۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۰
لیز تراس ۲۰۲۲؛ کارنامه‌ و اهداف

نخست‌وزیر جدید بریتانیا، در رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار این کشور مجموعه‌ای از پیشنهادها و راهکارهای سیاسی ارائه داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به روی کار آمدن در بحبوحه یک دوره اقتصادی بسیار متلاطم، «لیز تراس»، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، به‌ناچار باید تمرکز سیاست نخست‌زیری خود را توسعه دهد. تراس در طول مبارزات طولانی‌مدت انتخاباتی برای به‌دست آوردن رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا مجموعه‌ای از پیشنهادها و برنامه‌ها را برای دولت خود ارائه داده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مالیات و هزینه زندگی

نخست‌وزیر جدید بریتانیا اولویت واضح اقتصادی خود را کاهش مالیات قرار داده است و اصرار دارد اقتصاد راکد را از نو راه‌اندازی و به مردمی که با قبض‌های فزاینده انرژی مواجه هستند کمک کند. تراس قول داده است افزایش‌های اخیر بیمه ملی را کم و افزایش سالانه ۳۰ میلیارد پوندی برنامه‌ریزی شده مالیات شرکت‌ها را لغو کند. نخست‌وزیر بریتانیا همچنین ایده کاهش پنج درصدی مالیات بر ارزش افزوده یا کم کردن نرخ مالیات بر درآمد در راستای کمک به بودجه خانوارها را مطرح کرده است.

لیز تراس اعلام کرده است که برنامه‌های وی با سرفصل‌های مالی و تأخیر در بازپرداخت بدهی‌های مرتبط با کووید -۱۹ پرداخت می‌شود، با این‌حال منتقدان استدلال کرده‌اند که او برای پیاده‌سازی برنامه‌هایش نیازمند استقراض مبالغی قابل‌توجه با نرخ‌های بالقوه گران و دارای هزینه‌های گزاف اقتصادی است. یکی از گزینه‌های پیشنهادی مفید، «افزایش مالیات بادآورده برای شرکت‌های انرژی» به‌شمار می‌رود که البته تراس بی‌علاقگی خود را نسبت به آن اظهار کرده است.

تردیدهای قابل‌توجهی نیز در مورد یک پاسخ مبتنی بر کاهش مالیات به بحران هزینه‌های انرژی در بریتانیا وجود دارد که به‌طور نامتناسبی به نفع افراد پردرآمد خواهد بود و هیچ منفعتی برای افرادی ندارد که به حقوق بازنشستگی یا مزایای دولتی وابسته هستند. تراس گزینه ارائه کمک‌های مستقیم بیشتر برای کمک به پرداخت قبوض انرژی را رد نکرده است اما از بیان صریح آن نیز امتناع ورزید و موضوع بحث را به بیزاری خود از صدقه دادن کشاند و از موضعی سخن گفت که برای مقابله با واقعیت اقتصادی در شرف آزمایش قرار دارد.

آب‌وهوا و انرژی سبز

نخست‌وزیر جدید بریتانیا بر تعهد خود نسبت به هدف صفر انتشار خالص موجود در بریتانیا تاکید و اعلام کرده است که بر انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز خواهد کرد، با این وجود طرفداران احزاب سبزتر از حزب محافظه‌کار نگران اولویت‌های وی هستند. «تعلیق عوارض سبز بر قبوض انرژی» یکی از معدود سیاست‌های مستقیم تراس در مورد هزینه‌های زندگی است که برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیز تراس با تولید انرژی باد روی سطوح خشکی مخالف است و منظره مزارع خورشیدی میان زمین‌های کشاورزی را از افسرده‌کننده‌ترین مناظر موجود در بریتانیای مدرن می‌داند.

نخست‌وزیر بریتانیا در مقابل طرفدار فرکینگ (fracking) یا شکست هیدرولیکی گاز شیل (shale) است و تمایل دارد شاهد فشار برای حفاری جدید در دریای شمال باشد. وی همچنین از گسترش عمده انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند اما در مورد تلاش برای کاهش مصرف انرژی مانند پرداخت یارانه عایق برای خانه‌ها صحبتی نکرده است.

بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی

تراس در مورد برنامه‌هایش در زمینه سرویس بهداشت ملی (NHS) و مراقبت‌های بهداشتی، به‌ویژه با توجه به وجود بحران در خدمات بهداشتی، بررسی‌های چندانی نداشته است و انتظار می‌رود اوضاع بریتانیا در زمستان بدتر شود، با این‌حال اعلام کرده است که به برنامه‌های موجود برای حمایت از NHS متعهد می‌ماند و با هدف تأمین پول نقد برای کمک به پاکسازی معوقات شدت یافته ناشی از کووید -۱۹، از رویه‌های NHS حمایت و در راستای پرداخت هزینه‌های مراقبت‌های اجتماعی بهتر در طولانی‌مدت، روند افزایشی بیمه ملی را معکوس می‌کند.

نخست‌وزیر جدید بریتانیا ضمن اشاره به این‌که دلیل بسیاری از مشکلات تأخیر آمبولانس‌ها، پر بودن تخت‌های بیمارستان از افرادی است که قادر به دسترسی به مراقبت‌های اجتماعی نیستند، اعلام کرد که به یک برنامه منسجم و فوری نیاز دارد.

مهاجرت و امور داخلی

تراس در طول مبارزات انتخاباتی قول داد که سیاست اخراج پناه‌جویان و سایر مهاجران رواندا (Rwanda) را تقویت کند و به‌دنبال کشور دیگری باشد که پذیرای آن‌ها است. امکان‌پذیری این امر و تأثیر آن بر تعداد افرادی که به شیوه‌های غیررسمی به عبور از کانال برای ورود به یا خروج از کشور اقدام خواهند کرد همچنان در دست بررسی است. تراس برای اقدام به اصطلاح "منشور حقوق بریتانیا"، برنامه‌هایی با حمایت‌های کمتر از پناه‌جویان و سایر ملل خواهد داشت.

جنگ‌های فرهنگی

نخست‌وزیر جدید بریتانیا بیشتر یک جنگجوی فرهنگی آماتور مشتاق است تا یک طرفدار سرسخت که وفادارانه حزب محافظه‌کار را در زمینه سخنرانی‌هایی با مضمون گذرا به فرهنگ بیداری راضی نگه می‌دارد. با این‌وجود چنانچه طبق پیش‌بینی‌ها، «سوئلا براورمن» را به‌عنوان وزیر کشور و «کیمی بادنوک» را به وزرات آموزش‌وپرورش منصوب کند، جو کشور به میزان چشمگیری متشنج خواهد شد. مسائل مربوط به جنگ فرهنگی بیشتر بر مناظره‌ها و خطوط تقسیم سیاسی متمرکز است تا سیاست‌های واقعی، به‌ویژه در آموزش می‌تواند منجر به تغییر رویکرد، به‌عنوان مثال در مورد آزادی بیان شود.

سیاست خارجی و برگزیت

لیز تراس در زمان نخست‌وزیری بوریس جانسون رهبری سیاست خارجی و برگزیت را برعهده داشت، لذا سیاست‌های خارجی گسترده‌تر و احتمالاً مشابهی در زمان نخست‌وزیری وی دیده خواهد شد و احتمال لغزش‌های گفتاری گاه و بی‌گاه هم‌چون امتناع اخیر وی از دوست یا دشمن شمردن آمانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه وجود دارد.

تراس فراتر از سخت‌گیری‌های خود در مورد پروتکل ایرلند شمالی عمل و اشاره کرده است که می‌تواند ماده ۱۶، بند رویه اضطراری در توافق‌نامه پس از برگزیت با اتحادیه اروپا را در عرض چند روز پس از ورود به شماره ۱۰ فعال کند. البته با وجود بحران‌های بسیاری که وی پس از پایان رقابت انتخاباتی با آن روبه‌رو شده است، ممکن است نخست‌وزیر جدید بریتانیا تصمیم بگیرد که راه‌اندازی یک جنگ تجاری بالقوه دقیقاً آن چیزی نیست که به آن نیاز دارد.

کد خبر 602977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.