آلودگی هوا به زنان بیشتر آسیب می‌رساند

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که تنفس دود ناشی از گازوئیل ممکن است برای زنان بیشتر از مردان مضر باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر آلودگی هوا بر سلامت مردان و زنان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، پنج مرد و پنج زن را انتخاب کردند که همگی غیرسیگاری و سالم بودند؛ سپس از آن‌ها خواسته شد که چهار ساعت را به تنفس هوای فیلتر شده و چهار ساعت دیگر را به تنفس هوای حاوی دود گازوئیل اختصاص دهند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه این کار را سه بار با فاصله چهار هفته با غلظت‌های مختلف ذرات ریز (PM2.5) انجام دادند. پس از هر تجربه تنفس، از داوطلبان ۲۴ ساعت بعد نمونه خون گرفته شد. محققان پلاسمای خون داوطلبان را بررسی کردند و به دنبال تغییراتی در سطوح پروتئین‌های مختلف پس از قرار گرفتن در معرض گازوئیل بودند. آن‌ها سپس تغییرات را در مردان و زنان مقایسه کردند.

تیم تحقیقاتی سطوح ۹۰ پروتئینی را پیدا کردند که بین داوطلبان مرد و زن پس از قرار گرفتن در معرض اگزوز گازوئیل به صورت مشخص متفاوت بود و تغییرات بیشتری در میان زنان مشاهده شد. بعضی از این پروتئین‌های متفاوت در التهاب، ترمیم آسیب، لخته شدن خون، بیماری قلبی و سیستم ایمنی نقش دارند.

به گفته پژوهشگران، قرارگرفتن در معرض دود اگزوز تأثیرات متفاوتی در بدن زنان نسبت به مردان دارد و این می‌تواند نشان دهد که آلودگی هوا برای زنان خطرناک‌تر از مردان است.

کد خبر 603063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.