مواد دخانی و الکل عامل افزایش سرطان دهان و دندان/افزایش ۳۰ درصدی دانشجویان دندان‌پزشکی

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف بالای مواد دخانی و مشروبات الکلی، عامل افزایش سرطان دهان و دندان در اصفهان است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، سیدمحمد رضوی اظهار کرد: پوسیدگی ۵۰ درصد از بیماری‌های دهان و دندان را شامل می‌شود که استفاده ناصحیح از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه دلیل افزایش این دست از بیماری‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد افراد زخم‌های ناشی از سرطان دهان و دندان را با آفت دهانی اشتباه می‌گیرند و دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، ادامه داد: بهبود آفت دهان به‌طورمعمول بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد و درصورتی‌که بیش از این مدت شاهد زخم در دهان و پلاک‌های سفید در مخاط دهان و نواحی زبان و گونه‌ها بودید، به پزشک مراجعه کنید.

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تغییرات هورمونی، استرس، کمبود ویتامین از عوامل بروز آفت دهانی است، تصریح کرد: بیماری‌های شدید لثه و التهابات از دیگر بیماری‌های شایع دهان و دندان است.

وی با اشاره به اینکه دندان‌پزشکی باید پیشگیری‌محور باشد نه درمان‌محور، گفت: انجام عمل‌های زیبایی دندان، آسیب‌هایی به همراه دارد و ۶۰ درصد از این اعمال زیبایی، جنبه درمانی و ترمیمی دارد و در ۴۰ درصد موارد صرفاً جنبه زیبایی دارد.

با وجود افزایش دانشجوی دندان‌پزشکی زیرساخت‌های آموزشی ارتقا نیافته است

رضوی تصریح کرد: براساس استاندارد جهانی به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر یک دندان‌پزشک باید باشد که وضعیت فعلی ما در اصفهان با استانداردهای جهانی همخوانی دارد و با کمبود دندان‌پزشک مواجه نیستیم، اما توزیع نامناسب دندان‌پزشک باعث شده که در برخی مناطق با مشکل مواجه شویم.

وی به جمعیت دو هزار و ۲۰۰ دندان‌پزشک در اصفهان اشاره کرد و افزود: اکنون در شهر اصفهان و شهرهای بزرگ استان مانند نجف‌آباد، شهرضا، نائین و خمینی‌شهر مشکلی در این حوزه نداریم اما در شهرهای کوچک و روستاها توزیع مناسب دندان‌پزشک وجود ندارد.

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ۱۱ رشته تخصصی دندان‌پزشکی خبر داد و اعلام کرد: تعداد کل دانشجویان ۶۲۱ نفر است که ۱۰۰ رزیدنت (دستیار) تخصصی، چهار نفر PHD و شش فلوشیپ دندان‌پزشکی و ۲۸ نفر دانشجوی بین‌المللی نیز در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

رضوی از افزایش ۳۰ درصدی تعداد دانشجویان دندان‌پزشکی در سال جدید خبر داد و گفت: براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و مجلس، شاهد افزایش ظرفیت جذب دانشجویان دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های سراسر کشور هستیم؛ این درحالی است که زیرساخت‌های آموزشی ارتقا نیافته است. اگر قرار بر اصلاح باشد باید بیش از کمیت، کیفیت آموزشی را افزایش داد، درحالی‌که با افزایش کیفیت فدای کمیت می‌شود.

ایران در تولید برخی مواد دندانپزشکی به خودکفایی رسیده است

وی با اعلام اینکه دندان‌پزشکان در ایام کرونا، هم‌پای دیگر گروه‌های پزشکی مشغول به ارائه خدمت بودند اما کمتر دیده شدند، گفت: خطر کرونا برای دندان‌پزشکان بیش از سایر گروه‌ها بود، زیرا اگر در همه بخش‌ها به بیمار توصیه به زدن ماسک بود در دندان‌پزشکی باید ماسک برداشته می‌شد.

رضوی تصریح کرد: ایران در تولید برخی از مواد دندان‌پزشکی و ساخت تجهیزات به خودکفایی رسیده است و در برخی از مواد هنوز وابسته به خارج از کشور هستیم.

وی مهاجرت دندان‌پزشکان به دیگر کشورها را یک زنگ خطر دانست و افزود: در صورت حمایت ناصحیح از جامعه دندان‌پزشکان در آینده برای انجام امور عادی دندان‌پزشکی مجبور به سفر به کشورهای همسایه از جمله عمان، قطر، امارات خواهیم بود.

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه در راستای درمان بیماری‌های دهان و دندان بیماران خاص مرکز درمانی برای آن‌ها در دانشکده فراهم کردیم که با تعرفه دولتی پذیرای این بیماران باشد، گفت: بیش از ۱۰ مرکز درمانی دولتی و در کنار آن مراکز خیریه برای درمان بیماری‌های دهان و دندان اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است.

کد خبر 603210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.