌شوند و تعزیه می‌خوانند.

وی با اشاره به اجرای سوگواره بزرگ تعزیه در اصفهان اظهار کرد: این سوگواره به مدت ۱۰ شب با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان در میدان امام (ره) اجرا می‌شود. ۸۰ شبیه‌خوان به‌عنوان عصاره تعزیه اصفهان به‌جز معدود ذاکران و افرادی که ممکن است به هر دلیلی در اصفهان نباشند، در اجرای این تعزیه‌ها حضور و نقش دارند.

قربانی اظهار کرد: اجرای اولین شب این سوگواره به حضرت مسلم (ع)، شب دوم به جناب حر ابن یزید ریاحی، شب سوم به حضرت علی‌اکبر (ع)، شب چهارم به حضرت ابوالفضل (ع) و آخرین شب به حضرت زینب (س) و حضرت رقیه بنت‌الحسین (س) اختصاص دارد.

وی اجرای آوانمایش آئینی پرواز با صدای محمد معتمدی را برنامه دیگر اربعینی مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان اعلام کرد و افزود: نمایشگاهی از ادوات قدیمی و نسخه‌های خطی مربوط به نوحه‌ها و مرثیه‌های پیشینیان در حاشیه این برنامه آئینی برپا خواهد شد.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان افزود: همه این برنامه‌ها از روز اربعین تا بیست‌وهشتم ماه صفر، هم‌زمان با سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام جعفر صادق (ع) و امام رضا (ع) در اصفهان اجرا می‌شود.

کد خبر 603228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.